Transportsjuka..

S

sova

Vad är det? :confused: Det ända jag vet är att hästen kan få det om det är dåligt ventilerat, dammpartiklar som far omkring och om hästen står med huvudet uppe "för länge". Har även hört att detta är mkt allvarligt och misstänker man detta så ska vet komma ut bums. Men jag vet däremot inte vad "för länge" är, hur vanligt detta är och framför allt VAD rent medicinskt som drabbar hästen? Vad gör vet?
Har fått tips på att inte använda hönät, låta hästen käka höet från marken vid pauserna samt att hålla koll på allmäntillstånd och temp.
Jag ska ut och långresa med min pålla och vill vara steget före så gott som det går. :crazy:
Tips!?! :)

Bind hästen så att den kan röra huvudet fritt och inte står stramt uppbunden högt. Minska stressen så mkt du kan i samband med resan - stress är en bidragande orsak till transportsjuka. Pausa ofta och låt hästen komma ut och röra på sig och äta och dricka.
Transportsjuka orsakas av en infektion med en el flera bakterier ev i kombination med virusinfektion. Hästen får lunginflammation/brösthinneinflammation. Om man sätter in behandling i tid är prognosen relativt god. Behandlingen är bla antibiotika, smärtlindring, drän, dropp.

En av mina hästar drabbades av transportsjuka i våras. Hon hade då stått i transporten på tävlingsplatsen hela dagen. Eftersom hon är/var ngt orolig i transporten gick det inte att ha öppet bak utan endast framme men den dörren blåste till och det såg vi inte. Dock var takluckan i transporten fullt öppnad och en stor springa bak. Men detta var inte tillräckligt tydligen. Hästen hade hela dagen tillgång till både vatten och hö framför sig.
Ett par timmar innan vi skulle ta båten hem fick hon komma av transporten och stå i box ett tag och dricka vatten och äta som vanligt. Hon fick även komma ut och longeras. Sedan fick hon stå 5 timmar hem i transporten på båten.
Så här i efterhand kan jag säga att hon var sjuk redan på natten när vi kom hem, hon drack inte och hade hosta (hon hade även hostat under båtresan), men då trodde jag bara att hon var trött.
Men på morgonen märkte vi att hon var sjuk eftersom hon varken åt drack eller ens rullade sig som hon alltid gör.
Av nån andledning så slog det mig direkt att det var transportsjuka hon hade trots att jag knappt visste var det var. Ringde klinken som skickades oss direkt till en duktig distriktare som avbröt det hon höll på med och var hemma hos oss på 10 min.
Liza hade då hög feber och var kraftigt uttorkad och hostade en hel del. Direkt så sattes det en permanetkanyl och hon fick pencilin och finadyn i ganska stora mängder. Fick på direkten 10 liter dropp. Vet kom tillbaka på kvällen och eftersom hon fortfarande inte drack så fick hon 5 liter dropp till och ännu mer medicin och senare på kvällen lite till. Morgonen efter var hon fortfarande dålig men lite piggare iaf och hade druckit lite och ätit lite hö men ingen kraftfoder. Hon fick mer medicin och b-vitamin på morgonen när veterinären kom men hon var tillräckligt bra för att kunna bli av med kanylen. Sen började hon att dricka så smått men mat ville hon inte ha. Tog 1 dag till innan hon började äta. 1 vecka så stod hon på finadyn och hippotrim eftersom hon inte går att spruta. Hon blev bättre och bättre och hostan försvann på ett par dagar, men det tog nästan 2 veckor innan hon var helt återställd och sen ett par veckor till innan hon var tillbaka och var som vanligt. Tyvärr tappade hon mycket kondition som har tagit lite tid att få tillbaka. Men nu är hon pigg och glad och litar på mig ännu mer än innan!

Om det är en längre resa du ska göra så ta gärna ett blodprov innan för att kolla att det inte ligger nån infektion på lur. Troligtivis var det det som gjorde min häst sjuk eftersom hon hade haft lättare hosta innan.

Usch, vad läskigt! Hur länge stod hon i transporten sammanlagt? Min kommer ju att stå 8 timmar 2 dagar i sträck och sedan samma sträcka hem 2,5 vecka senare. 120 mil enkel resa. Hade tänkt att stanna var 1,5-2 timmar och då lasta ur och ta en sträcka på benen paus + äta lite. Ska fixa en övernattningsbox efter halva sträckan.
Är det någon som vet om man kan höra rossel på lungorna eller något annat? (Jag kan lyssna på människolungor till viss del, så smygtränar jag lite på hästen innan vi far borde jag väl kunna urskilja lite missljud hoppas jag).
Drack din häst alls under sin resa?

Tempa alltid hästen före, efter och under resan! Ge helst inget kraftfoder i före eller under transporten men gärna betfor med mkt vatten. Du kan med fördel ge t ex kraffts "magtarm", om din häst gillar det :D
Se till att ha så lite packning som möjligt i transporten = mer luftutrymme i trailern. Ta ut hästen och låt den sträcka på benen, äta och dricka utanför trailern, rulla sig och vad den nu vill göra :)

Det viktigaste är att du har koll på allmäntillståndet och låter hästen pausa ordentligt, ställ den aldrig på transporten om något verkar onormalt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag sitter och planerar transporten ned till Öland som vi ska göra i sommar. Har sommarland där (vi bor i Stockholm) och resan är...
2
Svar
37
· Visningar
2 916
Senast: SarmirBebis
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka