Trav plus sväv..

N

Norrberge

..är svårt för min pålla. Hon har alltid valt traven men det var först i våras som jag kunde börja trava henne i form. Formen är inte alltid stadig men hon har ändå formen nära. Sen är det takten då. Fyrtakten kan komma den också. Speciellt då man ber om ett högre tempo. Men hon har oftast bra takt. Men nu till svävet. Det saknar hon. På domarkommentarer får vi väldigt ofta kommentaren, svagt sväv.
Så nu undrar jag hur man kan träna upp detta.
Är det trava i skog och mark som gäller? Bommar och cavaletti?
(bommar har f.ö satt igång hennes trav. Löslongering och mjuka inspänningar var början till trav med form)

Sv: Trav plus sväv..

Utebliven eller svagt sväv tyder på fyrtakt i mer eller mindre grad, vid svagt sväg mindre fyrtakt vid mycket fyrtakt inget sväv.

Cavaletti är en bra träning för detta problem, överhuvudtaget terräng som gör att hästen MÅSTE använda diagonalen i traven är tränande.
Sen upplever jag också att mycket av fyrtakten kommer sig av att hästen blir för spänd, den rusar framåt utan att lyssna på ryttaren och tar spjärn i bakbenen istället för att lägga tyngdpunkten i dem.

Få hästen att jobba avspänt, lyssna och visa vägen mot mera tyngd på bakbenen. Enklast gör man det i markarbete, därefter samma övningar uppsuttet.

Sv: Trav plus sväv..

När hästen har hittat formen så kan tempoväxlingar oxå hjälpa till med det.

Fatima

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var lite sådär på att rida igår, brukar alltid vara inne och tjuvkika i systemet vem jag är uppsatt på och såg att jag inte ens VAR...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cewe
·
T
Islandshäst När jag löslongerar min häst (femgångare med ganska stark pass) och tömkör henne så har hon en sån trav att jag snart smäller av...
2
Svar
21
· Visningar
2 340
Senast: sambaengi
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 815
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp