Transportera hästen sadlad.

Sv: Transportera hästen sadlad.

Skulle nog aldrig köra med sadel på i transporten.
Min häst är helt underbar att åka med, gör aldrig något tok.
Ibland glömmer man bort honom där bakom.

Men har dock varit med om en mardrömsresa en gång och hade jag haft sadel på då, hade det nog gått illa med både häst & sadel.

Jag kör alltid min utan och mamma kör alltid sin med. Jag åker aldeig själv o min häst är snäll borta. Mamma kör själv o hennes märr har lätt att stirra upp sig före ridpasset.

Tips: Sätt på ett sadelöverdrag. Stigbyglar skaver lätt på täcken, spec tunna.

*KL*

Kör alltid utan mellanvägg, lugn häst som snällt gå på/av. Skulle ALDRIG våga köra med sadeln på. Jag skulle inte förlåta mig själv när hästen skrapar/hakat i hela sadeln på väg ut och alla tusenlapparna går upp i rök. Och heller inte om hästen fastnade. Dock är jag inte speciellt rädd att han skulle fastna, finns inget sadeln kan fastna i. Däremot kan man ju t ex dra/skrapa sadeln mot väggen, kanten där väggen tar slut vid rampen eller liknande. Vilket skulle riskera att sadeln skadades.

Åker alltid själv btw, men binder dem helt sonika i släpet och sadlar, även de 'stissiga'.

på ridskolan har de kört iväg småponnysarna på ponnyridning i centrum ngra gånger och ddå åker de med sadel. jag tycker inte att det är ngn bra idé men jag har ju en transporträdd häst oxå. om man har en lugn häst och bara ska åka 5-10 min borde det väl gå bra. men känns ändå som risk att fastna, eller om hästen lutar sej och förstör sadeln....

Varför inte med träns?

Jag har aldrig lastat med sadel, men säger inte att jag inte kmr att göra det heller. Det låter smidigt... :D Men träns har jag alltid, med grimma (läder) över. Jag tänker liksom om ngt skulle hända så är det 1000 gg lättare att hålla en häst i träns än i grimma. Förresten så sitter tränset bättre. Grimman är "slapp"

men herregud är du inte klok:eek: fatta vilken säkerhetsrisk det är!!! en häst i mitt stall som är lugn och stabil hade blivit uppbunden så i stallet- träns med grimma över, satt fast i grimman. och så lyckades han fastna med bettet och slet sönder munnen. ddet tog flera månader innan det läkte. så JO det HÄNDER tyvärr såna olyckor:( på grönt kortkursen var typ det första vi fick lära oss att ha så lite grejor som möjligt på i transporten just pga risken att fastna!!

Kör alltid till träning (nära) med sadel på, om jag kör en äldre cool häst. Har täcke över och även träns på under grimman. Har funkat utmärkt i alla år. Men naturligtvis gör jag inte detta med en ung eller okänd häst.

Förra hästen åkte alltid sadlad när vi skulle kortare turer och rida direkt vid framkomsten (till skogen, ridhuset etc). Lastade och åkte okomplicerat, urlastning likaså. Körtid c a 20 min.

Hästar som är hispigae åker osadlade, jag vill inte ha skador på grejor och hästar.

*KL*

Min förra häst hade jag ju kunna tänkt att åka sadlad i transporten för hon är så lugn och stilla, men finns ingen anledning för hon är ju som sagt lugn, så det är inget problem att sadla när man kommer fram.
Unghästen skulle jag tycka att det var skönt om han var sadlad när ja kom fram, han har inte varit borta mycket och svårt kanske att stå still i ny miljö, men eftersom han itne är sååå åkvan så skulle jag inte våga ha sadeln i transporten iaf.

Träns skulle jag överhuvudtaget aldrig tänka på att åka med.

vi kör aldrig med sadlen på lite onödigt tycker jag det går väl ändå på nårra sekunder att sadla när man är framme??
Det kanske är skönare för hästen oxå att åka utan?:p

Jag har aldrig gjort det själv, men har inte blivit så och i andra fall, har jag inte haft rätt häst för att kunna göra det. Men vet många som har åkt med sina hästar sadlade till träningen.
(Dessutom titta på vissa hästar i USA(western) dem står ju sadlade, tränasade och lösa.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka