transportera 8 månaders unghäst lös eller bunden?

eldkyss

Trådstartare
Jag skall hämta en 8 månaders nordisföl på söndag. Enligt ägaren så har den åkt transport flera gånger med sin mamma och den har då stått uppbunden.
Nu skall den åka 3 timmars resväg i transport utan sin mamma för första gången.

Jag har tänkt att fylla upp det lilla mellanrummet mellan frambom och skötardörr med höbalar så att hon inte kan ta sig över/under där och fastna.

Men två funderingar återstår.

Lös eller bunden?

Med eller utan mellanvägg?

Sv: transportera 8 månaders unghäst lös eller bunden?

Jag kan ju bara svara från egen erfarenhet, inte säkert att det är det bästa sättet för alla.
Jag hämtade hem min när hon var 9 månader, hon var då lasttränad men hade aldrig åkt transport på riktigt. Jag körde henne lös, utan mellanvägg. Så fort bilen började rulla ställde hon sig med rumpan i färdriktningen och stod sedan stilla som ett ljus tills vi kom fram, cirka 1,5 timme. Hon var helt lugn när vi skulle lasta av, inte ett dugg stressad av transporten och tyckte uppenbarligen att det varit en helt ok resa.
Hennes uppfödare sa till mig att de alltid kör unga hästar som ska åka själva lösa och utan mellanvägg och det har fungerat för dem i alla år.
Så, lös, utan mellanvägg och balar framtill så de inte kommer under bommen skulle jag köra med om jag skulle transportera åring.

okej ja tycker det låter vettigt. Vilket underlag är bäst för att dom lättast skall kunna hålla balansen och inte halka omkring?

Nu får ja beslutsångest:crazy: Ägaren hävdar att hon är van att stå bunden både i transport och vid hovslagarbesök och hon tycker jag skall ha mellanvägg:grin: Vad hade ni gjort? Kan man behålla mellanväggen men dra den så mycket åt sidan som möjligt så att den iallafall finns där men ger mycket utrymme?

en annan undran är hur skall ja kunna komma in till hästen utan att behöva öppna luckan bak för att kunna titta till henne? (Om jag skall fylla upp med balar mellan bommen och förardörren)

Bunden, med mellanvägg.
Brett eller inte är upp till dig. Men jag hade haft den smalt första gången.

Vänder den sig och åker bakochfram har den ingen bom som kan skydda mot i värsta fall en bruten nacke.

Vänder den sig och åker bakochfram har den ingen bom som kan skydda mot i värsta fall en bruten nacke.

Sant.

Jag var med min kompis när hon körde sitt sto och avvanda 9-månaders föl till seminstation resp. köpare i våras. (Det var alltså på samma resa).

Fölet åkte förstås smalt eftersom stoet stod på andra sidan, uppbunden. Tror det var torv i transporten. Hösilage att äta hela tiden. Resan tog 6-7 timmar varav 2-3 timmar på landsvägsfärja. Gick hur bra som helst.:)

Då hade fölet åkt några gånger före det, med mamman.

Jag hade nogs satsat på med mellanvägg, fastbunden med panikhake. spån och inget att äta (hade varit alldeles för rädd att en liten stressad fölis kunnat få foderstrupsförstoppning-inte så kul på vägen) och risk för intrassling i hö-nät.

blir så förvirrad när alla säger olika :crazy: Är det inte större risk att hon skadar sig på mellanväggen om den finns var?

Ja skall ju fylla upp mellanrummet med höbalar mellanrummet mellan skötardörr och frambom men hur skall ja kunna komma åt henne där fram när ja tittar till henne då?

Ja kanske inte behöver fylla upp ända upp i taket iofs:laugh: men relativt högt väll så att hon inte kan komma över?

finns de ingen risk att balarna åker bak mellam benen på henne?

Antingen strippat släp (vi tar bort frambommen också) och helbommad skötardörr eller uppbunden med mellanvägg, så ser jag alterntiven.

