Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

E

Equiform

Slog mig att någon hade nämnt att tränsbett är ett bett för "mästare". Nu blir jag lite konfunderad... för det var ju svårt att ställa hästen o s v med blankt kandar.

Jag skulle bli glad om någon även orkade och ville citera någon gammal "mästares" ord från någon skriftlig källa som gäller detta, om det finns någon sådan. Inte för att jag måste ha en skriftlig källa, är egentligen bara ute efter de eventuella originalorden mm.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Som sagt, jag skulle bli glad om någon ville svara! Detta är ingen inbjudan till pajkastning utan jag är genuint intresserad av vad som sägs!
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Bent Branderup skriver om detta i "Rida på kandar" och hänvisar till Guérinière, som ska ha förbjudit sina elever att rida de hästar han själv hade utbildat på tränsbett eller med kapson. De fick alltså bara rida på blank stång. Han anger dock ingen källhänvisning.

Branderup skriver också att tränset är det enda verktyg som på ett optimalt sätt kan böja hästen, lösgöra munnen, och erbjuda en kontakt framåt-neråt (just detta är rätt luddigt skrivet och syftningen är tvetydig i boken, kanske är det slarvigt översatt). I och med att de flesta nu utbildar sina hästar själva, skriver Branderup, så är det nödvändigt att lära sig att rida på tränsbett och därmed ta risken att förstöra saker på vägen.

Vill du fördjupa dig mer så kan du läsa Bent Branderups ""Rida på kandar", sidan 47.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Ok, jag kanske är lite trög, men tycker han att det är bra att rida på tränsbett om man utbildar själv, eller menar han att det är skadligt?

Har även läst någonstans att han tycker att man ska lära sig att rida på en hand först och främst (kan ha fel). På en hand går det inte att ställa så lätt, oavsett bett, om hästen inte är skolad.

(Säger det igen - är inte ute efter att spräcka ngn teori, vill VETA.)
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Det jag hört är också att tränsbettet är ett mästarbett. Har för mig att detta har med bettets upplyftande verkan att göra- en nybörjare bör rida på stång för att få hästen att söka mer framåt-nedåt, medan mästaren kan hantera ett upplyftande bett.

Detta är alltså som jag föstått det hela...
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Och på SRS så var det ett mästarprov att rida hästen i maximal samling på blankt kandar, dvs kunna visa att hästen var så väl utbildad och självbärig att den inte sökte sig framåt nedåt fastän den reds på stång....
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Tränsbettet är ju - ur barockhistoriskt perspektiv - ett "utbildningsbett". Att utbilda en häst är traditionellt något man gör när man redan lärt sig rida och har visat upp en viss kompetens inom området.

Ser man till den barocka ridkonsten så lärde sig eleven först rida på en utbildad häst, betslingen var den tidens vardagsbett - stångbettet. Det är det Bent ofta hänvisar till. För mig blev det nyttigt att byta förhållningssätt till betten. När jag började se tränsbettet som ett redskap för utbildningen istället för "man ska rida på träns för det har man alltid gjort" fick jag många pusselbitar på plats för min egen ridutveckling.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Mycket intressant med olika teorier! Tack ni som har svarat!

Fler tankar och teorier är mer än hjärtligt välkomna!
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Och på SRS så var det ett mästarprov att rida hästen i maximal samling på blankt kandar, dvs kunna visa att hästen var så väl utbildad och självbärig att den inte sökte sig framåt nedåt fastän den reds på stång....

Vad är SRS?
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag rider araben på tränsbett o hon söker lätt neråt :confused:
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Så länge som det är med en "framåt-tanke" så tycker jag att det är bra!
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Tränsbettet är ju - ur barockhistoriskt perspektiv - ett "utbildningsbett". Att utbilda en häst är traditionellt något man gör när man redan lärt sig rida och har visat upp en viss kompetens inom området.

Ser man till den barocka ridkonsten så lärde sig eleven först rida på en utbildad häst, betslingen var den tidens vardagsbett - stångbettet. Det är det Bent ofta hänvisar till. För mig blev det nyttigt att byta förhållningssätt till betten. När jag började se tränsbettet som ett redskap för utbildningen istället för "man ska rida på träns för det har man alltid gjort" fick jag många pusselbitar på plats för min egen ridutveckling.

Det var så Bent menade när han skrev att nu för tiden blir man tvungen att lära sig rida på tränsbett, just för att tillgången till välutbildade skolhingstar/hästar som anv. i utbildningssyfte är i princip obefintlig. Hade dessa funnits så hade vi fått lära oss rida på blank stång, för då syns ju våra tillkortakommanden ganska tydligt:o och kan rättas till.
Vi får helt enkelt utbilda våra hästar trots att vi inte lärt oss rida än:D och då får vi också använda oss av träns trots att vi inte lärt oss rida. Sedan ska vi till råga på allt lära oss rida på stång på hästen vi utbildat trots att vi inte kunde rida:eek: Man kan ju inte direkt säja att vi gjort det lätt för oss...
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Vi har nog inte gjort det så lätt för hästarna heller, stackarna...:crazy:
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Branderup skriver att det tränsbettet är det optimala verktyger för att göra vissa saker med hästen. Därför behöver de som utbildar hästar lära sig att använda tränsbett. Detta innebär samtidigt att ta risken att göra fel med tränsbettet.

/Svea - som passar på att påpeka att risker tar man även om man väljer att utbilda hästen på kapson och/eller stång. Personligen tar jag helst riskerna i första hand på tränsbett, eftersom jag anser att det är den mest användbara betslingen för att grundutbilda en häst. Den dagen man sen behöver stången så har man i alla fall utbildat sig förbi de värsta fallgroparna som stången kan medföra, och kan utnyttja fördelarna i mycket större grad.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag har faktiskt tänkt på det många gånger också, det kan inte vara så lätt för den stackars hästen att utstå alla missar man gör. Är tacksam att det är så snälla och fogliga djur, fattar ibland inte hur de kan finna sig i alla "nycker" man får;) .
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Spanische Reitschule = Spanska Ridskolan. Den ligger i Österrike, där pratar man tyska! ;)
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

När jag började se tränsbettet som ett redskap för utbildningen istället för "man ska rida på träns för det har man alltid gjort" fick jag många pusselbitar på plats för min egen ridutveckling.

Som till exempel? Berätta gärna vad det ledde till.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Och på SRS så var det ett mästarprov att rida hästen i maximal samling på blankt kandar, dvs kunna visa att hästen var så väl utbildad och självbärig att den inte sökte sig framåt nedåt fastän den reds på stång....

Intressant! Men om det går att använda en sån stång med bakåtböjda skänklar (som var upplyftande) så får man ju lite "gratishjälp"? Är man lika "duktig" om man kan rida sin häst till självbärighet oavsett stång, eller har det med behovet anpassat till typen av häst (den individuella graden av sökandet framåt neråt)?

(Jag har ju ingen aning hur de olika böjningarna på skänklarna påverkar, utan får förlita mig på vad andra säger.)
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

En liten korrigering här. En stång med bakåtböjda skänklar är INTE uppresande. ALLA stänger uppmuntrar hästen att söka sig neråt med huvudet och tippa nosen bakåt. Den effekten är dock något mindre om bettet har bakåtvinklade skänklar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 666
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp