Sv: Transportera häst?
vad har du för skonings intervall på honom normalt?
Om han är typiskt fullblod kan du få bereda dig på att ha intervall 4-max 5 veckor. Ibland krävs en omsömning mitt emellan dessa intervaller för att det ska funka. så kör jag sommarperioden, vintertid går han 6 veckor och då krävs ingen omsömning emellan.
det jag kan rekommendera är att olja hovarna nästan varannan dag, sommarperioden, med vegetabilisk olja. det motverkar att hoven blir mjuk och sömmarna uppluckrade. Min häst hade hemska hovar första sommaren, nu har jag haft honom 2 somrar ovanpå det och han har finare hovar än flera av halvbloden i stallet sommartid. hovis säger att det definitivt beror på att jag är noga med att aldrig tillåta att han har leriga hovar där leran får torka (drar ur fukten ur hoven) samt att jag oljar med natur olja... samt att vi givetvis har fått ordning på skoningen och en mycket noggrannt tillpassad sådan efter hans behov.
det är inte smidigt med fullblod sommartid det är en realitet oftast som man får vänja sig vid och försöka åtgärda så gott det går...men det GÅR!