Om hästen är van att stå uppbunden hade jag absolut kör den som vanligt, ju mer rutiner man får in när de är unga desto mer är vunnet längre fram. Att låta den stå uppbunden men utan mellanvägg tycker jag inbjuder till vändningsförsök och annat stök.

finns de ingen risk att balarna åker bak mellam benen på henne?

Jo, jag har sett det ett par gånger när man inte säkrat balarna ordentligt. Och säkrar man balarna med band så har man allitd risken att hästen klättrar och fastnar mellan banden och balarna.

Mellanväggen ska vara så konstruerad att det ska vara SVÅRT att skada sig på den. Det är lättare att skada sig utan. Och framförallt lös!

Är hästen normalstor för transporten kan jag inte tänka mig att du behöver fylla med balar där.

När jag har transporterat hästar jag vet har lätt för att stegra har jag bundit hästen med två grimskaft. Ett från grimman, över bommen och binder ganska högt, så den inte kan få huvudet under. Ett från halsrem, via grimman, under bommen, och binder i samma höjd som skaft ett, så den inte kan hoppa över.

Omständigt, och långt ifrån optimalt, men det fungerar.

inget att äta (hade varit alldeles för rädd att en liten stressad fölis kunnat få foderstrupsförstoppning-inte så kul på vägen) och risk för intrassling i hö-nät.

Har man hösilage borde ju risken för foderstrupförstoppning bli mindre och hösegel istället för när så borde det vara mindre risk för trassel.

De flesta hästar blir ju betydligt lugnare med mat i alla fall.

Min 2-åring (ja han är ju 3 i år) har ALLTID hö i transporten, då står han lugnt. Har han inget att äta står han och skrapar och skrapar så hela släpet gungar...

När den nu är van att åka smalt uppbunden skulle jag absolut köra den så, men tänk på att binda den kort i halsring så att den inte kommer över bommen med ngt ben om den försöker resa.
Jag fick ta bort mitt 7 mån föl när jag körde hem det från uppfödaren. Då det inte var van att vara bunden var fölet löst, jag hade tagit ut mellanväggen och satt såna dörrar som man kan ha bak i stället för bom vid frambommarna (de är betydligt högre än den sk. fölväggen man kan montera fram vid bommen), fyllt upp utrymmet framför dörrarna ända till taket med spånsäckar fyllda med halm. Trots det så lyckades fölet få ena frambenet över dörren fram och totalt dislokalisera armbågsleden antagligen hade det rest och fått över ena benet (stod på "rätt" ställe när vi kom in i transporten)
Du har inte möjlighet att ta med en äldre lugn häst som sällskap?

Senast ändrad av en moderator:

men om skötardörren är helbommad då kan ja inte titta till henne under resans gång?

Nu har jag bestämt mig! Det blir bunden med mellanvägg.

Halsrem vad är det?:confused: på vilket vis är det bra att ha en sådan också?

vart köper jag halsrem? Hur binda från halsremmen?

Grimman binder jag över bommen så långt är ja med, de är ju så vi transporterar våra vuxna hästar.

Angående halsrem så finns det lite dyrare i läder att köpa. Men också halsremmar för kor brukar fungera bra (och hålla bättre).
Halsrem är bra att ha för trycket blir bättre, och hästen sitter stadigare.
Det här är den enda bilden jag hittar.
3177-9-hs8113_1.jpg

Jag brukar binda så att jag trär grimmskaftet genom grimman, antingen bara genom remmen under hakan, eller genom bindringen, beroende på haken, och sedan sätter fast det i halsremmens ring, helt enkelt.
Tänk bara på att du måste förankra skaftet i grimman på något sätt, annars är risken för stor att den trasslar in sig.

Och ha alltid kniv med dig!

Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

okej. Halsrem är alltså att föredra även om jag fyllt upp och surrat fast balar i främre utrymmet? För då kan ju pållen varken komma under eller över mena ja

Liknande trådar

Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 355
Hästhantering När jag har hämtde min åring som föl så körde jag honom lös utan mellanvägg och frambom. Denna gång ska jag transportera 2 föl och min...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: Barnardo
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·
Träning Som några kanske vet ska min lille 8-månaders fölis snart till hans nya familj i Värmland. Vi funderar nu lite på hur han bör åka, alla...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30