Transportbestämmelserna

Sv: Transportbestämmelserna

Den infon jag har fått är att de är snabba med böter och kollar så många de kan. Det var den infon de gick ut med på kursen i alla fall, sen om det stämmer vet jag ju inte.

Alla i Danmark är tvungna att göra kursen oavsett trav eller annan hästhållning

KL

Om man som amatör har hästarna reggade i ett företag då? Behöver man fortfarande inte ha kompetensbevis?

Jag fattade det som att alla som hade någon form av företag med hästarna kunde inte slippa undan kompetensbeviset.

jag tycker kursen var bra att gå

KL

Om man som amatör har hästarna reggade i ett företag då? Behöver man fortfarande inte ha kompetensbevis?

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Kopierat från jordbruksverket!

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Kopierat från jordbruksverket!

Är helt på det klara med detta. Jag räknar mig själv o vårt företag som hobbyverksamhet och jag har Blicens. Men frågan är om det gäller fast man har företag.

Och ja, jag tror jag kommer gå kursen ändå..Vår tränarförening skulle annordna den. Billigare oxå...

KL

Om du är B-tränare så behöver du det inte som det ser ut idag.
Företag eller inte, amatörerna står utanför som jag har förstått och fått info om.

Om du är B-tränare så behöver du det inte som det ser ut idag.
Företag eller inte, amatörerna står utanför som jag har förstått och fått info om.

Fast EU har inga undantag. Det är bara en tolkning som Sverige gör.

>Om man åker utomlands så måste man ha det. Som jag skrev tidigare efter ha gått kursen så kan jag inte se att det finns några undantag utan alla borde nog gå kursen

Fast EU har inga undantag. Det är bara en tolkning som Sverige gör.

>Om man åker utomlands så måste man ha det. Som jag skrev tidigare efter ha gått kursen så kan jag inte se att det finns några undantag utan alla borde nog gå kursen

Med en dåres envishet pekar jag till första inlägget i tråden.

Så länge VÅRT förbund rekommenderar oss att avvakta så tycker jag det är lämpligt att göra det. Liksom det förr i tiden enbart behövdes hästpass om hästen skulle utomlands och tävla eller något annat. :idea:

Till råga på allt så är det olika regler som gäller om du skjutsar runt en oregistrerad häst eller en registrerad.
Hästpasset ska alltid vara med, så att man kan visa vilken/vilka häst/hästar man har med sig!

Fast FEI pass har ju aldrig varit på tal om att alla hästar skulle behöva.

Men nu blev det ju ändå så att alla skulle ha pass :idea:

Men av det jag läste i EG förordningen och det som sades på kursen så ser jag fortfarande inte hur man skall "slippa" undan i längden

Det ryktas från polisen att det kommer att bli många fler kontroller där man väger hästtransporter och bussar i år! Hur pass mycket de kommer att kolla kompetensbevis och transporttillstånd samtidigt har jag ingen aning om. Men under 2008 ska det i Sverige räcka med att man har ett intyg om att man är anmäld till kurs, om man nu är i de kategorierna.

Nästan ingen av de tvåhästars B-kortsbussar som blivit så populära klarar av en vägning inom gränserna om det står två travhästar i, möjligtvis om man inte har några passagerare med.

Har man mer än 40% överlass går det till åtal!

De B-tränare som dessutom har någon uppfödning (inom företag)klarar sig nog inte eftersom yrkesmässig avel kräver kompetensbevis!

Hittade detta angående gränsen för uppfödning i denna fråga!

För att avgöra vad som kan räknas in i begreppet yrkesmässig när det gäller uppfödning,
kan de tillstånd som utfärdas enligt 16* djurskyddslagen (DFS 2004:5, saknr L 120)
användas som vägledning.

Dvs det ska vara minst den omfattningen på verksamheter.

Mycket info finns här www.anders-till-hands.se

raderat***

Senast ändrad av en moderator:

kl

Hörde idag av en bekant som startar mycket i Danmark att han ringt och kollat upp vad som verkligen gäller vid start i Danmark, dels har han ringt STC, danskt travförbund och dans polis. Enligt dessa tre instanser är det godkänd om man kan legitemera sig och bevis att man är amatör, så blir det inga böter. Huruvida detta stämmer eller inte vet inte jag eftersom jag själv bara hört det från honom och inte kontrollerat uppgifterna, men han har åtminstone inte åkt på böter på grund av transportbestämmelserna, däremot p.g.a att han saknade spån i transporten vid senaste tillfället:smirk:

kl

Hörde idag av en bekant som startar mycket i Danmark att han ringt och kollat upp vad som verkligen gäller vid start i Danmark, dels har han ringt STC, danskt travförbund och dans polis. Enligt dessa tre instanser är det godkänd om man kan legitemera sig och bevis att man är amatör, så blir det inga böter. Huruvida detta stämmer eller inte vet inte jag eftersom jag själv bara hört det från honom och inte kontrollerat uppgifterna, men han har åtminstone inte åkt på böter på grund av transportbestämmelserna, däremot p.g.a att han saknade spån i transporten vid senaste tillfället:smirk:

Då kan jag säga att detta inte stämmer!! I Danmark och övriga Europa måste man ha kompetensbeviset, det är bara i Sverige som man tolkar på ett annat sätt

Men han har ju varit i Danmark EFTER att han har kollat upp detta, blivit stoppad och det har varit helt ok för dansk polis?

Det är nog det som är problemet att ingen riktigt vet vad som gäller!!
När vi var över och blev tagna frågade vi poliserna om en del men de bara kliade sig i håret och bläddrade i pappren och svamlade alltså de hade ingen koll!!

Kanske det. Jag låter det vara osagt då jag inte själv åkt till Danmark nu. Sambon var nere i januari, blev då varken stoppad eller fick någon böter vilket väl var tur det.

Dock som sagt, den andra killen har ringt flera olika instanser även i Danmark, haft med sig en utskrift från STC´s hemsida att han är amatör och vad som gäller i Sverige, och fått legitemerat sig när han blivit stoppad, då har det varit grönt... Bortsett från att han åkt dit på att han inte hade spån i transporten.

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 873
Senast: Natasja
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 311
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar