Transportera med kort eller lång bom därbak?

Amk

Trådstartare
Jag har en transport där man kan välja om man vill ha det smalt eller brett längst bak. Alltså en kort och en lång bom.

Finns det några nackdelar med att ha det brett? Jag har just lärt min häst att stå själv när det är brett, och undrar om det är någon risk med at transportera så. Ska iväg på en längre tur snart, och har tidsnöd med lastträningen.

mycket tacksam för snabba svar!
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Så länge du har bommen i, så spelar det väl ingen roll om hästen står brett? Jag ser inga nackdelar eller risker med det, bättre han står brett och står lugnt, än smalt och kanske står och sparkar. Det man inte ska göra är att köra utan bom bak, då finns det inget som stabiliserar släpet bak, och då har du inget som tar emot väggarna OM släpet skulle välta. Men du har ju möjlighet till lång bom, så då är det väl lugnt.

Nackdelen med hästar som vill stå brett är att du inte kan ha två hästar i släpet då samtidigt, och mindre plats att lägga in grejor vid sidan om (hö tex) när ni åker.
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Åker hästen själv så vill jag(om det går)ha hästen brett...speciellt om man åker långt då hästen vill bredda ut o kissa kanske.Tänk på att ha mkt strö i om du ska åka långt så dom vågar kissa...
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Kör oftast brett bak för att hästen ska kunna bredda och därigenom hitta balansen.
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

tack gott folk, nu får han åka brett!
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Min ponny kunde absolut inte åka brett!! Han tog stöd med bakhovarna mot yttervägg och mellanvägg, sen stod han där lugnt och stilla, om mellanväggen hade stått brett hade han inte kunnat det... en gång hade vi inte fått fast mellanväggen vid golvet ordentligt, så han kunde inte ta stöd, han fick panik (enda gången på 5 år)... så jag åker alltid smalt med hästar som kan det, anser att dom får mer stöd då! och dom kan kissa ändå.... ;)
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Hästar står inte och tar stöd av mellanväggen (visst finns något enstaka häst men väldigt ovanligt) dom står bäst när dom kan ställa sig bredbent och hålla balansen...

Mina åker alltid utan mellanvägg när dom åker själva...
Sen hade vi ett litet russ som inte gick att köra utan mellanvägg, han klättrade över bommen då... Men med mellanvägg gick det bra. Vet inte varför, men han gick inte att ha lös i boxen heller för då vandrade han hela tiden...
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Den enda nackdelen jag kan se med att bredda är att det kan vara svårt att få hästen att åka smalt sedan, och då kan du inte köra 2 hästar den dag du skaffat bil, släp och körkort som du får köra 2 hästar med :-)
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Hästar står inte och tar stöd av mellanväggen (visst finns något enstaka häst men väldigt ovanligt) dom står bäst när dom kan ställa sig bredbent och hålla balansen...
QUOTE]

Så kan man ju inte säga! Alla hästar åker olika, endel tar stöd andra inte, men generellt att hästar inte tar stöd, har du gjort nån studie på det???
Jag föredrar att låta min häst åka smalt, dels för som nån annan skrev om jag skulle vilja ha två hästar i transporten så vet jag att hästen kan åka smalt, dels för att hästen får stöd av väggarna om transporten kränger eller om föraren måste göra en häftig inbromsning! Det blir tillräckligt brett ändå för dom att hålla stödet! Om inte hästen är väldigt stor vill säga! Det är samma sak med hundar, det bästa säkerhetsmässigt är små transportburar, då riskerar dom inte att flyga runt lika mycket vid häftiga inbromsningar! MEN det finns hästar som inte kan stå smalt, då får man ju givetvis låta dom stå brett, men då kan dom heller aldrig åka med någon annan häst i en vanlig transport!!
 
Sv: Transportera med kort eller lång bom därbak?

Jag baserar det på vad min pappa som jobbat med att transportera hästar i 15 år sa!
När han körde hästar i buss så hade han dom så brett som möjligt. När det gick så stod dom lösa i nästan lika stort som en box och då ställde sig hästarna alltid baklänges och på snedden.
Så det är faktiskt inget jag kommit på själv!

Och givetvis ska dom kunna åka smalt om man behöver det, men i möjligaste mån så tycker jag man ska låta dom stå brett så dom kan balansera...
Sen är det ju många som vill använda den andra delen till att lasta saker, och det tycker jag är vansinningt. Tänk om det händer något och släpet tippar, då har man massor av saker som flyger runt:eek: . Skulle inte lasta in andra saker än hästen i släpet...
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·
Körning Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 348
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp