A

amandamazetti

En liten dum fråga men jag har aldrig lastat en häst men jag ska snart byta stall för att min häst trivs inte där jag har han nu. Jag har aldrig lastat innan för att dom jag köpte min häst av gjorde det åt mig.

Kan ngn berätta för mig hur man gör och vad man ska tänka på?

Sv: Transport

Svårt när man ine vet hur släpet ser ut, men jag gissar....

Öppna baklämmen och framdörren. Ta loss bakbommarna (bägge två) och flytta mellanväggen lite till sidan så hästen får en inbjudande syn med gott om plats. Led ombord hästen, kryp under frambommen. Håll hästen utan att sätta fast huvudet. Be någon försiktigt sätta mellanväggen på plats och stänga bommen, först bakom din häst och sedan till den tomma spiltan. Oftast väljer man att lasta på vänster sida av transporten, det har med att göra att vägbanan ofta är doserad för avrinnig till diket, och det blir bättre balans i ekipaget om man tvingas ut på kanten, om hästen/tyngden står på vänster sida, bort från lutningen.

När baklämmen är stängd sätter du fast hästen framtill och går ut.

Är hästen en van åkare och van att bli insänd i transporten står du utanför, smackar på hästen samtidigt som du - medan hästen är i rörelse in - låter grimskaftet glida upp över halsen. När hästen är inne, flyttar du tillbaka mellanväggen, stänger bommarna och baklämmen och går runt och knäpper fast hästen i grimman och transportgrimskaftet.

Lycka till med flytten!

Tillägg: den som kör behöver ju ha koll på vikter och hur mycket bilen får dra för att inte riskera körkortet...

Jättebra förklaring! Tillägger bara till TS, ha helst med någon till hjälp som är mer van första gångerna. Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama