Transport mellen Sverige-Danmark

M

megan

Hej! Ska åka över och betäcka min dotters häst i Danmark. Är det några andra papper jag måste ha med mig förutom passet, där även hennes vaccinationer står? Tacksam för svar!

Sv: Transport mellen Sverige-Danmark

Du ska även ha en friskförklaring av läns/regionsveterinär. Den ska vara utfärdad inom 48 timmar från det att du startar din resa till Danmark. Samma sak gäller på vägen hem igen, så är det en dansk amtsdyrelæge som ska ha gett er ett intyg.

Detta om man ska följa reglerna alltså...:angel:

Och varför skulle man inte följa reglerna? Dessa regler har kommit till för att vid eventuella smittsamma sjukdomar kunna spåra transporter över gränserna och kunna identifiera eventuella smittbärande djur.

Du behöver ett friskintyg utfärdat här i Sverige av en distriktsveterinär och när du åker tillbaka behöver du ett liknande intyg utfärdat av dansk officiell veterinär. Om du går in på jordbruksverkets sida www.sjv.se så kan du klicka dig vidare och hitta all information du behöver.

Jag hade kolla upp vad som gäller i Danmark angående registrering av transportörer, i Sverige är ju hobbyverksamheter undantagna från ekonomisk verksamhet, men andra länder kan det vara annorlunda.

Jag tycker det är lite irriterande att det ska utfärdas ett friskintyg när det inte är något speciellt som ska kollas, typ avmaskning mot speciell mask eller liknande (som gäller för hundar).
Eftersom veterinären inte tar prover på hästen utan bara gör en visuell check, så kan många saker missas ändå.

Det borde vara upp till det sunda förnuftet tycker jag, liksom det är för inlandstransport.

Irriterande eller ej så är det dessa regler som gäller och jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte att man mer eller mindre kunde strunta i reglerna.
Detta är regler som hela EU har bestämt, alltså inte bara nåt Sverige eller Danmark har hittat på.
Dessutom är det inte bara smittskyddsmässigt utan även djurskyddsmässigt som man kollar.
Tyvärr har inte alla människor det sunda förnuft man skulle önska, så man kan nog inte bara lämna allt åt förnuftet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama