Transportera i repgrimma?

Annie_92

Trådstartare
Behöver få svar snabbt på vad ni tror om detta. Min häst har nämligen tagit av och trollat bort sin grimma i hagen(Där jag och fler gått ett antal gånger och letat :s) och imorrn ska han transporteras hem.:s Det enda han har är alltså en repgrimma nu, men jag har ett svagt minne av att det inte är så bra att binda upp en häst i transporten med det?

Mvh, Annie

Sv: Transportera i repgrimma?

Rekomenderas INTE att binda upp i repgrimma! Kan medföra enorma skador. Låna en grimma eller köp en ny.

Nej, på alla ställen jag läst om repgrimmor, avråder de bestämt för att binda upp i repgrimma. Anledningen är att repgrimman är mycket starkare än en vanlig grimma. Skulle hästen få panik och försöka slita sig loss går inte en repgrimma sönder, som en vanlig gör, utan hästen går sönder istället.
En repgimma är ett träningsredskap, inte en (fräckare?) variant av stallgrimma.

Åk och köp en ny grimma! Man ska inte binda hästar i repgrimma, det kan sluta illa.

:)

Ja, justeja, hade något sånt i bakhuvudet.. Förhoppningsvis så kan jag få låna en grimma från storstallet här, så det ska nog ordna sig!
Tack för era snabba svar!

jag skulle hellre ha hästen utan grimma i transporten än sätta fast den i rep- eller annan grimma av tyg...

Kan ge fruktansvärda brännskador...

Såg att du fixar en ny grimma men om det vore panik och jag bara hade en repgrimma skulle jag nog hellre ta ett träns, ta bort bettet och binda upp i nosgrimman :)

Kan du inte låna någons i stallet då? Eller om du har eget så borde du väl ha en extragrimma?

Nej nej, det är inget att rekomendera.
Jag transporterar alltid i lädergrimma.

En gång gjorde jag det misstaget på min första egna (ung)häst, han blev rädd när jag lämnade honom utan uppsyn fastbunden på stallbacken. Tur att han var så pass NH hanterad av mig vid det laget att han lugnade sig direkt när jag kom fram till honom, grimman hade nästan ätit sig in i huden på stackarn. Men vi hade tur, han fick inga sår/skador. Men en läxa blev det allt!

lilstar: Ja, det är ju en idé, men har tyvärr bara ett träns i typ westernstil, utan nosgrimma..
Fjordtokan: Som redan sakt, så kommer jag säkert kunna få låna en lädergrimma från storstallet här där han står nu, så det kommer nog ordna sig!:) Den är en häst jag har på inridning under en kort tid, och hästägaren skickade tyvärr bara med en grimma.
Hast-hund: Usch, ja något sånt vill jag inte vara med om.. :o
Nu ska jag till stallet och leta låne-grimma! Kommer jag inte hem för sent så skriver jag här ikväll hur vi gjorde!:)

Jag har alltid extragrimmor hängandes vid beteshagen o även i släpet.

Som övriga har skrivit får man aldrig binda upp hästen i repgrimman.
Som nödlösning får man lasta i repgrimman o sen ta sitt skärp o sätta runt halsen.

Jag har alltid extragrimma i transporten. Däremot har vi aldrig vare sig grimma eller grimskaft vid hagarna då det tjuvrids en hel del här...

Eller ja, det har gjorts i alla fall :devil:

Jag har svårt att se att ngn skulle kunna ta sig upp på min stora häst:rofl:

så nej, av den anledningen är jag inte orolig att ha de hängandes där.

Behöver få svar snabbt på vad ni tror om detta. Min häst har nämligen tagit av och trollat bort sin grimma i hagen(Där jag och fler gått ett antal gånger och letat :s) och imorrn ska han transporteras hem.:s Det enda han har är alltså en repgrimma nu, men jag har ett svagt minne av att det inte är så bra att binda upp en häst i transporten med det?

Mvh, Annie

Nej det är inte bra. Fastnar den eller kastar sig skalar den av sig hela ansiktet.

NEJ NEJ och åter NEJ!! Repgrimman är ett arbetsredskap, den går inte sönder vid olyckor och ska INTE användas för uppbindning och absolut inte transportering!

Köp en lädergrimma att transportera i!

*kl*

Jag håller med de övriga om att köpa en lädergrimma att transportera i!

Alltså, tack för svaren, men redan första svaret var klart nog för mig tack. ;)

Fick låna med en lädergrimma från stallet igår, så det ordnade sig perfekt.

4976_1171582334845_1386609184_448833_8043970_n.jpg

Så här såg det ut en stund efter att de släppts i sommarhagen!
Han närmast kameran är Bunnii. (Han detta handlat om)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 730
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 271
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar