Transportera halt häst 40 mil?

P

ponnypulka

På torsdag ska jag köra min foderhäst tillbaka till ägaren, vilket är en sträcka på 35-40 mil (ca 5 timmars körning). Hästen är en islandshäst, 20 år gammal och används numera bara som sällskapshäst, eftersom hon inte kan ridas mer pga. hälta.

Min fråga är alltså, hur ska jag göra för att resan ska bli bäst för hästen? Hur många gånger ska jag stanna/stanna och leda ut henne ett tag? Ska jag linda hennes ben eller bara ha transportskydd?

Tacksam för svar! :)

Sv: Transportera halt häst 40 mil?

Låta bli att transportera alls skulle jag säga. Eller ja, det beror på varifrån hältan kommer. Är det för att hästen har ont eller är det kronisk hälta som den inte lider av från exempelvis en operation? Eftersom att du startar en tråd om ämnet antar jag att hästen lider av hältan.

Ja, helst skulle ju inte jag heller vilja att hon flyttades, men eftersom jag ska flytta kan hon inte stå kvar här längre. Finns inga andra alternativ, förutom avlivning, men det vill inte ägaren.

Veterinären sa att hästen inte lider av hältan så länge hon går i hagen och promeneras med lite någon gång då och då. Exakt orsak till hältan kunde veterinären inte säga, men det handlar ju om att hästen är gammal och blivit riden mycket (och säkert ibland "felaktigt" av vad jag hört).

Jag hämtade henne från ägaren för två år sedan. Det var dock inte från samma ställe som hästen ska till nu, så det var lite kortare resa. Det vi inte visste då, var att hästen varit ute hos en annan fodervärd i två veckor innan, där hon hade blivit hårt riden och dagen efter att vi kommit fram med hästen upptäcktes blistringsskador. Hon blev i alla fall bra av behandling och några veckors vila. Sedan har jag ridit henne ända fram tills i våras, då hon blev halt under en longering (hon snubblade) och efter det har hon inte blivit riden.

På torsdag ska jag köra min foderhäst tillbaka till ägaren, vilket är en sträcka på 35-40 mil (ca 5 timmars körning). Hästen är en islandshäst, 20 år gammal och används numera bara som sällskapshäst, eftersom hon inte kan ridas mer pga. hälta.

Min fråga är alltså, hur ska jag göra för att resan ska bli bäst för hästen? Hur många gånger ska jag stanna/stanna och leda ut henne ett tag? Ska jag linda hennes ben eller bara ha transportskydd?

Tacksam för svar! :)

Mitt tips är att du lindar benen ända ner över hovarna, kör från a till b på kortast möjliga tid. Ju kortare tid den behöver stå i transporten ju bättre för hästen, se gärna till att den även kan stå brett bak.

Lycka till.

Jag skulle se till att hästen smärtstillades innan ni åkte. Bara för att vara säker på att den inte har ont.
Fick tillbaka min häst på 3 ben utan smärtstillande 40 mil resa och hon hade varit halt i 1½ månad fast leasingtagaren sa att hon linkade och när hon vägrade ta ut vet sa jag åt henne att ta hem hästen. HAde jag vetat vilket skick hon var i hade hon avlivats på plats. Nu avlivades hon 2 veckor senare för min vet ville ha henne på smrtstillande behandling ett tag innan vi pkte och röntgade. Men jag rek att ni smärtstillar innan.

Om du är så illa tvungen att transportera henne så går det ju att anlita en transportfirma. Deras lastbilar borde vara bättre att åka i än en vanlig transport (antar att du har en vanlig)

jag förmodar att hästen inte är så halt att den haltar i skritt eller har ont hela tiden!? då finns ingen anledning att ge hästen smärtställande bara för att den ska åka. där står den ju still, och det är främst musklerna den anstränger.

linda från knä till hov med stora tjocka paddar och långa fleecelindor, är den skodd så sätt på boots också. ett svettäcke kan vara bra. jag skulle köra nonstop, bara kolla till hästen med jämna mellanrum och erbjuda vatten/mat.

Nej, hon haltar inte i skritt och har inte ont av att gå i hagen (av vad veterinären sa till mig). Hon är pigg och glad, äter mycket och promenerar omkring i hagen. Okej, ja, jag kan linda hennes ben. Hon är barfota.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 728
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar