Transportera stökig märr med föl?

Sv: Transportera stökig märr med föl?

hej
mitt sto har alltid varit svart att lasta och stor och stampar under resan, blir ofta orolig vid rondeller och trasfikljus mm. Då stampar hon myyyyyyycket :( .
Men vårat föl har fått åkt in till strömsholm ca 6-7 gånger under sommaren (det tar ca 2 timmar om man kör riktigt sakta och lugnt)
Och under de resorna står stoet helt lugnt inget stamp alls och fölet går lös utan mellanväg. Så vårat stå skärper till sig enormt när fölet är med och kanske sen också nu när hon blivit lite mer transport van. ;)
Lycka till vid resan
LINDA

Hur gör ni med stoet, är hon uppbundet?
Har ni transportskydd på stoet?

Senast ändrad:

Hade det varit mitt sto som stökade när hon åkte transport så hade jag nog avstått från att lasta henne med hennes fölunge ( om jag inte prompt hade behövt åka typ till djursjukhuset e.dyl. )

Istället så hade jag nog tränat lastning när fölungen var avvand...

Helen

clownen skrev:
Hade det varit mitt sto som stökade när hon åkte transport så hade jag nog avstått från att lasta henne med hennes fölunge ( om jag inte prompt hade behövt åka typ till djursjukhuset e.dyl. )

Istället så hade jag nog tränat lastning när fölungen var avvand...

Helen

Men nu är det inte din fölunge och jag vill så gärna visa mitt första hbl-föl på fölvisning så det alternativet faller liksom,när det ändå finns andra alternativ.Och fölet har hittills inte tagit skada på ngt sätt även om märren stimmar till det emellanåt.

Jag har köpt stoet (fbl) som högdräktig och det har inte varit läge att lastträna innan då det dels tog tid innan hon "landade" och sen var bebus så liten och stoet varvad för det också.
Enl. förra ägaren så lugnar hon ner sig med mer åkvana.

Körde mitt sto+ föl (då 3 mån gammal) i en Umeå med mellanvägg och "dörrar" fram och bak (istället för bommar). Satte föl på ena sidan märr på andra... Funkade lysande.

Hade jag haft kvar vår IforW hade jag nog haft föl löst (inga bommar på hans sida. Men märren fastsatt (med den sidans bommar mm) på sin sida om mellanväggen (åxå delad mellanvägg med "fästet" i mitten) kanske attjag satt för så han inte ens kommit på tanken att försöka komma in mellan mellanvägg å märr.. Men som sagt annars bara haft han lös.

Hej..
Jag har ett Fautras släp o ska transportera mitt föl för första gången så jag ringde till Fautras o beställde 2 långa bommar(fram o bakbom)
det gick på 1000:-,det tyckte inte jag var farligt.Det var inte alls svårt o plocka ur inredningen iden...Så nu ska vi sätta i dom nya bommarna o testa o lasta...spännande!! :idea:

Legend skrev:
Hej..
Jag har ett Fautras släp o ska transportera mitt föl för första gången så jag ringde till Fautras o beställde 2 långa bommar(fram o bakbom)
det gick på 1000:-,det tyckte inte jag var farligt.Det var inte alls svårt o plocka ur inredningen iden...Så nu ska vi sätta i dom nya bommarna o testa o lasta...spännande!! :idea:

Visst,det är "inga pengar",men det är inte mitt släp och jag vill inte lägga pengar på ett släp som är en engångsförteelse att jag få låna.

Ber om ursäkt,jag trodde det var ditt släp...Ok,det förstår jag att du inte vill.Jag var själv osäker hur jag skulle lösa transportdelen o hoppas att det kommer att funka...

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 964
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka