Transport resa långt...

L

LisaSvensson

Hej!

Jag ska åka ner med 2 av mina hästar till Helsingborg och träna en helg.
Bor i Norrköping, så det är 40 mil resa...första gången jag kör så långt med 2 hästar.
Sen löper dock ena hästen amok när man han ska åka transport så har ni några tips om hur han ska bli lugnare?
Jag brukar lasta ur honom och gå med honom några minuter och lasta igen, men det känns inte så lockande att stanna på motorvägen och det kommer långtradera förbi i 110:/

Hur ska man täcka dom då? Fleecetäcke m. hals?
Så har ni några tips?? :bow:

Kram Lisa

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transport resa långt...

För det första så får man inte stanna på motorvägen (om du inte råkat ut för en olycka...).
För det andra så vet jag att det fins regler för transport av hästar, hur länge de får stå i sträck, om de ska ha vatten under vägen och om de ska lastas ut och få sträcka på benen.
Vet bara inte vart du får tag i sån information, vägverket kanske?
Annars är det väl bara att dela upp resan i två-tre etapper.
När vi körde min häst till Laholm från Sunne (drygt 40 mil) så stannade vi på något värdshus och mcdonalds, kollade att allt stod rätt till och gav lite vatten och sådär, men vi lastade aldrig ur.

Inte för att jag vet hur det här inlägget ska hjälpa dig, men ändå ;)

Jag åker ofta 40-50 mil med transporten när jag tävlar och det brukar inte vara några problem alls för hästarna. Vi brukar stanna till 4-5 gånger efter vägen och kolla till dom, se till att dom har hö kvar att tugga på. Att försöka truga i dom vatten har vi gett upp, för dom vill ändå aldrig dricka. Dock om det är väldigt varmt så brukar vi försöka med det ändå.
Vi brukar aldrig lasta ur hästarna efter vägen.

Lite nyfiken! Till TS. Är det ngn clinic eller liknande du ska på?
Bor själv i HBG:)

När vi åker så långt (och längre) brukar vi stanna på små rastställen ( altså man får köra av motorvägen.) Om vi åker tex 8 timmar så stannar vi unjefär såhär :
efter 2 och ger vatten kollar så de finns mat och så ( om de är ett bra "stopp" ställe brukar vi även ta ut nu med och beta och gå lite. )
efter 4 timmar stannar vi och går ut och går i ca 20-30 min.
efter 6 timmar gör vi ett likadat stopp som det första.

ylletäcken andas ju väldigt bra men är endå varma !

( man får ju köra 8 timmar i sträck med hästen.. men då jag vill ha en fräsh häst på tävlingen stannar vi och går)

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 874
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 859
  • Omröstning Omröstning
Dressyr Sitter just nu och tävlingsplanerar sommar och höstsäsongen, och kom just att tänka på detta - hur långt är det rimligt att åka för en...
Svar
8
· Visningar
1 899
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka