Transportera hästen sadlad.

Sv: Transportera hästen sadlad.

Ha träns på i transporten låter helt otroligt korkat. Tänk om de skulle fastna och sliter sönder hela munnen. Fy tusan!!

Men vad skulle de fastna i? Om du har grejer som sticker ut inne i släpet som de kan fastna i är det ju lika illa oavsett om du har träns på eller inte.

I alla fall äldre släp har mycket ofta sprintar som håller frambommen och mellanväggen. En del släp har handtag på insidan skötardörren. Det är inte ovanligt att det sitter en hale eller två för att hänga upp hönät eller liknande - jag ser många ställen att fastna på. Och ja, de kan fasta med en grimma också, men en rätt avpassad grimma minskar risken ordentligt. Skräcksenariot är att fastna med en bettring i en sprint eller ännu värre, haka fast bettet i en grimma! Skadorna då lär bli värre än om de fastnar med en grimma...

Men man får ju binda upp dem därefter, om det finns tex sprintar. Sen kan de ju förstås komma loss ändå, den risken finns ju alltid.

jag brukar köra med hästen sadlad om jag ska åka och träna. lägger på ett täcke bara, så inte sadlen blir repad.

Mitt goda sunda hästförnuft säger mig att...
... jag skulle aldrig utsätta min häst eller en annan häst jag skulle
transportera med varken sadel eller träns...varken om man har 5min eller 60min körväg till ridhus eller paddock.
Eller för att det är så mycket enklare och bekvämmare att göra iordning hästen på hemmaplan än på bortaplan.
Jag anser har man skaffat häst så ska man och får ta sig den tid det tar, med att ha häst vid att transportera på ett säkert och ansvarfullt sätt när man är hästägare. :cool:

Vänta nu lite här.... Så jag transporterar inte min häst på ett säkert och ansvarsfullt sätt för att jag har träns på den i släpet? Det har inte direkt regnat berättelser om hästar som blivit skadade på något sätt av det i den här tråden.... Jag har kört tränsade hästar i 15 år, utan en enda incident, de jag känner som kör tränsade hästar har inte haft några incidenter. Därmed inte sagt att det inte har hänt, men det verkar då inte vanligt.

Jag har inga utstickande detaljer som träns eller grimma skulle kunna fastna i i mitt släp - i så fall skulle jag naturligtvis ta bort dem.

Vänta nu lite här.... Så jag transporterar inte min häst på ett säkert och ansvarsfullt sätt för att jag har träns på den i släpet? Det har inte direkt regnat berättelser om hästar som blivit skadade på något sätt av det i den här tråden.... Jag har kört tränsade hästar i 15 år, utan en enda incident, de jag känner som kör tränsade hästar har inte haft några incidenter. Därmed inte sagt att det inte har hänt, men det verkar då inte vanligt.

Jag har inga utstickande detaljer som träns eller grimma skulle kunna fastna i i mitt släp - i så fall skulle jag naturligtvis ta bort dem.

Olyckor händer så lätt och bara för att du och dom du känner har transporterat hästar utan en enda olycka...vad säger då att det inte kan hända längre fram i tiden?!
Varför utsätta hästen för att transporteras med träns när man kan ta sig den tiden med att tränsa när man väl kommit fram:confused:

Resonerar man så får man ju stanna hemma....
Jag har sett så många stå och försöka få på tränset på en stimmande häst i släpet, kanske har man två hästar med sig och då finns det inte speciellt mycket utrymme kvar där fram. Där kan man snacka om olycksrisk!
Det är ju jättefint om man har en kolugn häst, och därmed kan utsätta sig för risken att ta av den grimman i släpet medans man tränsar, men ärligt talat så har majoriteten inte det. (Eller så är de på andra träningar och tävlingar än vad jag är.)

Jag kör alltid min häst sadlad när jag åker till och från träning på ett ridhus på 10 min köravstånd. Jag gör det för att det är bekvämt att ha hästen klar när jag kommer fram. Hästen mkt åkvan och står still i transporten. Det är klart skulle hon gå omkull i transporten är det inte bra om hon är sadlad, men man får väga risk mot nytta. När jag kör längre sträckor är min häst aldrig sadlad.

Men vad skulle de fastna i? Om du har grejer som sticker ut inne i släpet som de kan fastna i är det ju lika illa oavsett om du har träns på eller inte.

Skillnaden MED träns på är att hästen kan slita sönder sig något kolossalt i munnen, med grimma är iaf den risken eliminerad.
Inte ens mina unghästar har varit några problem att tränsa på och av i transporten, även om de varit upphetsade över att komma till nya platser...

Jag har precis börjat att köra min häst med sadel i transporten förr hade jag alltid med mig min pappa när jag åkte, idag är det inte så då jag kör transport o häst själv så jag testar nu att köra med sadel och har inte sett några problem i detta. Min häst är otroligt snäll och går in och ut ur transporten själv. hon är däremot rätt stor inte höjden men lång och kraftig så när jag kör med sadel kör jag med olika långa bommar så hon kan stå lite bredare.
Jag känner att ibland kan det vara större risk att sadla hästen på plats än att åka med den sadlad i transporten. Hur bra koll har man på hästen när man bara ska hämta den där saken lääängst in i sadelskåpet, eller när man ska släpa in all utrustning och hästen in i ridhuset. För hur många går två gånger.
Jag tycker inte att alla hästar kan åka med sadel i transporten, men de som är lugna och trevliga i transporten och man åker själv kan det vara till en stor fördel.
Självklart kan något hända med det kan likagärna hända något när man står och sadlar på plats. Det är djur vi håller på med vi kan aldrig vara säkra på att det vi gör är riskfritt!!!

Visst är det djur vi har att göra med, och risker finns alltid. Det gäller bara att minimera riskerna, och ha säkerhetstänk hela vägen i allt agerande.;)

Jag har aldrig transporterat en häst med sadel på (och har inte ens tänkt tanken). Men jag skulle nog aldrig heller vilja prova, med tanke på att jag är rädd om min sadel och skulle inte bli glad om den råkade gå sönder. Sen vet jag inte heller om det är större risk att hästen skadar sej på något sätt. Trots att jag bara har 10 minuter till ridhuset, så känner jag att det inte är värt risken. Jag kan lika gärna sadla när jag har kommit fram : ]
(Däremot brukar jag alltid sätta på benskydden innan jag åker, och sen bara sätta på transportskydden över. Tycker jag är smidigt, och sparar en del tid).

jag brukar åka med sadel på så länge det ej är för långt å då har jag alltid täcke över för att dom ej ska fastna.

Aldrig sadel på.

Lastar oftast ur fram när jag är själv.

Vi åkte med fyra ponnyer av varierande "lugnhetsgrad" förut. Det var ändå inga problem att tränsa innan urlastning och sen sadla etc på plats.

Lite fostran bara. Och så kvicka fingrar ;)

Senast ändrad:

Resonerar man så får man ju stanna hemma....
Jag har sett så många stå och försöka få på tränset på en stimmande häst i släpet, kanske har man två hästar med sig och då finns det inte speciellt mycket utrymme kvar där fram. Där kan man snacka om olycksrisk!
Det är ju jättefint om man har en kolugn häst, och därmed kan utsätta sig för risken att ta av den grimman i släpet medans man tränsar, men ärligt talat så har majoriteten inte det. (Eller så är de på andra träningar och tävlingar än vad jag är.)

Resonerar man som du skriver om....borde man stanna hemma...angel:

Senast ändrad:

nu senaste gången vi skulle på träning så transporterade jag pållen sadlad, det var ca 10 min dit så då kändes det ok. dessutom ville jag inte behöva fippla med grejjerna på plats utan vara klar direkt.

som sagt, brukar inte göra det i vanliga fall utan detta var mest för att jag skulle känna att vi hade god tid på oss. det var i sept senast hästen blev lastad o det kan ta ett tag.
nästa gång så blir det utan, känns inte lika bra när man tänker på säkerheten :crazy:

Lite OT:
brukar inte lasta hästen sadlad. så när vi kom fram lastades han av o sedan skulle pappsen hålla i honom så att jag kunde sätta på mig grejjer.
då utbrister han: - men åsa, var har du sadeln?
jag: - *suck* men pappa, den e ju redan på!
:rofl:

ja, jag har en väldigt hästkunnig pappa :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka