trasig sadel

C

Contessan

Hej.

Just nu är jag medryttare på en maxad D-ponny. Jag har nu varit medryttare på henne i ungefär ett halvår. Nu strax innan jul så ramlade jag av henne och fick en medelsvår hjärnskakning, och fick åka ambulans in till akuten.

Det som det rör sig om är en trasig sadel som är en bomlös sadel från Börjes – Tingsryd, och kostar 2995kr. En notering om denna sadel är att det spelar inte hur hårt man spänner åt sadelgjorden så ligger den ändå inte stadigt på ryggen, sitter man det minsta snett så börjar den glida, något jag tyckt varit jätteläskigt tidigare och sadeln ar även glidit när jag ridit tidigare.

Vad som hände var att vi red ut på en grusväg där det var en stig upptrampad i snön, vi skrittade och travade lite och det var ingen direkt vårdslös ridning utan jag red så som jag alltid red. Så på hemvägen så blev ponnyn pigg och tyckte det var så pass roligt att hon ville gallopera. Hon satte inte igång i sken och bockade inte utan det var vanlig galopp som fattades på hennes initiativ. Jag satte mig tillbaka i sadeln och försökte få henne att sakta av till trav igen. Dock måste jag ha suttit en aningens snett eftersom sadeln började då glida runt och jag ramlade av. Sen minns jag inget mer förens jag är tillbaka i stallet och hästen står uppbunden i stallgången

Någon gång under hästens väg tillbaka till stallet så har sadeln gått sönder och första minnet jag har av sadeln var att den hängde under magen. Jag har alltså inget minne riktigt av den kvällen.

Nu, två veckor senare, så tycker hästens ägare att jag är ersättningsskyldig för den trasiga sadeln från Börjes och verkar inte tycka det är värt att ens försöka rädda den befintliga utan vill ha en ny. Det råder ingen akut brist på sadel till ponnyn heller utan hon har även en vanlig sadel man kan rida i.

Vi har inget kontrakt skrivet och det enda vi tidigare pratat igenom är att jag betalar 500kr i månaden till henne och då får jag rida 2-3 gånger i veckan. De dagar jag är ute och rider så både mockar jag och fixar foder åt ponnyn, samt mockar och fixar foder åt hennes andra häst som jag dock inte får rida. Samt fodrar och har tar in stallets alla fem hästar.

Så kommer jag då till min slutliga fråga, vad är det som är praxis i denna fråga? Mina vänner och min familj tycker inte att jag ska behöva betala men dom är och andra sidan inga vana hästägare.

Sen kan man även tillägga att jag har väldigt dåligt med min ekonomi och genomgår en skuldsanering och har inte riktigt kontroll över mina tillgångar och har nyligen varit sjuk med sjukersättning och har nu börjat plugga på komvux.

Hästägare som medryttare; vad brukar man göra? Vad har ni gjort i liknande situationer?

Tack på förhand
 
Sv: trasig sadel

Jag är hästägare och hade absolut inte begärt ersättning.
Tydligen en dålig sadel. Sadlar ska inte bara gå sönder utan vidare. Jag skulle istället gräma mig för att jag utsatt en medmänniska för livsfara genom att "hyra ut" en häst med usel utrustning.
 
Sv: trasig sadel

Jag som hästägare anser att det är självklart att medryttaren står för utrustning som gått sönder under dennes användning - olycka eller ej! (Såvida det inte är tydligt att det är mitt eget eller hästens fel att saken gick sönder.)
Med det borde gå på ägarens hemförsäkring annars? Kanske kan ni deala och du betala självrisken för en ny? :)
 
Sv: trasig sadel

Fast utan vidare kan man ju knappast kalla det, om hästen har sadeln under magen efter att den glidit runt, och sedan tar sig till stallet med sadeln under magen.

Till ts: Kan du anses vållande till händelsen, varit vårdslös eller liknande är du ersättningsskyldig. Men i det här fallet tycker jag nog att ni ska försöka jämka. Vad är det som är trasigt? Kan det lagas och du står för lagningskostnaden?
 
Sv: trasig sadel

Jag som hästägare släpper inte ut någon på min häst med illa tillpassad utrustning. Om sadeln glider sådär lätt hade jag aldrig låtit någon använda den sadeln på min häst. Det är hästägarens ansvar att utrustningen passar och sitter kvar där den ska.
Däremot, har jag som hästägare dragit mitt strå till stacken så får medryttaren ta sitt ansvar om sakerna går sönder när medryttaren använt dom.
 
Senast ändrad:
Sv: trasig sadel

Är det helt tvärstopp med att försöka prata sig pram till en lösning? Är ni osams pga dena händelse?

Om ni inte har kommit på kant med varandra så tycker jag nog att du skall lägga fram din framställan på ett sakligt och vänligt vis, och tala också om det du tog upp här, om din ekonomiska situation. Är hästägaren en vuxen person och dessutom agerar utefter det så borde det inte vara omöjligt att komma fram till en överenskommelse som funkar för er båda. Kommunikation är nyckelordet!

På din beskrivning så låter det som om händelsen var en ren olycka. Olyckor händer och kostar pengar, detta skulle jag som hästägare inte krävt ekonomisk ersättning utav min medryttare för. Har denne dock varit slarvig/försumlig/oaktsam hamnar läget dock i ett annat. Angående din fråga om praxis i dylika lägen så är det så att det helt enkelt inte går att ge dig ett rakt svar, allt beror på omständigheter och vad som är överenskommet/skrivet parterna emellan.

Mitt råd blir alltså: Ladda med en portion vänlighet och prata med ägaren om saken, få saker är omöjliga att reda ut bara man gör det på ett moget sätt.
 
Sv: trasig sadel

Det finns ju också försäkringar som kan tecknas i samband med hästens försäkring, som täcker liknande situationer (med rätt låg självrisk). Kanske har hästägaren en sådan försäkring?
 
Sv: trasig sadel

Innan man kan säga något alls om vem som ska stå för kostnaden så måste man veta lite saker.
1. Varför använde du den här sadeln på hästen?
2. Kan/kunde du sadla hästen så att sadeln satt rätt, alltså använda den på rätt sätt?

Som du har beskrivit det finns ju en sadel till och om det är ägaren som sagt att du ska den bomlösa eller om det är du som valt att ta den har betydelse.
Om det är så att sadeln inte passar för att du inte kan använda den rätt eller om det är för att verkligen inte passar hästen har betydelse.
Till sist om det är så att sadeln passar och du inte kan använda den rätt har ägaren då innan visat dig hur den ska användas eller inte.

Så lite beroende på svaren på frågorna blir det då du, hästägaren eller en förlikning som blir svaret rent juridiskt.

Om det nu blir så att du kommer att få betala så tänk på att då ska du också ha den gamla sadeln. Hästägaren ska inte få behålla den eller slänga den om du inte godkänner det, den är din när du har betalat en ny.
 
Senast ändrad:
Sv: trasig sadel

Du ska ju inte behöva ersätta en begagnad sadel med en ny. Har bommen gått av och därför är sadeln inte reparerbar? Annars laga läder behöver inte bli så dyrt. Eller titta på en likvärdig sadel begagnad. Kanske en som passar ponnnyn bättre.

Om ägaren vill ha en ny sadel bör ni ju kunna dela på kostnaden. om den begagnade sadeln låg ungefär på halva nyvärdet.

Hoppas du är helt återställd nu iallafall.
 
Sv: trasig sadel

Jag är hästägare och hos mig ersätter medryttaren den utrustning som denne av oaktsamhet haft sönder. Efter att du ramlat av kan du inte påverka situationen och jag skulle då inte begärt ersättning.
 
Sv: trasig sadel

Om du varit oaktsam, använt sadeln fast ägaren sagt att du ska använda den sadeln som passar hästen så tycker jag att du ska ersätta sadeln med dess marknadsvärde.

Har däremot ägaren sagt att du ska använda den bomlösa, som inte passar, så ska du inte ersätta den. Olyckor händer och det får man räkna med. Tur att du inte skadade dig värre och att hästen är hel.
 
Sv: trasig sadel

Jag anser inte att man ska ha en sadel som lätt glider runt vid uteritt. Säkerhetsrisk då allt kan hända. Och man ska absolut inte "hyra ut" den till ryttare med lite dålig balans. Felaktig utrustning för ändamålet, tycker jag.
 
Sv: trasig sadel

Jag hade en sån till min d-ponny förra sommaren. Den satt bra om man drog åt ordentligt, men när granntjejerna skulle låna hästarna sa jag att de kunde ta ridgjord eller bara skritta då sadeln kunde hamna snett.

De ville ändå ta sadeln då de bara skulle skritta. Efter halva ridturen bestämmer de sig för att trava lite, men sambons travare som är lite het ville trava mer och tjejen fick inte stopp på honom. Vilket slutar med att ponnyn försöker galoppera ikapp. Tjejen känner hur sadeln glider och hoppar av. Sadeln åker under magen och ponnyn springer hem. den andre tjejen åker av och den andra hästen springer hem.

Ponnyn trampar på stiglädren så själva plattan som håller fast stiglädren under sitsen åker av längs med sömmarna.
Jag tyckte att det var lite mitt fel då jag visste att den kunde hamna snett, men å andra sidan så skulle de bara skritta då hästarna var under igångsättning efter vintervila. Så mamman bestämde att de ville dela på en ny sadel.
Nu köpte jag inte en likadan men använde pengarna till en bättre modell begagnad.

I ditt fall är det ju annorlunda då ägaren inte sagt nåt om det , å andra sidan varför inte använda den andra sadeln om denna var skum att rida i från början?
Sen både betalar du och mockar, fodrar och tar in 5 hästar, så hon har ju bra hjälp av dej. Jag skulle nog som hästägare vara glad att du klarade dej utan värre skador och köpa en bättre sadel när jag har råd.
 
Sv: trasig sadel

Det är pga sådant här man ska ha supertydliga kontrakt.

Hur gick sadeln sönder och vad står det i ert kontrakt?
Går det att laga sadeln?
Jag anser att går sadeln att laga och du använde sadeln fast du visste att den inte passade och att det fanns en annan sadel som passade så ska du betala lagningen och den nedsättning i pris som blir om man skulle sålt sadeln.

Nu tycker jag att den sadeln inte ens är värd att kallas sadel och jag skulle således aldrig köpt den men det är orimligt att du ska betala för en ny.

Möjligtvis att du köper en begagnad i liknande skick om den inte går att laga eller detta blir för dyrt.

Sedan är ju frågan vad hon ska med en likadan sadel till när den ändå inte passar?

Vem bestämde att du skulle använda en dåligt passande sadel?

Som hästägare tar jag på mig ansvaret att utrustningen passar hästen, däremot inte att den passar ryttaren, dvs är sadeln förstor skulle medryttaren få fixa egen sadel som passar både häst och ryttare och jag skulle godkänna innan utrustningen används. (Är sadeln för liten är det inte aktuellt ändå eftersom hästen inte ska behöva bära någon som inte får plats i den sadeln som finns).

Går något sönder för att det används felaktigt eller med nonchalans betalar medryttaren. Detta innebär att det inte är ok att hoppa av om man tycker att något blev otäckt och hästen drar hem själv eller att leda i pannluggen.

Jag anser att orsakar medryttaren en skada på hästen genom oaktsamhet så står medryttaren för hästens uppehälle och alla andra kostnader tills hästen är frisk.

Som medryttare har man ett stort ansvar och man ska ha ett ordentligt kontrakt så man vet vad som gäller innan något händer.
Allt ska vara nedskrivet så att det inte blir något tjafs när det väl händer något.

Att du har dålig ekonomi ska ju inte hästägaren behöva lida för, hårt men om situationen hade varit den omvända så hade du nog också tyckt så.
Om det är ditt fel så ska du betala annars ska du inte betala.
Kolla också upp om hästen har tilläggs försäkring som går in och täcker om någon blir skadad.
Du kan ha rätt till ersättning ifrån den och det kostar inte hästägaren något.
Har du tur kanske den summan täcker en ny sadel om det nu är du som har slarvat.
 
Sv: trasig sadel

Om det varit min sadel så hade medryttaren fått betala. Lagning eller ny är vilket som. Hade det gått att laga hade jag gjort det. Min sadel är försäkrad och hade det gått på försäkringen så hade medis fått betala självrisken. Annars köpt en ny sadel helt enkelt.

"klantar" man sig så ska det smaka därefter!
 
Sv: trasig sadel

Jag är hästägare och har hästar "uthyrda" på halvfoder här hemma hos mig. Vi har skrivit i kontraktet att vid slarv ska de ersätta skador på utrustning, typ sadlar.
Jag hade inte räknat det du råkat ut för som slarv.
Det som några tidigare frågat om varför du använde denna sadel om det finns en som passar bättre kan ju dock påverka?
 
Sv: trasig sadel

Jag ställer också frågan VARFÖR du använde sadeln om det finns en annan (som passar bättre?)?

Är det så att du var "tvungen" att använda sadeln och att ägaren var medveten om hur sadeln satt, nej då ska du självklart inte behöva betala för den med tanke på att du ramlade av PGA att sadeln gled...
Om sadeln hade suttit rätt hade det ju inte hänt.


Självklart kan man ju visa lite schyssthet och betala åtminstonde en del av sadeln, men det är ju inte några 3000 (nypris) utan det är ju skicket på sadeln som sätter priset.
 
Sv: trasig sadel

Om det varit min sadel så hade medryttaren fått betala. Lagning eller ny är vilket som. Hade det gått att laga hade jag gjort det. Min sadel är försäkrad och hade det gått på försäkringen så hade medis fått betala självrisken. Annars köpt en ny sadel helt enkelt.

"klantar" man sig så ska det smaka därefter!

Varför i hela friden skulle TS köpa en NY sadel, när den som gick sönder redan var sliten?
Det som hände här var, tycker jag, är att hästägaren låter sin medryttare rida med utrustning som är komplett livsfarlig. En olycka hände. Jag kan inte se att TS skulle behöva betala egentligen.
 
Sv: trasig sadel

Det låter ju helt galet. Jag som medryttare ska ju självklart ersätta skador jag åsamkar på hästens utrustning om det beror på att jag handskas med det ovarsamt. Jag råkade för inte länge sen ha sönder hästens tyglar och ersatte ju dem. Men de gick sönder eftersom jag var ovarsamt och hästen trampade på dem. I ditt fall är det ju hästägarn som skickat ut dig och hästen med dålig utrustning och när du också skadade dig borde hästägaren vara glad att det inte blev värre. Du ska absolut inte behöva betala för en ny sadel, möjligtvis att du betalar en lite del isådannafall. Men det var ju inte du som orsakade skadan på sadeln med vilja utan det är hästägarn som satt en dåligt passande sadel på hästen. Hon borde vara ersättningskyldig till dig med tanke på att hon utrustat hästen med dålig utrustning.

hoppas det löser sig för dig
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 236
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 587
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp