Transportera 2 hästar som inte känner varandra

Apollo 13

Trådstartare
Jag har en liten fundering som jag skulle vilja ha lite säkerhets input på.

Jag ska ev transportera två hästar i en vanlig transport. Saken är den, som ni förstår av rubriken, att hästarna inte känner varandra. De har träffat varandra när jag och ägaren till den andra hästen ridit ihop och vi har kunnat gå bredvid varandra utan några som helst problem och båda hästarna verkar acceptera varandra bra.
Men jag undrar helt enkelt, vad ska jag tänka på vid lastning/transportering/avlastning?
Båda hästarna är lättlastade och står bra i transporten, och jag vill gärna att det ska vara så även efter denna transport ^^
Så helt enkelt, hur ska vi förhålla oss till detta, träna något innan? Vad ska vi tänka på när vi lastar osv?

Sv: Transportera 2 hästar som inte känner varandra

Jag skulle definitivt låta dem hälsa ordentligt först innan jag lastade, så de vet vart varandra står och inte börjar fundera över det inne i transporten...Kanske de kan stå någon timme i hagar/boxar brevid varandra eller liknande? Men är både hästarna ok med varandra och trygga i sig själva så skulle inte jag se något problem med att sedan lasta på dem. Skulle dock vara noga med att binda upp både så pass hårt åt sidan att de inte kan komma åt varandra för mycket!

jag har lastat min häst med helt okända hästar och det har gått super bra, både i lastbil och vanligt släp. min häst är svårlastad men när vi skulle iväg på tävling förra året så fick vi åka med en vän till mig som hjälp mig last träna hästen :), gjorde i ordning hästen som vanligt inför last träning och när pollan såg att det var en annan häst i släpet så blev hon så chockad att hon gick rakt på :rofl:, band upp henne så att de inte kunde nosa på varandra. lastningen på väg tillbaka var mindre rolig då den andra hästen inte ville gå in utan min häst och min häst ville inte gå in utan den andra :/ fick dock hjälp av en snäll man efter att ha försökt i en halvtimme:p.
en annan gång så gick det lättare samma släp som förra men en annan helt okänd häst, gick nästan rakt på igen och var lättare att lasta. körde inte så långt heller utan bara ca 1km till ett ridhus för träning(lat:D).
i lastbil så har det också gått super med nya hästar, bara man binder upp dem så de inte kan nosa på varandra.

min häst tycker inte om nya hästar, hon är svårlastad och ändå har det gått super bra med att lasta med främmande hästar, så du behöver nog inte oroa dig för era hästar ^_^.

Jag tror på de som REIN berskrev låt de stå brevid varann i box en gång innan om det finns möjlighet, annars som tidigare sagt bind dem så de inte kan nafsa varann om de skulle prova, sen brukare de koncentrera sig på att stå och håla balansen när man kör, det går nog bra =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: orkide
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA