Transport av shettis

L

Liqo

Nu ska vi hämta en shettis till min dotter. :love:

Undrar dock över transporten. Hur skyddar man ponnyns ben vid transport? Eller låter man den åka helt "naken"?

Lindor är ju för låååånga och transportskyd passande shettis finns väl inte ens?! :confused:

Hur gör man om bommen i transporten inte går att sänka så lågt som shettisen? Gör det någonting? Ska man bara göra transportgrimskaftet längre? :confused:

Känner mig som en nybörjare men om man aldrig har transporterat/haft en shettis tidigare så är det svårt... Därför frågar jag alla kunniga bukefalister! :bow:

Sv: Transport av shettis

Finns en del transportskydd i stl ponny som passar shetland. Annars är det lindor som gäller. Våra shettisar åker iofs alltid utan skydd, brukar ha svansskydd på eftersom de gärna kliar svansen :smirk:

Är det bara en shettis som ska åka kan man plocka ut mellanväggen och låta den åka lös - det är det bästa. Vi har en skiva fram, lagom hög för att de ska kunna ha huvudet över skivan, har också dörrar bak men kör vi bara en så åker den lös. :)

Att ha bommen över ponnyns huvud med kort grimskaft är inte så bra om den på något vis skulle lyckas vända sig där framme eller slå i huvudet. Hoppas det går bra. :)

Liqo skrev:
Nu ska vi hämta en shettis till min dotter. :love:

Undrar dock över transporten. Hur skyddar man ponnyns ben vid transport? Eller låter man den åka helt "naken"?

Lindor är ju för låååånga och transportskyd passande shettis finns väl inte ens?! :confused:

Hur gör man om bommen i transporten inte går att sänka så lågt som shettisen? Gör det någonting? Ska man bara göra transportgrimskaftet längre? :confused:

Känner mig som en nybörjare men om man aldrig har transporterat/haft en shettis tidigare så är det svårt... Därför frågar jag alla kunniga bukefalister! :bow:
Ett enklare sätt som jag själv gör med min minsta shettis är att lägga 2 höbalar längst fram,låter henne stå lös med mellan vägg i.Åker hon med annan i transporten så sätter jag fast henne.
Inga skydd på.

Jag har alltid transportskydd på mina shettisar. Använder storhästens benskydd, såna i neopren som på stora hästen täcker skenben och kotor. Dom blir alldeles lagom som transportskydd till de små.

Jag har ju lyxen att ha egen transport, och i den har jag gjort så bommen går att sänka till shettishöjd, om jag mot förmodan måste ha någon av shettisarna i någon annan transport sätter jag helst fast dom om det inte går att stänga för så dom kan stå lös. Tänk på att en shettis med LÄTTHET trycker upp fram dörren på finkan om man inte spärrar den!

Välkommen till shettisvärlden och de små hästarna med stora själar!

Jenny

Jag har antingen lindat med vanliga ridlindor och paddar, men numera har jag vanliga strykkappor och boots på alla fyra...funkar utmärkt...sen har Horsewear såkallade "benvärmare" till större hästar som man kan ha som transportskydd om man vill...jag själv föredrar vanliga skydd och boots!

Sen ställer jaga ntingen pållen baklänges och binder i bakbommen eller så har jag honom lös, jag har fördelen att jag har tillgång till släp med hel hingsvägg som jag kan ha som "vägg" vid bommen fram,dörrar bak och extra lås på skötardörrarna...,men som sagt..anpassa det efter släpet..men som någon skrev här innan...tänk på att fixa så att den inte kan öppna skötardörren in i från om du har den lös!!

Lycka till!!

//Becka

hanna_shetland skrev:
Risken med höbalar är ju att de kan fastna i snörena.
Aldrig hänt med vare sig vuxna eller föl hos mig,men å andra sidan så är alltid översta balen öppen.Jag har alltid mellan väggen i också ska nämnas då de får det extra stödet om det skulle kränga till eller något oförutsett skulle inträffa. :smirk:

Om du vill transportera din nya pärla säkert så kan det vara bra att skaffa extra bomfästen till transporten och sätta dem på rätt höjd för ponnyn. Bommen har ju som funktion att stoppa hästen från att flyga rakt ut genom fönstret/framväggen, om man måste tvärnita eller krockar. Även små hästar väger tillräckligt för att flyga som projektiler vid olyckor... Har de en bom i rätt höjd så står de bättre och mer avslappnat, och man slipper oroa sig för att de ska slå i huvudet under bommen eller fastna i grimskaft eller balsnören eller dylikt.

Jag lindar benen på min shettis, från knäleden ner över kronranden (till marken helt enkelt) så att hela benet och hoven skyddas. Precis som på en större häst. Shettisar är också hästar, fast mindre. :) Om lindan är för lång är det väl bara att klippa bort en halvmeter eller så? Det är ju ponnyns säkerhet vi pratar om, säkert är ett fyrpack lindor värt det! :)

Glömde tillägga... Bommen har också som funktion att hästen slipper bryta nacken om man måste tvärnita ekipaget i full fart. Jag ser många köra sina ponnyer med fölväggar och liknande och det kan ju gå jätteilla! Istället för att stå bundna vid en bom som på ett säkert sätt håller kvar hästen i spiltan, så kommer de flyga rätt in i plyfaskivan där fram och garanterat skada sig. :(

Förutom det där med att säkra framdörren som flera skriver och jag instämmer i, så tänk på om ni kör shettisar lösa, att fönstret fram har ett rejält skydd....har varit med om att en shettis tryckte ut hela rutan med nosen (detta var en gammal transport utan galler), men även en del galler är för glesa för små shettisnosar/hovar....

Jag köpte mitt livs första shettis i söndags! Det är en ohanterad 1.åring som inte är van att vare sig stå uppbunden eller åka transport. Han fick åka helt lös, det kändes inte bra att binda upp honom när han inte var van vid att vara uppbunden. Hädanefter ska han helst bindas upp eftersom jag tycker det verkar bättre.

Lycka till med shettisen!

Inte för att vara otrevlig på något sätt,men det finns dom som måste hyra transport när det behövs och man kan då inte begära att uthyrnings stället ska ha bommar som passar shettisar då de flesta som hyr har modell större hästar oftast.Men är på väg att köpa en och då ska jag absolut skaffa en bom som man kan sätta på normalhöjd för även mina små pluttisar. Varför ska man linda när man vet att hästarna står still?? Har sett så hemska skador på benen just av lindor där ägaren absolut inte vet hur man lindar korrekt!!Bättre att inskaffa transportskydd och sy om till shettis då.Jag åker inte omkring med mina shettisar mer än i nödfall dvs när det krävs .

känner en som har gjort om sin personbil med hundbur som passar stor hund till en som passar minishettis..:P alltså det är inrett precis som i en hästtransport (bilens bagageutrymme och baksäte) med golv och lagom till tak och transportlucka och allt..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama