Transportera stökig märr med föl?

amkm

Trådstartare
Hur gör ni när ni transporterar era ston?
Jag har hört och sett att man plockar ut mellanväggen och låter de åka tillsammans,men om stoet är lite småstökigt inne i transporten?
Hur gör ni då?
Varför låter man inte fölen åka i egen "spilta"?

Sv: Transportera stökig märr med föl?

Vi kör sto+föl utan mellanvägg. Fölen vänder sig oftast om och åker baklängen och tar sig en slurk då och då. Jag tror att mina märrar skulle BLI stökiga om de inte hade full koll på sin unge dvs att den var på andra sidan väggen.
Nu har vi bara lugna ston som inte stökar runt utan är rädda om sina ungar. Jag skulle tro att även stökiga ston håller sig mer i skinnet om de riskerar att trampa sitt föl.

Ok,tyvärr så är stoet inte alltid så rädd om sig själv eller bebusen utan kan "glömma" av sig när hon laddar för ngt.Hon har visserligen blivit mkt bättre sen vi nu satte igång henne och hon får lite mer utlopp för överskottsenergin men det känns lite veligt att åka med de utan mellanväggen.
Transportstäckan är kanske 3-4 mil om ens det.

Har alltid åkt utan mellanvägg med alla fölen som Shady fått, utom den sista, han blev knäpp av att stå med mamma, men cool lugn med mellanväggen.

Funkade det bra att ha mellanväggen i? Fjölis försökte inte klättra eller nått sånt? Vad sa mamsen om det hela då?

Han var jätte stökig när vi inte hade väggen i. Varpå Shady vart jätte sur på honom. Satte in väggen och han stod super bra. Cool lugn och så var även Shady. Kan tänka mig att hon tyckte det var bra så hon slapp honom farande som en torped i transporten. Vi lastade fölis först, så Shady såg ju honom när hon gick in så det var inga problem.

Åh,suck..
Jag är supernervig på hur jag ska lösa det med min taktande,"grävande" dam nu till helgen och det känns ju som om skaderisken är större att ha fölis lös med mamman..
Ska nog försöka provlasta med mellanväggen och se hur de reagerar på det hela.. :crazy:

Testa så får du se, annars brukar ju stona lugna sig när fölis är bredvid dom. Shady har ju inte trivts med att åka innan, men blivit gudomlig sedan hon har fått fölen.

jag kör alltid mina föl (förutom första gången när dom är små)(och förutom ett av stona som är bred åkare) med mellanväg uppbundna och det funkar jätte bra!
Stanna och kolla till den nån gång första gångerna bara, och kör försiktigt i svängar.

Har du en "hel mellanvägg" eller en med typ gummimatta i nederkant?
Och gör det någon skillnad isåfall?

Har du möjlighet att ha olika höjd på främre bommen? Fölet kommer ju att behöva betydligt lägre bom än stoet om det ska sitta fast. Kan nog bli lite småfarligt annars misstänker jag.

Faktum är att man inte får binda upp föl under transport. Jag var tvungen att gå in på Djurskyddsmyndigheten och kolla och det står så där.

Jag har satt fast en skiva längst fram vid bommen så att fölis står som i en spilta. Han är kolugn inte minsta stressad o han kan inte vända sig. Stoet är inte så lugn, står o skrapar osv inte så lättlastad heller :devil: Fölis går rätt så lätt upp bara han ser foderhinken. Om man har en boggi är det ju mer plats för båda, fast det har inte jag. Lycka till med lastningen !!

Njae,eller jo,men det behövs nog inte då det är typ en "sadelkammare" framför ena "spiltan,så om jag har fölis på den sidan och isåfall ställer mellanväggen snett så får den ju som en "box",dvs inget tjafs med bommar.
Nackdelen jag kan se,är att mellanväggen har den där modellen med "gummimatta" halvvägs ner..

Jarrah skrev:
Faktum är att man inte får binda upp föl under transport. Jag var tvungen att gå in på Djurskyddsmyndigheten och kolla och det står så där.

Man har väl aldrig fått binda upp små föl,så det är inget nytt.

Svaret var till Lady som hade sitt föl bundet vid transport.

Jag kan tänka mig att du får sätta en skiva framtill så att inte fölet försöker krypa framåt om du ska köra dem med väggen i. Kan du inte låna ett släp med hel vägg när du ska köra mamma och föl? Jag skulle tycka att det var obehagligt om fölis tappar balansen och ramlar och hamnar under en redan stökig mamma...

Jo,problematiken är bara,att släpet med hel vägg är en VV,en grön sådan,vilket gör att den är mörk och trist inuti och märren än mer stressad av den och blir då även "svårlastad".

Det andra släpet är en Fautras som dessutom är extra bred och väldigt ljus,lättare att lasta märren,men det går inte att ta bort mellanväggen för frambommarna är delade och man måste ta bort hela "stolpen i mitten"..

Så valet är att åka "mörk" VV utan mellanvägg/med mellanvägg där mamman är "varvad och stressad" för transportens skull eller åka ljus Fautras med mellanvägg som är "mjuk nertill" men med en "laddad" mamma..

Känner så väl igen mig... jag har också ett sto som är väldigt orolig i transporten och lätt "glömmer av sitt föl" hon flyttar sig från sida till sida och skrapar med frambenen när hon åker... När jag kör bara henne åker hon alltid utan mellanvägg men när hon har föl vid sidan och de ska åka tillsammans har iaf jag gjort som så att mellanväggen är i, stoet står uppbundet på sin halva och fölungen på andra sidan lös då förstårs med halmbalar "fastsatta" framför. Och det har funkat men såå nervöst det är varje gång, känner även till en tragisk historia där ett fastbundet föl som transporterades med sin mamma hade lyckats hänga sig på nåt sätt under resan... så det är viktigt att man inte binder upp fölen under transport...

Vi har själv en Fautras, och du kan ta bort hela mellanväggen och sätta in en lång bom istället. Går säkert att trixa till ngt special om du inte har original. Vi körde sto med föl från Tolouse til Skåne i ett sådant och hade kamera i. Stod som ljus i 230 mil!!!! (med 2 övernattningar på vägen). Mellanväggen hade vi lagt på takräcket.
Kan aldrig tänka mig annat släp. Vi hade åkövning idag med ett sålt föl o hans mor. Underbart att slippa rampen! Total icke-dramatik!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 964
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka