Trav Hippologen???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ihagen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Trav Hippologen???

Hej! Vad kul att du funderar på att gå hippologen. Jag gick travhippologen för några år sedan. Då var det fortfarande både på Flyinge och på Wången. Men som några skrivit innan har ju detta ändrats. Jag trivdes mycket bra på utbildningen både på Flyinge. Tyvärr var det inte så lätt att vara travhippolog, på Flyinge sågs man som travmänniska (därmed inte en RIKTIG hästmänniska) Ooch på Wången blev man automatisk en rid männsika, just för att man gått ett år på Flyinge:crazy:

Jag tror inte att den utbildning som går nu är riktigt den samma som jag gick. Som någon skrev innan tror jag mycket av den hästkunskap och forskning som finns på Flyinge går förlorat på Wången. Jag tror inte att hippologen nu är dålig, bara annorlunda.

Angående Wången elevers attityd så kan jag bara sucka. När jag gick på Wången var vi hippologer inte omtyckta. Vi ansågs inte kunna någonting, vara korkade mm. Ett antal missförstånd i början ledde till att vår relation med en av lärarna blev mycket dålig (sedan att han hade sex med eleverna och ville att vi skulle göra samma det hjälpte inte situationen) och han spred sedan ut ett antal lögner om oss (värsta såpan, jag vet. Vem behöver Big Brother...)
Eleverna attityd mot oss har säkert mycket med deras omognad att göra, men det fanns även en VÄLDIGT självsäker attittyd. En vi är så j-vla bra attityd.

Nu jobbar jag som gymnasie lärare på ett naturbruk. På vå bana är inte Wången elever speciellt populära. När vi annornade STC cupen hade till och med problem att låna hästar till dessa elever. De flesta tränare lånade ut hästar till andra skoler, men inte Wången.

Angående lönen efter hippologen. Jag tror inte att du kan begära mer i lön som hästskötare efter utbildningen. Men det är ju faktiskt inte en hästskötarutbildning. Den är ju till för de som vill bli hästlärare, proffs mm inte hästskötare.

Slutligen kan jag bara rekommendera hippologe för utbildning är aldrig fel och klunskaperna du får är ovärderliga!
Johanna

Jag tror att det har blivit bättre här nu än det du beskriver. Elevernas attityd mot hippologerna tex. har jag inte märkt något alls av. Sen det där med läraren, vad har det med själva skolan att göra? Det kan hända var som helst och det var flera år sen?

Ni som vill veta hur det är, varför inte komma hit och vara här ett par dagar för att "känna på stämningen"? Det brukar inte vara några problem att få bli visad runt på skolan och ev. vara med på lektioner. I alla fall om man ska söka gymnasiet, det borde gå för hippologer också.

Den aktuella läraren försämrade min vistelse på Wången. Men han jobbar inte där längre.

Mina kommentarer var inte för att hindra någon att söka hippologen eller för att klanka ner på Wången. Jag skulle jättegärna återvända om jag fick chansen. Wången är mycket fint och jag har också hört att stämningen har blivit bättre
Johanna

Tack.. de är bra att få höra så mycket som möjligt. Tråkigt att det inte verkar vara någon bra sammanhållning.

De e faktiskt så att jag är inte inriktad på att bli travskötare, utan kunna gå längre och bli travtränare/kusk. Mitt intresse för trav är stort, och jag kör en del hästar hos några bekanta ett antal gånger i veckan.
Jag går på naturbruksgymnasie inriktning hästhållning (slutar första året nu), under detta året har vi haft ytterst lite körutbildning, dock för en bra lärare, (Kent Knutsson Max Flukts kusk) och kommer sedan i tvåan gå in för det mer och i trean kunna välja tävlingsinriktad trav. Och därefter söka till Wången.

Vilken tur att jag valde bort Wången då :p
tyckte de va för mkt "ville vara bäst"

Hittade en annan travskola istället; Plönningegymnasiet!
Där ha en av våra travlärare gått på Wången, och hon är mkt besviken på eleverna som gick där..
Wången tar bara betalt för sitt namn, tycker jag..
Plönninge är med bonneskola åxå, dom har ridsport, hästsport, travsport, galopp, skog och maskin.
Och visst äre kul att stöta på Kari Lähdekorpi på stallbacken å när Peter Untersteiner försöker flörta XD

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 054
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 320
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
863
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka