transportera 8 månaders unghäst lös eller bunden?

Sv: transportera 8 månaders unghäst lös eller bunden?

Du kan väl spärra skötardörren utifrån, så är det bara att lösa spärren när du ska titta in. Nu beslutade du för att köra uppbundet, så då utgår ju hela den problematiken.

Jag binder kort med halsringen i bommen sen har jag ett till grimskaft i grimman som jag fäster fram i transporten för att förhindra att en liten häst backar och stoppar huvet under bommen båda grimskaften med panik/säkerhetshakar. När du kör uppbundet finns ingen anledning att ha balar framtill :) eller att låsa framdörren då hästen sitter fast

Men har den stått uppbunden utan mamman?????

När jag hämtade min fick hon stå lös, hon hade som din åkt med mamma innan i tarnsport och även tränats lite på att stå uppbunden.. När hon väl vara inne i transporten vart det fullt ös där inne kan jag säga och jag var glad att jag inte hade henne uppbunden.. Jag hade inget framför bommen fram utan hade satt bommen i rätt höjd så hon inte kunde ta sig under.. När vi väl körde lugnade hon ner sig och stod som ett ljus bakochfram hela vägen var super lugn när vi stannde för att erbjuda vatten och hon drack och var som sagt nöjd. Hade med hösilage från säljaren dock åt hon inget.

Tänk på vatten till hästen när du åker längre har för mig att våran resa oxå tog runt 3 timmar.

Tips från hur jag gjorde även om du redan bestämt hur du skulle göra. Min ville inte lämna transporten sen när vi var hemma igen.

okej, jo ja har ändrat mig nu för när de väl kom till saken så har han endast vart bunden under uppsyn innan. Så ja kör löst utan inredning. Jag vill gärna ge honom hösilage så han kan tugga lite om han vill.. är risken stor för foderstrupsförstoppning?

Jag har väldigt sällan mina hästar uppbundna utan uppsyn, framförallt inte unghästar! Men uppbundna i transporten får dom ändå vara.

Jag hade inte kört hästen lös, skaderisken är för stor.
Men det är ditt beslut.

Kan man inte binda upp den några gånger utan mamma där den bor nu?

Liknande trådar

Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 355
Hästhantering När jag har hämtde min åring som föl så körde jag honom lös utan mellanvägg och frambom. Denna gång ska jag transportera 2 föl och min...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: Barnardo
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·
Träning Som några kanske vet ska min lille 8-månaders fölis snart till hans nya familj i Värmland. Vi funderar nu lite på hur han bör åka, alla...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30