Transportera till tävling?

M

My Beauty

Hej

har funderat på hur ni som tävlar i körning osv kör all utrustning till tävlingar? Kör ni i vanlig transport och då med vagnen i den eller?

Lägg gärna in bilder på hur ni transportera häst + vagn...

Sv: Transportera till tävling?

Vi har en hästbuss med gott om plats bak för att lägga in sele mm. Bakom hästbussen har vi ett släp med dom två vagnarna på. Har ingen bild på hela ekipaget men en på bussen iaf :)

11614177.jpg

Det verkar dyrt att tävla i körmning... menar med transport

Tja, det beror på hur du menar. Anmälningsavgiften för en klubbtävling kanske ligger på 100 kr/klass. Är det då dressyr + precision så blir det 200 kr. Anmälningsavgiften för en "helgtävling" kostar ca 450 kr.
Så tillkommer ju veterinärens arvode.

Det som kostar är ju häst/utrustning/träning/transportmedel/bränsle,etc

På en "helgtävling" får man ju oxå lägga till, boxhyra,kuskfest?, boende för kusk+groom, mat.

Gå in och läs på propparna som finns. Tex på www.kuskringen.nu
Klubbtävlingar typ KM brukar finnas på klubbarnas hemsidor.

Ja, fast förr hade vi en pickup med hästtransport bakom, då drog vi upp vagnarna på flaket på pickupen och häst+sele mm i transporten, det funkade oxå, men nu slipper vi ju betala för boende ;) Sen kan man ju åka med två bilar, en med transport bakom och en med släpkärra.

Åh, en sån där vill jag också ha :love: Får väl bli när jag jobbat några år och har en del besparingar ;)

Ja det är helt suveränt, men dom är ju inte gratis precis, tur att banken finns ;)

Ja jag kan förstå det :) Istället för att köra flera bilar och pressa in grejorna i skuffen :p

Ja precsi, slipper åka mellan tävlingsplatsen och boendet och ordna billigt boende, framförallt... :p

Billigt boende är det inte att ha lastbil!
Jag har en 12m scania med bodel där det får plats två vagnar, två hästar ocg div annat. Lastbilar är dyra i drift. betalar 20000kr i skatt och försäkring varje år! Sen vill den ha 3 liter disel/mil. När något går sönder så kostar det minst 10000kr var gång. Men visst är det enkelt att allt har sin plats och man har sin sovplats med osv. Men inget jag rekomenderar att skaffa om man inte har en sjö med pengar att ösa ur;)
/M

Nej jag vet att det är väldigt dyrt, kommer nog aldrig att ha råd med en :p Men det verkar fruktansvärt praktiskt ändå.

Vi plockar isär rockarden och stuvar in den i Volvon och hästen har vi i transporten. Praktiskt då vi har möjlighet att få med oss en ponny till. Man kan ju även hänga rockard bak på transporten då får vi med oss två rockarder och två ponnysar.
Boende har vi också, nämligen tält:D

Tur man vet ungefär var den sjön kan ligga då.. :) Men jag gissar att ni har nån aggressiv shettis att vakta den..

Tja, det beror på hur du menar. Anmälningsavgiften för en klubbtävling kanske ligger på 100 kr/klass. Är det då dressyr + precision så blir det 200 kr. Anmälningsavgiften för en "helgtävling" kostar ca 450 kr.
Så tillkommer ju veterinärens arvode.

Det som kostar är ju häst/utrustning/träning/transportmedel/bränsle,etc

På en "helgtävling" får man ju oxå lägga till, boxhyra,kuskfest?, boende för kusk+groom, mat.

Gå in och läs på propparna som finns. Tex på www.kuskringen.nu
Klubbtävlingar typ KM brukar finnas på klubbarnas hemsidor.

Okej tack för svar:bump:

Ja, den sjön skulle det finnas fler av. Snygg smilys Gunnar har fixat ser jag nu.

Bara att sätta sulkyn eller rockarden bak på släpets ramp. Funkar jättebra och så har dom flesta som åker på t.ex. travtävlingar om dom inte har stor hästbuss eller sulkyn redan på plats.. :P
Mvh//Erika

min gigg väger 100 kg...

skulle gärna se ett system där man har 4-5 vagnar på tävlingarna att låna för de som inte har egna, då skulle nog fler ha råd! Jag har varit i den sitsen en gång och då lånade jag av Umeå RF, utan lånet hade jag nog inte haft råd att åka.

Alla travkuskar vet man ju hur dom tranpsorterar. men dom andra.

ÄR det någon som köra med vagnen med hästen i transporten lr lasbilen??

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 978
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka