transportera hästen lös?

U

Uddatyp

min häst har börjat lägga sej ner i transporten.
skulle åka till vet. sist och hästen lägger sej ner o skadar ett framben..va helt jättestressad.

har testat allt möjligt..så nu tänkte ja att ja kanske kan åka med henne lös så kan hon åtminstonde inte skada sej.

hon har alltid varit lite små jobbig att köra men inte såhär..o ja gillar inte att hon lägger sej.

finns de några risker med att åka med hästen helt lös om man plockar ut allting?
ja får ju köra försiktigt såklart, men är de någon risk att hästen kan fastna eller nåt?

måste nämligen köra henne till betet om några dar och ja e jätterädd att hon ska fastna o skada sej :confused:
 
Sv: transportera hästen lös?

Det är inte så bra att ha dem helt lösa i trailern, det blir farligt för dig som kör när lasten flyttar sig hela tiden! Ta ut mellan väggen och bind hästen med ett elastiskt grimskaft. Fungerar det inte att köra med sällskaps häst?
 
Sv: transportera hästen lös?

Ibland kan det hjälpa om man plockar ut mellanväggen eller använder en bred bakbom så hästen kan stå brett med benen.
Dock inte lös.
 
Sv: transportera hästen lös?

mitt tips till dig är kör upp i en hastighet av 50-60 km/h sen tvär bromsar du... inte riktigt som om det var en betong vägg framför, med riktigt rejjält ändå... har en kompis med samma problem, hon gjorde detta en gång, sen stog hästen alltid stadigt på alla 4 benen...
har du en envis häst så kanske du måste göra det 2 ggr.... men jag lovar, bromsar du tillräckligt hårt så funkar det, antagligen funkar det inte första gången eftersom du antagligen är rädd att skada din häst, men försök att tänka på vilka skador som uppstår om hon fastnar när hon lägger sig ner, det är många hästar som förlorat livet på det sättet, då är ju en hård inbromsning kanske värd att rädda livet på hästen med???
det tycker iaf jag.
//Lollo
 
Sv: transportera hästen lös?

... eller så vägrar hästen helt sonika att gå på transporten igen, och du har skapat dig ett ÄNNU STÖRRE problem.

Hästen tycker redan nu att transporten är jätteläskig. Varför inte prova att göra det BEKVÄMARE istället för värre?

Prova ett par gånger utan mellanvägg. Skaffa en bred bakbom så du inte behöver tumma på säkerheten för dig själv.

En lös häst i transporten kan inte ta stöd med bogen mot bommen vid inbromsning. Hästen KAN om det vill sig illa knäcka nacken eller gå omkull vid vändningar och inbromsningar.
 
Sv: transportera hästen lös?

ja tror hästen la sig ner pga av stressen..hon blir väldigt stressad av transporter..hon ser väldigt chockad ut när hon lagt sej..som om hon inte visste va som hände.

lastbil funkar bra att köra henne i så får väl fortsätta med de..för ja har liksom gett upp..vill inte riskera att hon skadar sej.
 
Sv: transportera hästen lös?

kimmis87 skrev:
mitt tips till dig är kör upp i en hastighet av 50-60 km/h sen tvär bromsar du... inte riktigt som om det var en betong vägg framför, med riktigt rejjält ändå... har en kompis med samma problem, hon gjorde detta en gång, sen stog hästen alltid stadigt på alla 4 benen...
har du en envis häst så kanske du måste göra det 2 ggr.... men jag lovar, bromsar du tillräckligt hårt så funkar det, antagligen funkar det inte första gången eftersom du antagligen är rädd att skada din häst, men försök att tänka på vilka skador som uppstår om hon fastnar när hon lägger sig ner, det är många hästar som förlorat livet på det sättet, då är ju en hård inbromsning kanske värd att rädda livet på hästen med???
det tycker iaf jag.
//Lollo
Är du stollig? såna här råd ska du behålla för dej själv! en normalbegåvad hästägare förstår förhoppningsvis att så här ska man inte göra!
 
Sv: transportera hästen lös?

Hur har du kört de sista gångerna?
Det brukar vara av dåliga erfarenheter som hästen blir nervös.

Kör jätteförsiktigt och låt den åka brett.
 
Sv: transportera hästen lös?

kimmis87 skrev:
mitt tips till dig är kör upp i en hastighet av 50-60 km/h sen tvär bromsar du... inte riktigt som om det var en betong vägg framför, med riktigt rejjält ändå... har en kompis med samma problem, hon gjorde detta en gång, sen stog hästen alltid stadigt på alla 4 benen...
har du en envis häst så kanske du måste göra det 2 ggr.... men jag lovar, bromsar du tillräckligt hårt så funkar det, antagligen funkar det inte första gången eftersom du antagligen är rädd att skada din häst, men försök att tänka på vilka skador som uppstår om hon fastnar när hon lägger sig ner, det är många hästar som förlorat livet på det sättet, då är ju en hård inbromsning kanske värd att rädda livet på hästen med???
det tycker iaf jag.
//Lollo

Att det finns sådana här råd är ju sanslöst.
Förtjänar ingen mer kommentar
 
Sv: transportera hästen lös?

Jag är är inte alls någon expert på det här med transporter, men om man har en häst som lägger sig ner, så är det väl ganska dumt att plocka bort mellan vägen och ge den ännu större utrumme för att kunna lägga sig ner?.. :smirk: Gissar på att hästen som sagt är stressad av något och inte riktigt vet hur den ska göra i transporten. Så mitt förslag är låt mellan vägen vara kvar då har den stöd av vägar på båda sidorna som den kan ta stöd emot. Och om det är tillräckligt smalt så borde hästen inte kunna lägga sig ned. Om din häst inte brukar försöka vända i transporten så kan du köra den lös. Min häst har jag nästan alltid lös i transporten, men hon har inga konstiga idér för sig i transporten heller.:)
 
Sv: transportera hästen lös?

Nej, du är ingen expert på det här med transporter och det är inte heller jag, men de hästar jag sett som lagt sig i transporten (2-3st) har faktiskt slutat med det då mellanväggen tagits bort. Så bara för att det låter konstigt så behöver vet inte betyda att det inte fungerar!!:crazy: Är väl iallafall värt att pröva.
 
Sv: transportera hästen lös?

Det var nog bland det dummaste jag har läst...
Till trådskaparen; nej, ha inte hästen lös utan plocka bort mellanväggen så att hon får mer plats och kan balansera sig bättre. I värsta fall, kan någon åka med bak hos hästen? Den någon skall ha så bra koll så att den kan lugna hästen och veta när det är läge att flytta på sig om hästen skulle "balla ur". Det kan vara bra att ha ständig telefonkontakt med föraren så att den kan stanna om det behövs (headset är bra att ha). Försök att göra resan så angenäm som möjligt, lite mat och lugnande ord och klappar. När hästen sedan har accepterat transporten och är lugn så kan man börja lära den att åka utan mat mm. Glöm inte att ha tillräckligt hög bom och bind hästen i väggen framför bommen så att den inte kan backa och ta sats över bommen...
 
Sv: transportera hästen lös?

Vet en häst som alltid åker helt lös, utan varken bommar eller mellanvägg, annars får den fullkomligt panik. Det är ett ganska onaturligt beteende för hästen att åka transport så man måste lyssna en del till hur de vill ha det.. Försök att åka ofta och inte långt, som träning?
 
Sv: transportera hästen lös?

Vi låter våran gammalgubbe stå lös i transporten. Det går väldigt bra. Han vänder sig om och åker baklänges, när vi stannat vänder han sig igen, när jag satt på grimman vill han vända sig igen så att han kan gå ut och se vart han hamnat på för ställe.

Jag har aldrig hört talas om att man transporterar hästarna lösa innan vår stallägare föreslog det och hon verkar tycka att det går bra att köra med en "vandrande last" (men kanske för att han bara vänder när man stannar)

Jag har inte mycket erfarenhet av transporter av hästar men det funkar bra tycker jag. Dock fick inte bäbisen åka lös!
 
Sv: transportera hästen lös?

Jisa skrev:
Vi låter våran gammalgubbe stå lös i transporten. Det går väldigt bra. Han vänder sig om och åker baklänges, när vi stannat vänder han sig igen, när jag satt på grimman vill han vända sig igen så att han kan gå ut och se vart han hamnat på för ställe.

Jag har aldrig hört talas om att man transporterar hästarna lösa innan vår stallägare föreslog det och hon verkar tycka att det går bra att köra med en "vandrande last" (men kanske för att han bara vänder när man stannar)

Jag har inte mycket erfarenhet av transporter av hästar men det funkar bra tycker jag. Dock fick inte bäbisen åka lös!

Det är enligt lag inte tillåtet att transportera hästar(med undantag föl) lösa i transporten.
Och det är en väldigt stor risk att köra med hästen lös då den kan röra sig så mycket att det sätter hela ekipaget i gungning så att det händer onödiga olyckor.
 
Sv: transportera hästen lös?

Min häst gjorde likadant några gånger. Jag tog sen bort mellanväggen och det gick sen jättebra. Nu åker jag alltid utan mellanvägg och hon utnyttjar den plats hon får. Står jättebrett!!;)
 
Sv: transportera hästen lös?

Jag minns att jag läst att det är så att transporten måste vara rymningssäker för att djuren ska få vara lösa. Alltså om översta luckan bak e stängd får hästen vara lös men om den e öppen måste hästen vara bunden.
 
Sv: transportera hästen lös?

ZorréZaid skrev:
Jag minns att jag läst att det är så att transporten måste vara rymningssäker för att djuren ska få vara lösa. Alltså om översta luckan bak e stängd får hästen vara lös men om den e öppen måste hästen vara bunden.

Kan inte hitta dessa regler överhuvudtaget just, men ska leta vidare men är nästan helt säker att detta endast gäller föl vid transport tillsammans med stoet, annars ska även dom vara uppbundna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp