Transportera till tävling?

Sv: Transportera till tävling?

När jag körde shettis förr hade vi en liten rockard som vi körde med och den brukade vi ställa på högkant på ena sidan av transporten. På andra sidan av mellanväggen rymdes hästen ;) Numera har jag maratonvagn till min häst så det går ju inte lika bra :p

min gigg väger 100 kg...

skulle gärna se ett system där man har 4-5 vagnar på tävlingarna att låna för de som inte har egna, då skulle nog fler ha råd! Jag har varit i den sitsen en gång och då lånade jag av Umeå RF, utan lånet hade jag nog inte haft råd att åka.
Vaddå har råd? Man behöver faktiskt inte ha nya grejer för att ha kul med sin häst eller för att åka på tävlingar.

Nej, men en vagn kostar flera tusen och för nybörjare kan det vara en smart lösning. Alla är inte beredda att köpa komplett utrustning innan man provat på och vet att man vill fortsätta. Som inom ridningen, kan jag tänka mig, lånar man kanske dressyrsadel vid sin första dressyrtävling om man inte redan har det osv... Vi i VRF har pratat om att ett utlåningssystem vore till gagn för körsportens föryngring. Om bara klubbarna hade två vagnar ex så skulle det ju vara bättre än inget. En för ponny och en för häst, med reglerbara skaklar t ex.

skulle gärna se ett system där man har 4-5 vagnar på tävlingarna att låna för de som inte har egna, då skulle nog fler ha råd! Jag har varit i den sitsen en gång och då lånade jag av Umeå RF, utan lånet hade jag nog inte haft råd att åka.

Det är en jätte bra idé. Våran klubb har en maratonvagn (B, C-ponny) till utlåning och den går varm på tävlingarna! Tack vare det kan yngre personer som kanske inte har råd (eller ens får för sina föräldrar) med komplett utrustning vara med och tävla. Det gör ju att det blir mer och mer yngre som tycker det är roligt och det är ju kanon :)

...och var skrev jag det, skrev ju tvärtom, men du läser som du vill.
kom gärna med tips och konstruktiv kritik istället babsan. :)

Hur fäster man den då? Finns det några speciella fästen? Och hur tusan får man upp en rockard? Dom väger väll en del?

Jag hänger min rockard bak på transporten, sätet plockar vi av o lägger på ena sidan i transporten. Men min maratonvagn får vi ha på släpvagn bakom en annan bil. Jag år så nöjd med vår uppfinning!

JNGPGQRSDRGOH8.jpg

JNHOCREPFMRPF8.jpg

Så här får jag med selen o alla tillbehör, den kör jag upp på transporten o sätter den bakom sätet till vagnen. Alltså jag får plats med både sätet o selvagnen på ena sidan i transporten.

JNFPKPHOHODOM0.jpg

vilken bra tråd....har precis funderingar kring hur jag ska transportera min rockard med ett högt säte som inte går att ta bort....funderar på att ha den i transporten men problemet blir nog att jag ej kan komma in till hästen genom dörren eftersom vagen kommer ligg för och skaklarna kommer ligga på den sidan där hästen ej står hela vagenen sitter ihop alltså.

men det borde ju inte va farligare än såsom travkuskar kör sina vagnar....bak på lemmen jag fattar inte hur man gör vid en nödsituation först måste man ju få av vagnen innan man kan få ut hästen???

hur tycker ni jag ska göra..

Vi vanliga människor, speciellt vi som inte har finskt påbrå, brukar vanligtvis inte gå omkring med en stor kniv i handen Pecka!

Annars har du kanske en poäng där gullan86 som jag aldrig har tänkt på!

Men å andra sidan så sitter sulkyn inte fastsurrad med en massa rep så den är nog förhållandevis rätt lätt att ta av..även när det måste gå undan!

Vi har alltid kniv i bilen när vi kör häst och i vagnen när vi kör, man vet aldrig vad som kan hända...

Säger hon som kör utan hjälm!:p;)

Jag kör faktiskt inte omkring med en kniv i vagnen..och inte i bilen heller vid närmare eftertanke.

Är inte det olagligt förrästen enligt kniv/vapenlagen att bära runt på sådant?

Jag förstår er till fullo alltså som har med er det så det är inte det jag menar men undrar hur det är om man ska vara riktigt riktigt laglydig..:D

Nä jag brukar faktiskt inte köra bil med hjälm ;)

Jag tror inte det är olagligt att ha med sig kniv, däremot att ha på sig kniv kan ju diskuteras ja... men hur gör jägarna då? Dom har ju alltid kniv på sig och dom har ju inte licens på den på samma sätt som på bössan...

man får väl ha kniv om man är yrkesklädd, jag får tex ha både kniv, såg o sekatör med mig på konsum om jag har mina arbetskläder med mig, är trädgårdsmästare. Och när jag kör häst har jag ju kuskkläderna på mig. jag har med alltid kniv när jag kör, det känns skönt den dagen en draglina inte går att få bort.

Jag var i Flyinge idag och kollade på körtävlingarna där. Vid transporterna kunde man se olika sätt att få med häst/ar, selar, folk och då två vagnar.... Många verkade ha ett eget fordon för maratonvagnen, flera av dem stod packade på släp eller på egen liten lastbil.
Förresten - när jag ändå skriver.... jag såg precisionskörningen, men kan noll om körtävlingar. Någon bakom mig sa att man inte får galoppera i precisionen. Är det så? De flesta travade hela tiden, men galopperade där det var lite längre mellan hindren. Såvitt jag kunde se så var det alltså inte förbjudet att galoppera.

Det är inte förbjudet att galoppera, tvärt om. Jag fick oxå precis rapport från Flyinge, Karin hade kommit 4:a i dressyren efter två amerikaner och Ann-Christin, näst sist i maraton men låg ändå bara 10 poäng efter VM-mästaren så hon var nöjd ändå. I precisionen hade han haft lite för bråttom in i serpentinen och rivit två bollar samt att hon hade slarvat ner två bollar till men han hade gått super hela helgen så det var en väldigt nöjd Karin :) F*n att man ska skaffa sig massa andra djur som måste passas 24 timmar om dygnet så jag missar alla roliga tävlingar, även SM :( Men i höst kommer jag igen! :)

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 978
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka