Transportlastning

L

Lina 85

Var och tittade på en western tävling förra helgen!vilken diciplin dom har på sina hästar.ex i och urlastning av hästarna i transporten var en fröjd att se.Vi dressyr ryttare skulle behöva åka dit och lära oss!
Är man på en dressyr tävling så börjar man att och undra om dom flesta hästar har åkt transport överhudvudtaget.Man kan tro att man är på cirkus.Nej åk och se med egna ögon,ni kommer att bli imponerade:bump:
 
Sv: Transportlastning

När jag var på dressyr tävling senast så var det flera hästar som inte ville gå in och vi fick låna ut våran lina till en av dem för de kunde inte få in hästen!
 
Sv: Transportlastning

Jag har tävlat mycket och aldrig upplevt något sådant. Någon enstaka som itne vill gå in, men de allra flesta lunkar in i transporten hur lugnt som helst.

Har aldrig sett någon skillnad mellan olika hästfolk... inte som du beskriver i alla fall.
 
Sv: Transportlastning

Ja, jag lastar min dressyrhäst själv, både i och ur transport. Hon väntar snällt medans jag förbereder för att antingen ta in eller ut. Så jag vet inte om jag "ids" åka å kolla....=)
Lastningen tar ca 30 sekunder....
 
Sv: Transportlastning

Jag lastar min häst själv, han går in på kommando och står där sen snällt å väntar tills man gjort allt klart, samma sak vid urlastningen, iblnad kan han trycka lite mot bommen när man öppnar luckan, men har aldrig bråttom ut.

Jag tror jag kan bespara mig det som de kostar att åka till en westerntävling för att kolla hur väluppfostrade hästar lastas då jag ser det varje gång jag lastar min.
 
Sv: Transportlastning

Eftersom min dressyrhäst går in själv i transporten och lastas på ca 30 sekunder och westernhästarna på mitt stall tar längre tid på sig så känns det rätt onödigt att åka till en westerntävling....
Jag undrar vad du fått för en konstig uppfattning, under mina tävlingsår har jag aldrig sett någon ha problem att lasta på en dressyrtävling.
 
Sv: Transportlastning

Rumpnissen skrev:
Jag har tävlat mycket och aldrig upplevt något sådant. Någon enstaka som itne vill gå in, men de allra flesta lunkar in i transporten hur lugnt som helst.

Har aldrig sett någon skillnad mellan olika hästfolk... inte som du beskriver i alla fall.
Men det har jag. T.o.m. min 9 åriga dotter...
 
Sv: Transportlastning

Klart det är skillnad på hästfolk och hästfolk! Men det handlar inte om ifall dom rider Western, dressyr, hoppning eller något annat... Jag har varit både på tävlingar där man inte ser en enda svårlastad häst, och precis tvärtom, i princip enbart svårlastade hästar!!

Däremot förstår inte jag att man åker på en tävling med en häst det tar timmar att lasta!! Okej att den inte går rakt in, men när folk står och longerar sina hästar närmre o närmre lämmen på tävlingsplatsen för att få den att komma till släpen, är man verkligen redo för att åka på tävling då, oavsett tävling (western, dressyr)?? Detta var på en lokal ponnydressyr för sisådär 15 år sedan....
Lite löjligt att säga att "Vi dressyr ryttare skulle behöva åka dit och lära oss"....

är själv dressyrryttare och ibland hoppryttare, vilket som, skulle ALDRIG åka på tävling med en svårlastad häst!!!
 
Sv: Transportlastning

Håller med dig. Man ska inte åka nånstans om hästen är så svårlasta, då behöver man träna mer.
 
Sv: Transportlastning

Precis!
Fattar inte hur man kan chansa på att åka, när man inte vet om man kommer hem:crazy:
 
Sv: Transportlastning

är själv dressyrryttare och ibland hoppryttare, vilket som, skulle ALDRIG åka på tävling med en svårlastad häst!!!

Det är ju bara det att det är inte alltid som vissa hästar är svårlastade. Visst, ofta vet man att hästen kanske inte går in direkt, men att det ska ta timmar att lasta är ju inget man räknar med om hästen brukar gå in på ca 10 min. Jag har själv haft en häst som ibland gick in direkt, ibland tog det 10 min, ibland en halvtimme. Någon gång när vi skulle hem från någon träning så fick vi stå där i 3 timmar... Men oftast gick hon in på några försök eller på ca 5 minuter.

Jag läste inte klart riktigt innan jag svarade, så jag kan ju erkänna att om jag var tvungen att longera min häst för att få in den i transporten skulle inte jag heller åka på tävling med den...
 
Senast ändrad:
Sv: Transportlastning

Var och tittade på en western tävling förra helgen!vilken diciplin dom har på sina hästar.ex i och urlastning av hästarna i transporten var en fröjd att se.Vi dressyr ryttare skulle behöva åka dit och lära oss!
Är man på en dressyr tävling så börjar man att och undra om dom flesta hästar har åkt transport överhudvudtaget.Man kan tro att man är på cirkus.Nej åk och se med egna ögon,ni kommer att bli imponerade:bump:

Det skiljer en hel avgrund mellan westernryttarna och den övriga ridsportvärlden vad avser träning av hästar, och metoder för att få till sin häst rid- och hanterbar i ALLA situationer. De engelskryttare jag träffat på ( många) har gett trångsyntheten och okunnigheten avseende hästar och hästhantering ett ansikte. Så visst har engelskryttarna massor att lära av westernryttarna, problemet är bara att de oftast inte vill ta till sej de kunskaper som finns. Det kallas väl trångsynthet ?? / Bill :cool:
 
Sv: Transportlastning

Man behöver bara läsa några av inläggen ovan för att förstå vad trångsynthet står för !
 
Sv: Transportlastning

Så visst har engelskryttarna massor att lära av westernryttarna, problemet är bara att de oftast inte vill ta till sej de kunskaper som finns. Det kallas väl trångsynthet ?? / Bill :cool:

Och definitivt tvärtom också. Om westernryttarna möjligen skulle kunna lära hopp och dressyrryttarna något vad det gäller viss hantering skulle hopp/dressyrryttarna kunna ge westernryttarna lite inspiration vad de gäller ridlära.

Min sambo som tävlar cutting och reining på SM-nivå tränar för mig som är utbildad hopptränare. Han plus flera riktigt erkända tränare inom westernridningen tycker att nivån överlag på ridkunskaperna är katastrofalt låg inom westernridningen.

Jag själv tävlar bara banhoppning på relativit hög nivå och kan helt ärligt säga att jag inte märkt av några lastningsproblem på tävlingarna. Många åker dessutom ensamma med sin häst och har inga problem att varken lasta, sadla eller något annat.
 
Sv: Transportlastning

Det skiljer en hel avgrund mellan westernryttarna och den övriga ridsportvärlden vad avser träning av hästar, och metoder för att få till sin häst rid- och hanterbar i ALLA situationer. De engelskryttare jag träffat på ( många) har gett trångsyntheten och okunnigheten avseende hästar och hästhantering ett ansikte. Så visst har engelskryttarna massor att lära av westernryttarna, problemet är bara att de oftast inte vill ta till sej de kunskaper som finns. Det kallas väl trångsynthet ?? / Bill


Ja man behöver ju inte leta längre än så här för att hitta trångsinthet:cool:
 
Sv: Transportlastning

Vad är den enorma skillnaden? Jag har många westernryttare som lämnat sina hästar på inridning till mig och varit jättenöjda, själv tar jag gärna hjälp av exempelvis Per Larsson och Tommy Arvidsson om jag behöver bollplank. Vi har samma syn på ridning alla tre fast vi håller på med vitt skilda tävlingsgrenar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp