Trasig tand.

bananabambi

Trådstartare
Lite råd önskas. Detta såg jag för några dagar sedan, idag fick jag möjlighet att fota det.

Gör man något åt det?

Jag har inte märkt något på henne som tyder på att hon har ont. Men tanden är ju av, lite ovanför tandköttet.

Sv: Trasig tand.

Många veterinärkliniker har samarbete med "vanliga" privattandläkare. ta och kolla med närmsta djursjukhus om det är en skada de anser behöver åtgärdas nu, eller senare ifall det ger smärta/obehag eller om den kanske inte behöver åtgärd alls. Du har ju en kanonbra bild och en tandläkare borde ju kunna se rätt bra av den utifall det är något som behöver åtgärdas akut.

Tack för svaret :)

Jag ska ringa i morgon, hoppas det fungerar som vanligt och inte är massa krångel när det är semestertider.

Det är förvånandsvärt lätt att ta bilder på henne, jag bara ber henne "vänta", vilket i hennes värld betyder att hon ska hålla sig helt stilla oavsett vad jag gör med henne. Kanonbra när man vill kolla igenom öron, tassar eller munnen :laugh:

Det krångliga i det här är att jag varit fodervärd åt henne. Efter hennes första kull blir hon min, vilket hon då är nu. Hämtade henne i fredags, och såg det här i helgen. Jag vet ju inte om det hänt under det dygnet jag hann ha henne hemma, men det är ju knappast troligt då hon nästan varit stilla hela tiden pga en skada i benet. Men jag vet ju inte. Kostnader i samband med valparna står han för, skador som skett hos oss står vi för.

Nu är ju jag ingen expert på hundtänder... men ser inte de där tänderna väldigt risiga ut? En vet borde absolut titta igenom tänderna. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är en boxer. Det säger sig självt att den inte alltid har samma bett som en långnosad hund. Förutom bettet ser tänderna helt normala ut.

Jag tycker tänderna ser fina ut. De har jämn form och ser ut att sitta där de ska.
Hundar har oftast en ojämnare form av sina framtänder än vad människor har. Men hunden har denna form för att kunna gnaga av det sista köttet från ett ben exempelvis. Mao helt normalt ;)

Det är intealls därför tänderna är sitter huller om buller i munnen på den. Det finns många raser om har alldels utmärkt raka tänder och ändå kan gnaga av kött från ben. Skulle vilja se den varg som har ett sånt här bett.

Hoppas det inte var menat till mig det svaret :confused: Nämnde aldrig om HUR tänderna satt utan formen på dem. Vilket är normal form.

Men jag förstår inte varför du drar paraleller mellan tändernas placering mellan varg och boxer??

Eftersom du skrev att tänderna ser ut att sitta där de ska så tolkade jag att du menade att de sitter så eftersom de ska kunna gnaga av kött från ben. Som att det var helt naturligt att tänderna skulle sitta så som de sitter.

Kanske feltolkade.

Min stora hund har med bara en halv tand. Har inte gått till vet med henne för hon reagerar inte när man tar på den och hon äter allt som vanligt, vissar inte det minsta ont så jag gick aldrig med henne till vet, jag sa det samma dag, skulle hon vissa att hon hade ont eller inte äter eller dricker får man ju gå...
Min slog sönder den på en sten för hon är sten bärare i vattnet. och den ser bra och fin ut inte brun och så.

Men on du är orolig så kan du ju ringa till vet för det kan inte kosta så mycket att dra ut den

Det var endast formen av tänderna jag kommenterade.
Då man ser att hunden är av trubbnosigt slag så är ju placeringen av tänderna inte samma som på ex. schäfer.

Men somna skrev att hon upplevde tänderna som risiga, där uppfattade jag att det var formen av tänderna hon kommenterade. Och tänderna i sig såg kanonfina ut :laugh:

Men alla kan vi feltolka, och göra oss missförstådda. Tackar för att du förklarade hur du uppfattade det jag skrev så jag fick tänka efter lite :)

Jag tycker tänderna ser fina ut. De har jämn form och ser ut att sitta där de ska.
Hundar har oftast en ojämnare form av sina framtänder än vad människor har. Men hunden har denna form för att kunna gnaga av det sista köttet från ett ben exempelvis. Mao helt normalt ;)

hahah jo tjena.

här är sama bett och form på tänderna som en varg har o de sitter rakt o snyggt sen formen är ljämn. Har inget med att tänderna ser inkastade ut o få loss köttet.

FOTON838.jpg

Återigen... Det var INTE placeringen utan de individuella tändernas FORM jag kommenterade.

Har haft både boxer och varghybrid så jag VET att skillnad i placering av tänder skiljer.

Hoppas jag gjort mig förstådd denna gång.

Återigen... Det var INTE placeringen utan de individuella tändernas FORM jag kommenterade.

Har haft både boxer och varghybrid så jag VET att skillnad i placering av tänder skiljer.

Hoppas jag gjort mig förstådd denna gång.

Nej kolla formen på Jääkäris tänder o den TS så skiljer dom enormt i form också.

Valpbett under tandömsning och tillväxtfas trodde jag först att det var :o :o

I övrigt: Om inte hunden har ont, så skulle jag avvakta. Det är i alla fall de råd jag fått när någon av hundarna skadat tänderna/brutit av en tand.

Min tik knäckte en hörntand och spräckte en av de "mindre kindtänderna". Hörntanden fick sitta kvar, men är numera rotfylld och kortare än de övriga. Den lilla, trasiga tanden drog de ut. Man såg en pyttepytteprick av pulpan på hörntanden och det var tillräckligt för att hörntanden antingen var tvungen att dras ut eller rotfyllas, då det annars riskerar att bli en ful infektion och varficka under tanden (man ser en likadan liten prick på din bild). Så, det måste förmodligen göras något åt din voffes tand. I Falköping finns det en veterinär som är mycket duktig på tänder! Skara rekommenderade henne när jag först kontaktade dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 969
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023