Transportera häst över Atlanten

NitsrekStar

Trådstartare
Hej alla hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag befinner mig för tillfället i Colorado, USA. När jag om ett år ska åka hem så ska jag kanske ta med mig en eller flera av hästarna här, men jag har ingen aning hur det går till. Jag vet att det är dyrt, men finns det billigare alternativ, och måste de stå i karantän??:confused:

MVH

Sv: Transportera häst över Atlanten

Gå in på Western (finns under Tävlingsgrenar) o fråga, jag tror att det finns fler än en där som har importerat häst från over there :idea:

Vad roligt!!

Vi har just nu satt några hästar som ska till Sverige i karantän i North Dakota. Vad jag har förstått är det USDA som kräver karantän mer än vad Sverige gör.

Hästarna ska vara 30 dagar i karantän innan de flygs ut. Men det är ganska enkelt att ordna hemma, bara man har möjlighet att hålla hästarna isolerade ett visst avstånd från andra hästar och lite annat. Du kan få reda på exakt vad som gäller hos din State Vet.

Det finns ett "halvtillåtet" sätt som många använder sig av och det är att ordna en karantänplats, säga åt USDA att hästarna är i karantän, men att man flyger ut hästarna innan de trettio dagarna är över. men det "kan" man visst bara göra med vuxna hästar och om det inte är någon större kostnad att ha karantänen tycker jag inte att det är något att rekommendera.

Dyrt blir det, man får nog räkna med 40000 per häst i runda slängar. Tar du tre hästar kan du med vissa importörer få ett bättre per häst pris iom att du fyller upp en hel container. Det går säkert att komma undan billigare, men det är ju bra om man inte tror att det ska bli billigt och det är alltid mycket kostnader runt omkring som tillkommer. Jag PMar dig "vår importör". Lycka till!

up my alley .. jag fick tva av mina unghastar fran Iowa som shippades till Sverige hela vagen till min dorr med denna underbara company Airhorse A/S (danish). Det var door to door service och de tog hand om allt. Bast av allt inte ett kilo loss av vikt plus att varje hast hade en footlocker fylld med allt mojligt med sig. Sa jag de (tva st.) vagde ungefar 75kg styck och akte sa att saga gratis..
Jag bestallde, agenten i usa tog kontakt med personen som hade hastarna hos sig (min colleauge) och talade om for henne vad de behovde sasom papper och allt. Vet kom ut och gjorde alla import/exportpapers, gav shots ( EVWT,Strangles,FluRhino,Potomac,WestNile, och ngn mer), tog har for DNA som sandes till breedregistry och forklarade dem friska lol.. Carolyn fick ga till statevet for att fa vissa paper paskrivna, men 25 dollar senare hade hon dem i handen (det kostade det).
De kom med 12 horse transport, hamtade dessa tva som aldrig hade varit i transport i sitt liv, lassade och korde crosscountry till NY dar de stod i quarantine for 3 dagar pa Long Island, en sista check att alla papper var i ordning och sen till JFK. Lassades i container tillsammans med en tredje hast, sa vi alla fick full container rebate, och sen on flight. Flog till Amsterdam dar de blev incheckade och tull (6%) betalad. Statevet cleared dem, de akte till quarantine facility i amsterdam och vantade 2 eller 3 dagar och sen pa transport till Sverige. De kom hem till garden en tidig kvall, lugna och fina, visst lite nervosa men de klev av transporten och satte huvudet i marken for att prova graset.. Inga problem alls.
Detta kostade skjortan, ungefar 12K for bada (tror jag det var) men kanske dyrare an man kan hitta. Dock till mig var det vart vartenda penny. Jag fick updates under deras resa var de var och hur de madde, och med en aring hingst och 3 arigt sto, som aldrig hade varit ivag fran sin flock, det bara kandes som jag hade gjort ett bra val. Jag kan verkligen rekommendera dessa manniskor. Far nog inte lagga ut website men pm garna och jag sander..
Anledningen till att de kom in genom Schipol ar att det ar det billigaste stallet nar det galler tax och customs duties. Hade jag flugit dem till Goteborg som example hade jag fatt betala 25% customs duty istallet.. Och aven med resa fran Amsterdam till har blev det billigare..
Lycka till, som jag sa, pm garna for deras website...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama