Tränsbett som inte viker sig, Billy Allen...

Sv: Tränsbett som inte viker sig, Billy Allen...

Jag trådkapar lite, hoppas det är ok =)

Jag letar efter ett BA i storleken 11,5 men det verkar bara finnas i 5 tum (12,5cm?) och uppåt?

Ja hästen kan tex tala om för dig att den tidigare ridits med felaktigt bett och därigenom lagt sig till med en hel del ovanor samt att den inte känt på hur det är att ha ett bett som passar och som den trivs med. För att bli av med sådana beteenden behöver man lära hästen gradvis. Ett oönskat beteende går inte att trolla bort med en gång. Det får ta lite tid och det är viktigt (tycker jag) att hästen är "med" under tiden så man inte försöker stressa fram ett annat beteende. Hur lång tid det tag är olika från häst till häst, men med ett genomtänkt arbete och tålamod går det.

jag har ett i storlek 11,5 !! :)
Så finns gör det allt.

Jag trådkapar lite, hoppas det är ok =)

Jag letar efter ett BA i storleken 11,5 men det verkar bara finnas i 5 tum (12,5cm?) och uppåt?

Visst går det och jag har erfarenhet av att skola om f.d. travare bl.a. och har inte heller på dessa behövt använda nosrem, trots ett rätt livligt munbeteende i början...minst sagt;)

Det jag köpte finns i strl. 11,5 (Ganska rymlig 11,5).

Damen verkade mkt nöjd med det inte alls så mkt pillande som det brukar vara. Bettet är ganska tungt och väldigt stadig. När jag stoppade in enbart bettet så höll hon det helt stilla i munnen, även när jag släppte det så lät hon det ligga kvar (såg ganska kul ut).

Jag har inte sagt att man behöver en nosrem till alla hästar utan att endel hästar trivs bättre med det i början. (min egen är ett bra exempel på det) självklart måste man vara lyhörd och anpassa utrustningen efter hästen. Om det går utan så är det ju bara bra, men det gör det inte på alla hästar.

Red en halvtimme med bettet igår och hon arbetade på i trevlig form, bara lite lite läppstift efteråt (brukar kunna rinna rätt bra om munnen på henne), helt lugn i munnen. Rider tillsvidare även med en måttligt spänd remontgrimma, går nog att få in 2 fingrar uppe på nosryggen.

Vart fick du tag på det?

Hittat en gammal tråd. Vilken modell på bett var det du köpte till slut? Länken funkar inte längre verkar det som.

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 910
Senast: Ace
·
Western Tjenare bukewestern, jag har en fundering som jag suttit på länge nu, min dam fipplar med bettet, jag har för länge sedan haft en tråd...
Svar
10
· Visningar
1 570
Utrustning Minnesgoda läsare vet jag under inridningen (som nu står still) hade problem med ponnyn och bett. Han accepterade att ha bettet i munnen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 649
Ridning Hade ut vet att kolla tänderna på min olycka i veckan våran vet är grymt noggran, kunnig och bra på att informera på "ren svenska" vad...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 193
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar