Transportera häst?

Sv: Transportera häst?

aha, just nu så har han ju tappat andra fram och har en baksko som kommer att tappas inom kort så det är akut
 
Sv: Transportera häst?

vad har du för skonings intervall på honom normalt?

Om han är typiskt fullblod kan du få bereda dig på att ha intervall 4-max 5 veckor. Ibland krävs en omsömning mitt emellan dessa intervaller för att det ska funka. så kör jag sommarperioden, vintertid går han 6 veckor och då krävs ingen omsömning emellan.

det jag kan rekommendera är att olja hovarna nästan varannan dag, sommarperioden, med vegetabilisk olja. det motverkar att hoven blir mjuk och sömmarna uppluckrade. Min häst hade hemska hovar första sommaren, nu har jag haft honom 2 somrar ovanpå det och han har finare hovar än flera av halvbloden i stallet sommartid. hovis säger att det definitivt beror på att jag är noga med att aldrig tillåta att han har leriga hovar där leran får torka (drar ur fukten ur hoven) samt att jag oljar med natur olja... samt att vi givetvis har fått ordning på skoningen och en mycket noggrannt tillpassad sådan efter hans behov.

det är inte smidigt med fullblod sommartid det är en realitet oftast som man får vänja sig vid och försöka åtgärda så gott det går...men det GÅR!
 
Sv: Transportera häst?

*kl*

Asfalten är nog bättre för honom att knalla på än vägrenen, de brukar ömma mindre på plan asfalt än mer knölig grusväg, så kolla var han helst vill gå!
 
Sv: Transportera häst?

Hans skonings intervall på vintern är väl 8-12 veckor, rider jag ut mycket så får jag byta skor men där finns inte mycket att ta av sen. Sommartid har jag inte en aning om. Men som det ser ut nu så blir det att slå på tappskor ca en dag i veckan:crazy:

Hans hovar växer långsamt men de växer bättre sommartid har jag ju märkt.
Sen har min förra hovis slarvat så bakskorna sitter inte alls bra på hoven men det ska ju ändras imorgon
 
Sv: Transportera häst?

Det gick inte att sko honom, han kastade sig bakåt hela tiden. läs tråden om lugnande
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 853
Senast: Trissa
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 106
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp