Bra travövningar?

Sv: Bra travövningar?

Hahaha! Att tiny står för din hjärnstorlek tvivlar jag på :D

Men även om sadeln är ny så betyder det ju inte att den passar... :smirk: Ledsen att säga det.
Testa att rida barbacka då?! Eller sitter du och spänner dig då?
Låter konstigt att din häst inte travar fast än h*n går med lågt huvud... Är du heelt säker på att både du och hästen är avslappnad?
Har du testat på en skogsstig då?

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Bra travövningar?

tinystina skrev:
Hon har huvudet lågt, sadeln är helt ny, hon verkar trivas i den. Hon är inte så superstark än så får hon bygga mer muskler kommer det kanske om ett tag. Vi får jobba vidare.

Nu blev det massor av svar på raken från mig. Jag är för virrig för att svar på allas frågor i ett svar. Ni får ursäkta mig, tiny står för min hjärnstorlek. %)

Jag har haft flera passaktiga 5-gångare och de går gärna med lågt huvud och passar. De kräver en något lägre form än 4-gångaren. Prova att samla henne i tölten och använda ditt säte. Först måste du använda sätet rätt. Börja i skritten. Många åker bara fram och tillbaka istället för att löst följa med. Det innebär att då hästen lyfter hb och tar ett steg sjunker hästens h höft och då skall även din h höft sjunka osv likadant på v sida.

När du hittat rätt känns det som om hästen blir dina förlängda ben. Sedan kan du testa att få hästen att följa din rörelse genom att trycka till lite extra med sittbenet när din höft sjunker ned och på så vis få hästen att länga steget eller tvärtom hålla emot lite och få hästen att korta steget. Rör dig saktare och känn att hon går saktare och rör dig fortare och känn att hon går fortare. De här övningarna är uppmjukande och avslappnande men samtidigt ändå lite krävande.

När du behärskar denna rörelse i skritt så är det dags att använda den i tölt. Rör dig sakta men tryck till lite extra då höften är nere och du får en häst som töltar sakta med ganska stort steg och bra lyft. Låt hästen jobba så ett tag. Det är jobbigt för er båda men snart vill hästen slappna av i trav. Inte sällan så just när man har den klockrena tölten slår de upp i trav. Lägg då gärna dina händet mjukt mot hästen mellam manke och bogblad och ganska långt fram, som en travsignal och börja rida lätt aktivt utan att studsa i sadeln och hjälp hästen hålla takten.

Du kan stå i 3-punktssits dvs lätta sätet och lägga tyngd i stigbyglarna och trampa istället för att sitta ner när du töltar. Successivt kan du sedan kräva att hästen lägger över mer och mer av vikten på bakkärran, men till en början får du acceptera att hästen går som i fritt tillstånd, dvs 65-70% av tyngden lägger den på frambenen. OBS. Din överkropp skall vara rakt över hästen och stilla! Den skall inte följa med höften ner. Det innebär att du själv måste vara lösgjord från midjan och ner och jobba med höften/sittbenen/skänkel utan att gunga kroppen i sidled!

Annars rekommenderar jag medelbranta backar för travövning. Då måste de använda bakkärran också! Obs! Om då lägger mer tyngd fram tvingar du faktiskt hästen att flytta sin tyngdpunkt bakåt för att hålla balansen! Unga hästar rider jag alltid med lätt 3-punktssäte. Det verkar lugnande och bromsande. Dessutom underlättar man för hästen att komma upp med ryggen, runda den och få in bakkärran under sig.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 080
Senast: Novisis
·
Träning (Moderator får gärna flytta tråd om den ligger fel) Undrar lite hur andra tänker kring inspänning av 3-åring vid longering. Linar min...
Svar
11
· Visningar
4 398
Senast: lundsbo
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
W
Träning nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta...
Svar
19
· Visningar
2 430
Senast: Emlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama