Transportera häst?

T

Tiggertjejen

På Fredag måste jag transportera fullblodet 6 km. Som ni vet så var han ju halt eftersom han hade en tappsko, nu haltar han väl till men han har tappat en sko till så nu har han bara bakskorna kvar.

Jag kan inte lasta honom då jag kör moped till betet och i vilket fall som helst har jag ingen lasthjälp, vi behöver vara 3 personer.

Om jag går med honom dit kommer det att ta minst 2 timmar och ja det är nästan farligt då jag inte har världens bästa kontroll på honom från marken.

Om jag skrittar honom dit, tror ni att han tar skada av det? Jag menar han haltar bara till lite nu och är igång i full galopp i hagen (där är ju visserligen mjukare). Eller det är bara att glömma?

alternativet är att hästen får vänta ännu längre på nya skor och bakskorna är på väg att ryka.
 
Sv: Transportera häst?

Du kan väl göra lite av varje. Gå en bit och skritta en bit. Haltar han mycket så är det ju bara att gå med han. Jag skulle inte ta transport för den korta biten. Han går ju i hagen lixom.
 
Sv: Transportera häst?

Kan du inte låna några boots/tofflor av ngn?

Låter som om du behöver lastträna i sommar:D
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst?

Känner ingen som har, speciellt inte till hans minihovar.
Han är nog mer van vid att åka transport än många andra hästar MEN han är bekväm, jag har en enhästars transport som inte är så tilltalande
 
Sv: Transportera häst?

Han var rejält halt de första dagarna men han går ju på bete, de sista 4 dagarna har han galoppat runt utan problem och även tappat en framsko till.
 
Sv: Transportera häst?

ska han gå på bete länge sen?

Det kan nog bli svårt att spika på skor om du ska färdas så långt, om det inte är på gräs förstås.

Vet ju inte hur han ser ut i dagsläget, men om han har varit halt så vete gudarna om jag skulle spoliera hela sommarens ridning.
 
Sv: Transportera häst?

Ska du bara skritta/ gå med hästen kan du göra en egen sko/toffla.
Ta och klipp till en sula som passar till hoven, sen tar du wetflex bandage och lindar grundligt runt hoven så att sulan sitter på plats.
Inte alltid att bandaget håller hela vägen, men kan det hålla 5 km av 6 är det ju bra.
Viktigt att se till att du inte lindar för hårt just vid kronranden/karleden, men det måste nog dras skapligt hårt.
Testa så ska du se att du kan skritta hela vägen.
 
Sv: Transportera häst?

Om det behövs 3 man för att lasta och du inte har kontroll över honom från marken så är det rätt läge att börja ta kontrollen. Gå dit med honom och ägna dig åt ledarskapsövningar på vägen. Perfekt tillfälle att börja:idea:
 
Sv: Transportera häst?

Ok, jag ska förklara.
Han har åkt transport mycket mer än många av de 5åriga hästarna vi har i sverige. Men han är van vid en tvåhästars och jag har en enhästars som är mörk inuti, han tycker väl att den känns lite tråkig att gå in i, men när han väl är på är det absolut ingen fara. Han står fint hela vägen och vet vad som är på gång.

Han är ett fullblod som gått sitt sista löp i oktober förra året, tränades fram tills Januari. Just nu går han på bete och JA han är bedrövlig att gå med men sådan är han. Sätter jag mig däremot upp på honom så är det en helt annan sak.

Denna tråden handlar inte om jag ska träna ledarskap eller transport, utan hurvida jag kan rida honom 6 km, men det verkar som det blir bäst att lösa det på ett annats sätt.
 
Sv: Transportera häst?

Problemet är att det är imorgon på förmiddagen jag ska vara där, kan inte linda hovar. Hinner inte få fram saker, så jag tror att jag får komma fram till något annat med hovslagaren.
 
Sv: Transportera häst?

Du hinner väl köpa vetrap, annars ta silvertejp (finns på varenda mack typ), man tager vad man haver. Och mackar etc har ju öppet länge, så då hinner du ju?
 
Sv: Transportera häst?

Men jag måste väl ha mer än silvertejp?
 
Sv: Transportera häst?

I en idealisk värld skulle du ha mer, men silvertejp i många lager på undersidan är mycket bättre än ingenting. (Se till att bara tejpa undersidan och en bit upp på hovväggen bara, du ska kunna få av det med, och paketerar man inte FÖR bra blir det..roligt :angel:)

Har använt silvertejp rätt mycket för att skydda hovgips och liknande mot blöta och underlag. Enormt slitstarkt. Helst skulle du ju ha någon form av stötdämpning mot hoven med, men det kan ju bli knepigare att hosta fram snabbt det.. *klurar lite* Egentligen kan du dra dit vad som helst som är mjukt och dämpande, den får väl inte jättefin gång kanske av att tassa runt i tofflor, men vad sjutton det var ju hålla ihop hovarna och dämpa ömhet tills du komf ram och ingen dressyrtävling. Har du tid ikväll så experimentera lite med t ex bomull, tillklippt/tillvikt frottehandduk eller sånt kanske? *spånar vilt*

Silvertejpen, om den är i många lager, skyddar väldigt bra mot slitaget, men helst ska du ju komma på något som dämpar med, för ömhet? (Iofs, beroende på hur öm den är så kan nog enbart X lager silvertejp ge tillräcklig dämpning kanske?)
 
Sv: Transportera häst?

Jag klippte till en bit av ett "liggunderlag" i "hovform" och lindade fast med massor av silvertape, till min häst när han trampat på en spik, och de funkade förvånandsvärt bra! fast de klart, jag red honom inte med det....

* Jenny *
 
Sv: Transportera häst?

Han var rejält öm i början men det har dämpat sig, men jag har ju bara sett honom på relativt mjuk mark. Men även nu när det är lite hårdare i marken eftersom det inte har regnat på länge nu så galopperade han som en galning runt i en STOR hage. Men det är ju ändå inte lika hårt, men intill vägkanten borde det finnas en bit som inte är asfalt? Sen är det 400meter grusväg.

Men om man sätter bomull under hela hoven och sen silvertejp. Så kan man ju dra det ganska många lager?
 
Sv: Transportera häst?

Tiggertjejen skrev:
Han var rejält öm i början men det har dämpat sig, men jag har ju bara sett honom på relativt mjuk mark. Men även nu när det är lite hårdare i marken eftersom det inte har regnat på länge nu så galopperade han som en galning runt i en STOR hage. Men det är ju ändå inte lika hårt, men intill vägkanten borde det finnas en bit som inte är asfalt? Sen är det 400meter grusväg.

Men om man sätter bomull under hela hoven och sen silvertejp. Så kan man ju dra det ganska många lager?


Bomull hjälper inte ett skit mot ömheten. Har testat tillochmed typ skum padd som sula, och det hjälper inte. det enda ett sånt bandage skyddar mot är att hoven slits sönder/nöts sönder ytterligare, inte mot ömheten.

vad är det för hovslagare som inte kan bila 6 km snarare än att du måste ta dig dit undrar jag?
 
Sv: Transportera häst?

Det är en knepig historia.
Men kortfattat, han skor mest hemma och speciellt hästar som är i samma läge som honom då han har skor och så i alla storlekar där. Stallet vi kan sko i vid betet är ganska trångt och ska hovis ta med massa skor i olika modeller och storlekar för att se vad som passar, blir lite komplicerat? Med tanke på att han egentligen inte har tid då han har MÅNGA hästar att sko så blir det bättre att jag kommer dit, sen tränar han samtidigt sina egna hästar och andras så det blev bäst såhär.

Jag vill ge hovis bästa förutsättningarna att hitta något som passar just min häst, är det på hans gård så blir det inte samma stress heller då han har lite svårt att bara sådär lämna gården då jag inte är inbokad på hans ordinarie kundlista och dessutom skor han inte ridhästar och inte heller till folk han inte känner men nu fick jag ha honom ändå, och varför jag fick det är en lång historia.



Det låter nog lite dummt men jag är säker på att denna hovslagaren kommer att fixa detta men nu gäller det för mig att ta mig dit med hästen
 
Sv: Transportera häst?

Nej jag fattar... jag glömde bort att du vill ha en ny hovis helt och hållet att satsa på, och inte bara tappsko påslagen vid detta laget....
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 853
Senast: Trissa
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 106
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp