transportera hästen lös?

Sv: transportera hästen lös?

Bill skrev:
Är du stollig? såna här råd ska du behålla för dej själv! en normalbegåvad hästägare förstår förhoppningsvis att så här ska man inte göra!
Håller då verkligen med här.
 
Sv: transportera hästen lös?

jag vill bara fråga en sak som jag undrar, hur är det när dom åker på lastbil, för det finns ju sånna som har "boxar" där hästarna står lösa?? du värkar ju ha lite mer koll på detta än jag!
 
Sv: transportera hästen lös?

När man kör häst ska man ha ägg mellan pedal och fot. Försök göra det så bekvämt för hästen som möjligt. Ta bort mellanväggen och prova - kör små sträckor på vägar du kan stanna på direkt om du känner att det är fara för att hon ska lägga sig ner. Men ofta lägger sig hästar när de är så trängda att det inte vet vad de annars ska hitta på. det brukar gå över när det "vet" att de överlever pärsen. Funkar det att ge hö under tiden också tro? distrahera lite så att säga?

Bakluckan bör helst vara öppen bak för ventilationens skull - det är bara för föl man SKA stänga för att de är lösa och är små nog att hoppa ut. När man kör häst SKA man veta vilka regler som gäller. det finns på djurskyddsmyndigheten och på länsstyrelserna - även råd och tips!

Jag hoppas du får iväg din pålle på ett säkert sätt - för dig och häst!
 
Sv: transportera hästen lös?

Har för mig att det var antingen uppbunden eller i box som gällde för allt annat än föl som transporterades tillsammans med stoet.

Men har fortfarande inte fått letat upp var bestämmelserna står någonstans så kan ha fel.

Camilla
 
Sv: transportera hästen lös?

Föl får EJ bindas. Vuxna hästar BÖR bindas.
 
Sv: transportera hästen lös?

Hejsan. JAg tänkte komma med ett råd som ingen nämnt tidigare. Nu vet ju inte jag när din häst blir stressad, direkt vid lastning? Här är i allafall min idé. Ta bort mellanväggen och se till att transporten är väl förankrad. Sen "stallar du upp" hästen där varje gång den ska motioneras. Då lär den sig tillslut att det inte bara är stress i transporten. Om hästen blir hispig måste du vara helt lugn, höj aldrig rösten utan var mot den som du alltid är. Kan väl vara värt ett försök. Hoppas allt löser sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp