Transportskydd eller lindade ben?

Sunrise

Trådstartare
Hej!
Har lite dilemma angående transport utav häst. Ska hämta hem en ny häst om några dagar. Bilfärden kommer ta ungefär 3 timmar. Borde jag använda transportskydd eller lindade ben med kanske ev några slags paddar under? Hästen är skodd fram.

Vad tycker ni är bäst?

Hej!
Har lite dilemma angående transport utav häst. Ska hämta hem en ny häst om några dagar. Bilfärden kommer ta ungefär 3 timmar. Borde jag använda transportskydd eller lindade ben med kanske ev några slags paddar under? Hästen är skodd fram.

Vad tycker ni är bäst?

Jag brukar bara ha vanliga skydd, såna som man har när man rider, samt boots.

Det beror lite på hästen tycker ja. En del gillar inte höga transportskydd alls. Om jag inte visste hur hästen reagerade hade jag nog kört med antigen låga transportskydd eller som någon annan skrev, vanliga välsittande skydd och boots.
Om hästen accepterar höga transportskydd kör jag dock helst med det.

Kör alltid utan skydd, större skaderisk om hästen blir varm och irriterad av skydden. Aldrig haft skador. Samma med mannen som tävlat. Aldrig kört med skydd, trots dyrbara hästar och ofta två hästar på släpet.

Jag tycker minst boots, på grund av tramprisken. Annars beror det på vad hästen är van vid, lindor eller välsittande träningsskydd tycker jag personligen alltid funkar, däremot låga/höga transportskydd kan bli mer problem än vad det löser.

Min kille har senskydd, bakstryk och boots. Han är lite obalanserad (unghäst) och skodd så skyddar honom lite.
Alla andra har åkt helt nakna som varit oskodda oftast (avelsston och föl)

Skodda hästar kör jag alltid med boots runtom. I undantagsfall kan jag ha välsittande skydd på benen också, men inte då transportskydd som blir på tok för varma utan vanliga ridskydd (utan resår i spännena). Det har jag om hästen är orolig och trampar mycket eller jag vet att jag kommer åka på dåliga vägar där det kan bli omtramp för att balansera.

Din häst hade jag alltså förmodligen haft boots på framhovarna, och sen inte så mycket mer. Lite beroende på hur den brukar bete sig.

Jag har höga (riktigt tjocka och styva) transportskydd. Om hästen ska vara lindad (tex dressyrträning borta) så blir det både lindor och skydd på ditvägen. Men min häst behöver detta då han lever rövare om bomullen trillar ur öronen (ljudkänslig) och dessutom lider av en viss benägenhet att skada sig.

En gång har jag kört utan transportskydd och det gör jag aldrig om. Var rena blodbadet i transporten :( det syns även på hans skydd att de får ta en hel del stryk om man säger så.

Gamla hästen hade bara boots på sig dock då hon stod helt still

Aldrig lindade ben i transport. Mycket stor skaderisk om lindorna går upp. Jag kör med boots runt om ev tunna korta transportskydd längre sträckor. Skulle aldrig använda tjocka höga transportskydd. Klumpigt för hästen och risk för överhettning i senorna när man åker längre sträckor i värme.

Hej!

Vad tycker ni är bäst?

Jag gillar inte lindor, det är risk att de inte sitter på plats hela vägen.

Jag hade tagit med boots och transportskydd, men frågat säljaren hur hästen är van att åka.

Är den inte van vid transportskydd är det dumt att börja med det vid hemtransport till nytt stall. Vill du ha det sedan får du vänja den vid det själv i lugn och ro senare. :)

Men boots brukar inte sitta i vägen, om du är orolig ändå.

Jag kör helt utan. När jag använde transportskydd trampade hästen sönder dem varje gång. Sen testade jag med lindor och dem trampade hon också av sig. Så testade jag utan och sen dess har jag aldrig haft några skador på någon av mina hästar.

Hej!

Vad tycker ni är bäst?
Jag använder bara vanlig senskydd/benskydd med boots

Hej!

Vad tycker ni är bäst?

Alltid alltid alltid paddar under lindor!

Jag kör alltid skodda hästar med lindor (som lindas från hovarna och över framknäna). Boots på dom som är stökiga.

Jag skulle aldrig komma på tanken ens att linda en frisk häst inför en transport. De stora professionella transportfirmorna vill inte ha lindade hästar heller. Allt p g a skaderisken när hästen blir varm, vilket den blir i de allra flesta transporter stora djur i små utrymmen = varmt.
Ett par gånger när jag köpt en ny häst har tidigare ägare i all välmening "klätt på" hästen när vi ska hämta den, med skydd och ibland även täcke. De har också sagt att hästen kan vara orolig att köra så det är därför dom skickar med det.
I alla fall har hästen blivit orolig efter en stund i transporten, så långt har det stämt. Då har jag så gott det har gått i transporten tagit av så mycket som det går. Ofta har jag lyckats få av alla skydd och då har hästen stått lugnt och fint resten av resan. Även alla kommande resor den har åkt efter det om den får åka "naken".

Hej!

Vad tycker ni är bäst?
vad har hästen åkt med innan?

min fux som är skodd runt om går inte ens på transporten med ngt på benen och min skimmel har lätt att trampa på sig själv i tranpsorten och har då tjocka paddar och lindor ned om hovarna.

har varit med om hästar som vägrat transportskydd på bakbenen men accepterat paddar och lindor, har sett hästar som åker bra med vadsomhelst och har sett sånna som trampar av sig allt i transporten när den blir varm.

fråga hellre vad hästen brukar åka med och ta det säkra före det osäkra,

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 208
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?