Transportera hästen sadlad.

Sv: Transportera hästen sadlad.

Har aldrig varken sadel eller träns på i transporten.
Skulle aldrig ens komma på tanken.
Pollan har blivit snäll att göra iordning på bortaplan nu så det är inga problem.
Sen är dte ju en fd problemhäst så jag tar inga risker hur snäll hon än är i transporten.

Jag skulle aldrig våga göra det. Dels pga hästens säkerhet (kan fastna och liknande) men även om det bli repor på sadel... Det vill jag INTE ha.

Annars kan man ju binda hästen i tansporten när man gör iordning den.

Jag åker med sadlad häst när jag ska på kortare resor max 20 min.
Underlättar när man är själv, har alltid täcke på. Han står lika bra med sadel på som när han åker utan.

Kompis min hade också täcke över sadeln, hästen fastnade lik för....at på mellan väggen, det gick bra den gången men hom chansar aldrig efter det och inte jag heller.
Det får va hur smidigt det vill, man kommer aldrig att förlåta sig om det går illa en dag!

nej aldrig i livet att jag skulle få för mig något så idiotisk!!!

det är en tillräckligt stor risk att transportera hästar som det är, om man inte ska ha sadel på också med allt vad det innebär av möjligheter att fastna osv och vad händer om hästen ramlar eller du kör av vägen??? :crazy:

nej kan man inte sadla hästen dit man kommer så får man skita i att åka. tom min häst som blir jätteorolig och skärrad på nya platsar går det att sadla utan större problem..

Jag åker med mina damer sadlade med täcke till träning en gång i veckan,dock inte samtidigt;)
Har knappt 10 min dit och mycket coola hästar,har aldrig varit något problem och flera av mina träningskompisar gör likadant med sina.

Kräver dock kort åktid och lugna,rutinerade hästar.

:eek:
Har aldrig gjort och kommer aldrig göra, är för rädd om både häst och sadel för det. Låt så vara att hästen åker lika bra med sadel som utan, men skaderisken ökar ju drastiskt OM något skulle hända.
Däremot händer det att hästen fått stå i transporten med sadel på (och täcke över) mellan klasserna, om det varit få startande.

Om hästen är krånglig att sadla när man är själv så finns det med största sannolikhet någon där som kan hjälpa till att hålla den korta stund det tar att få på en sadel, eller???

Vill bara höja ett varningens finger, jag hade ett sto (d-ponny) som var ganska bred över höfterna och hade stora "komplex" för detta. Hon tyckte alltid att det var obehagligt att gå igenom smala passager och neg liksom till. Hon åkte med sadel på i säkert ett halvår, men sen sa det tvärstopp, även utan sadel. Efter ett tag utan började hon gå på som vanlig igen, men hon tyckte att det var obehagligt att det blev så pass trångt.

Visst är det smidigt, men inte värt att få problem med lastningen för.

Vill bara höja ett varningens finger, jag hade ett sto (d-ponny) som var ganska bred över höfterna och hade stora "komplex" för detta. Hon tyckte alltid att det var obehagligt att gå igenom smala passager och neg liksom till. Hon åkte med sadel på i säkert ett halvår, men sen sa det tvärstopp, även utan sadel. Efter ett tag utan började hon gå på som vanlig igen, men hon tyckte att det var obehagligt att det blev så pass trångt.

Visst är det smidigt, men inte värt att få problem med lastningen för.

Okej, dethär har INGENTING med tråden att göra men när du skrev att du hade en d-ponny så måste jag fråga:
Visst ägde du skäcken förut som A*** nu har köpt?
Fick för mig det men jag kanske är helt fel ute :p

Kör mina sadlade till stora ridhuset, har ett täcke över bara...har 10 min till stora ridhuset:)

Det har aldrig vart några problem:)

Skulle aldrig komma på tanken att köra med varken sadel eller träns. Känns bara dumt och onödigt med tanke på vad som kan hända med både hästen och grejerna. Även om hästen alltid står som ett ljus så kan ju saker hända ändå, t ex trafikolycka.
Jag säger som Polly_Mulle att om hästen är någotsånär uppfostrad så ska det inte vara några problem att göra iording när man kommit fram.

Varför inte med träns?

Jag har aldrig lastat med sadel, men säger inte att jag inte kmr att göra det heller. Det låter smidigt... :D Men träns har jag alltid, med grimma (läder) över. Jag tänker liksom om ngt skulle hända så är det 1000 gg lättare att hålla en häst i träns än i grimma. Förresten så sitter tränset bättre. Grimman är "slapp"

Senast ändrad:

Min ena blir "lätt spänd" när vi åker iväg så honom sadlar jag alltid om vi ska iväg å träna (ca 10 min till ridhuset..). Han är lättlastad o åker med "assymetrisk bomsats", dvs bredare spilta. Alltid täcke på. Kör dock aldrig tränsade. (har dock ALLTID tränset med vid färd oavsett om jag ska rida eller ej, om utifallatt olyckan är framme.. Sadlar av innan hemfärd för då är han trött å snäll.. :angel: Längre sträckor eller tävling har jag en längre tidsplan för, å sadlar på plats.

Jag kan förstå varför h*n inte kör med träns (gör jag aldrig själv heller...). Hästen kan, om den har otur, fastna med tränset (eller grimman...) i transportens inredning under färd (t.ex. i sprint till bom eller mellanvägg) och kan då skada sig REJÄLT i munnen. Samma sak om olyckan är framme, då kan hästen fastna i precis vad som helst i sin flykt (om den kommer lös). Lastar nästan aldrig med träns heller, bara när det är nödvändigt (svårlastad häst eller på tävlingsplats)

Om hästen åker själv så tycker jag det är OK om man har täcke över, men egentiligen känns det lite riskfyllt om täcket skulle åka av och de fastnar med stigbyglar och grejer. Är det gott om plats så nemas problemas

Ha träns på i transporten låter helt otroligt korkat. Tänk om de skulle fastna och sliter sönder hela munnen. Fy tusan!!

Min gamla pålle sadlade jag alltid innan avfärd, vi hade max 7 minuters bilväg till ridhuset.

Alltid täcke över och det har gått bra varje gång.

Tilläggas bör att vi använde en extra bred transport och mellanväggen extra uppställd så han hade 20 cm mer plats än i en "vanlig" transport.

(ej läst hela tråden!!)

när jg gick min kurs för att ta grönt kort, varnade min instruktör för att köra med sadeln i transporten.. men det beror nog mycket på hur långt, om man har något skydd, vad annat som är i transporten (hur den är inredd) o.s.v. kan jag tänka mig..

fick rådet att lasta med träns, och i transporten byta ut tränset mot lädrgrimma, det låter rimligt enligt mig. träns i transporten verkar livsfarligt :crazy: (stackars häst om nåt händer elr så!)

Till alla:
Tack för alla svar och åsikter. Det käsns som att det är många som åker med sadel och många som aldrig skulle kunna tänka tanken ens.

Nu valde jag i dag att i alla fall åka utan sadel då jag för första gången även skulle lasta och lasta ur själv (vilket gick jätte bra, lastade ut bakåt) och kände att det skulle bli väl många nya grejer på en gång.

Kanske kör jag sadlad en annan gång jag har ju bara 5 min till ridhuset och det skulle vara bra mycket smidigare:)

Jag har kört med min selad i transporten, med det var endast 10 min resa och för att vi ville haka på vagnen direkt när vi kom fram och sen köra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka