Trav Hippologen???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ihagen
  • Startdatum Startdatum
I

Ihagen

Jag funderar på att läsa travhipologen på Wången när jag om två år slutar gymnasiet.. skulle vilja vet om de var svårt att bli antagen osv.. //Ida

Sv: Trav Hippologen???

Jag har läst första året på travhippologen. Då gick år ett på Flyinge. Det var jätte lätt att komma in när jag sökte iaf, vi fick göra några ganska lätta test, köra i ett givet tempo, sela ut med en massa grejor, nåt teoretiskt prov och så fystest. Men utbildningen var kass, lärde mig inget om travhästar, såg inte en enda travare på ett helt år. Gick mest och mockade och gjorde andra stallsysslor. Däremot fick man köra skolkörning och löshoppa unghästar. intressant förvisso men inte det jag ville göra. Teoridelen var iof helt ok den med och väldigt lärorik, vi fick vara på kliniken, i stuteriet, med hovslagaren, forskare och mycket mer. Tror att den biten är sämre nu på Wången.

Hoppade alltså av efter första året, trodde att Wången skulle bli bättre men så var det inte. Fick åka dit på besök i en vecka innan år två. Jag fick köra häst en enda gång under den veckan, licenslopp med ett russ!!!! Jag hade då kört typ 150 ponnytravlopp! Men som kursansvarig sa -Vi kan ju inte veta vad du kan :crazy: ...... Då gav jag upp och satsade på annan utbildning.

Förhoppningsvis är utbildningen bättre nu när den är helt förlagd till Wången.

jo men det är väl inte så konstigt att dom inte våghar släppa lös en bunt med flyingeelever bakom starthästar hur som helst heller. (har en heeel deeel dåliga erfarenheter av de elever som kommit från flyinge)

men det är betydligt bättre nu när bägge åren ligger på wången.

jag går på wången nu..dock gymnasiet...man måste göra ett antagningsprov, man ska visa häst vid hand,fystest och psyktest

Okey, det lät ju int särskilt roligt. Förstår om du hoppade av, hoppas de är bättre när de nu mer är båda åren på wången!

Okey, tack så mycket, då har jag lite koll på det. Hur är det att gå på wången då? bra lärare? bra hästar? jag har hört att de ska va väldigt vackert i alla fall!

Vackert är det om man gillar berg och skog...:crazy: :D

Jag går gymnasiet, och är helnöjd med lärarna. Nu är det lite ändringar på gång eftersom två av hästlärarna sagt upp sig, så detkommer nya till hösten. Hoppas det blir bra. och hästarna är bra utbildningshästar. de flesta är trevliga att hantera och så. har inte så stor insikt i tvåornas och treornas stall men i ettornas stall är det i alla fall så.

Vackert är det om man gillar berg och skog...:crazy: :D

eller om man gillar snöklädda fjälltoppar bakom grönskande ängar och spegelblank sjö!!!!

wångens natur i bakgrunden! i april - alltså inte ens vår än och ändå så vackert.
6089054.jpg

själva wången
10393948.jpg

10393950.jpg

vintertid
10393949.jpg

Senast ändrad:

Här är ett par bilder jag tagit själv på Wången. Ganska fint va :) Fast sen tycker man annorlunda när stormen går utanör huset och snön flyger åt alla håll samtisigt som strömmer går och kommer tillbaka efter ett dygn... :angel:

Bild
Bild 2

Okey.. det låter bra i alla fall! Vi har lite problem med våran travlärare på skolan med, han ska sluta med. Går naturbruks program med inriktning hästhållnig, så vi kör bara lite trav ibland på skolan, och lite på fritiden.

jo men det är väl inte så konstigt att dom inte våghar släppa lös en bunt med flyingeelever bakom starthästar hur som helst heller. (har en heeel deeel dåliga erfarenheter av de elever som kommit från flyinge)

men det är betydligt bättre nu när bägge åren ligger på wången.

Det hade varit mycket trevligare att få köra ut en sväng i den vackra omgivningen med ett varmblod eller kallblod mellan skaklarna, och se på naturen och så.

Men att få köra ett licens lopp med russ när man haft ponnylicens i 6år och kört över 150 ponnylopp (med en segerprocent på 10) känns ju lite som en besvikelse. Efter att dessutom ha genomgått en grundlig kurs i skolkörning + att man fick köra i 1.25 tempo vid antagningen tycker man ju att kursansvarig borde veta att man kan hantera en häst med vagn bakom sig iaf. Vi var dessutom bara 2 elever!

Nä, tror att det var bra att flytta hela utbildningen till Wången där intresset för travsport finns. Tyvärr tappar man ju den oerhöra kunskap om hästen som finns på Flyinge, men man kan ju inte få allt.

Tyvärr tappar man ju den oerhöra kunskap om hästen som finns på Flyinge, men man kan ju inte få allt.
vad finns det för kunskap på flyinge som inte finns på wången??? :cool: jag tycker inte på nått sätt att flyingen är bättre än wången, speciellt inte kunskapsmässigt!!

Hej....Mycket kritik ang Wången och Flyinge här.....

Här kommer mina ideer...

Jag har jobbat många år som hästskötare i proffsstall och har tagit hand om många Wångenpraktikanter. Jag är tyvärr mycket besviken överlag på de ungdomar som kommit till stallarna. Dom har bara velat köra. Mocka, fixa hästarna, följa med på tävlingar har det inte funnit ett uns till intresse av. Mycket synd tycker jag och dessutom tror dom att dom har mer kunskap än oss anställda, just för att dom kommer från Wången. Jag har träffat på 3 riktigt bra ungdomar därifrån och så är det.

Ang hippologen. Visst är den kanske bra MEN att få ett jobb med rätt betalt för den utbildning du har efter en ev hippologutb. är svårt.

Men lycka till.

vart jobbar du?? vad hette dom som var där på praktik??

jo det är synd, för vissa, speciellt killarna, tror att dom är nån sorts andretränare när dom kommer på praktik och skapar då dålig stämmning. men alla är inte så. det är en väldigt salig blandning på wången.
20% är totalt odugliga och vill bara rida,
10% är jätteintresserade av trav men tyvärr odugliga
10% är där för att supa och skolka och ta körlicens
20% tror att dom kan allt och skall bara glida i vita handskar och pilotbrillor.
20% är jätteintresserad av trav och är duktiga
20% är hyperintreserade av trav och är överlägset duktiga...

så det varierar mycket just pga att dom inte får ha intagningsprov. just nu kommer man in bara man har ett grundskolebetyg. :crazy:
men det finns faktikst bra elever där! samtidigt som det finns totalt odugliga - och allt däremellan

Okey,.. både positivt och negativt, tråkigt att höra. Själv tycker jag att häst och stall "skötsel" är liksom en del i det hela som inte går att undvika, vare sig man vill eller inte så måste de skötas. OCh det är väll upp till person från person hur man vill bete sig, jag hade ju tagit skötseln som givet! Blir nästan besviken om det inte finns tid för sådant!

precis samma uppfattning ahr jag från de proffs jag varit hos som fått in wången elever. inte så imonerande. men jag har 2 kompisar som gått där och dom är fina :) men annars tror dom dom vet allt bäst osv som du skrev..

Nu tycker jag inte ni ska dra alla wångenelever över en kam. Visst finns dom som glider runt och "kan allt" och verkar överlägsna, men det är ju långt ifrån alla. Tråkigt om ni har de erfarenheterna av "oss".

Som jag skrev innan....Alla är inte dragna över en kam men tyvär är min egen erfarenhet dålig. Absolut, Wången e kanon. Har vart där och tävlat i nån cup gymnasium emellan, tackade dock nej efter att jag sökt och kommit in......

Absolut finns det duktiga elever....Synd att dom inte kommer fram mer och synd om er som tyvärr bli dragna över samma kam som era mindre ambitiösa klasskompisar...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 054
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 320
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
863
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka