Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fortfarande oklarheter kring transportförordningen
080208 kl 10.15
De stora hästsportorganisationerna hade den 7 februari ett möte med Jordbruksverket för att diskutera och försöka finna en lösning på den uppkomna situationen. Det råder idag stora oklarheter kring vilka som skall registrera sig som transportörer och genomgå kurs med examination. Mötet avhandlades i en positiv anda. Alla kunde konstatera att vi inte har några egentliga stora djurskyddsproblem kopplade till den verksamhet som vi bedriver. Den förordning som EU presenterat är gällande i alla medlemsstater oavsett om djurskyddsproblem föreligger eller inte.
Vi kunde inte vid detta möte hitta gränsdragningarna för vilka som förordningen skall omfatta. Vi har tidigare tillsammans med Djurskyddsmyndigheten försökt att finna en lösning på dessa gränsdragningar utan framgång. Det beslutades om ett nytt möte den 20 februari och förhoppningsvis kommer vi då närmare en lösning.
Vår uppmaning och tolkning av förordningen är som tidigare; endast den som mot betalning transporterar andras djur omfattas av förordningen.
Detta är STC:s tolkning i dagsläget. Myndigheten har inte presenterat någon kort precis definition utan hänvisar till sin hemsida, www.sjv.se.
Problemet är ju dessutom att det verkar bli olika svar beroende på vilken handläggare på SJV som får frågan...
Du, jag vet inte hur många som ansett det solklart för du är inte den enda som pratat med alla möjlija. Jag tänker ändå inte gå nån kurs eller anmäla mig till någon förrän STC är överens med SJV.
Eftersom rekommendationerna står på STC:s sida borde man kunna få rättshjälp från STC om det skulle hända något...
Frågan är bara om det är så solklart VAD som står i lagen, det verkar inte riktigt så...Självklart gör var och en som man vill, men jag bara klargör vad som står i lagen.
Frågan är bara om det är så solklart VAD som står i lagen, det verkar inte riktigt så...
kl
*tar fram popcornen*
kl
*tar fram popcornen*
Yupp
Jag skulle kunna berätta hur det är.
Men eftersom jag är rädd att bli varnad igen, så avstår jag. Bäst att bara hålla sig till popcornen, då är man på säkra sidan.
/Surast i stan
Yupp
Jag skulle kunna berätta hur det är.
Men eftersom jag är rädd att bli varnad igen, så avstår jag. Bäst att bara hålla sig till popcornen, då är man på säkra sidan.
/Surast i stan
*mumsar vidare*
Skönt att det finns experter i alla områden.....