Bettfunderingar

Sv: Bettfunderingar

Steksnöre??

Jag tror det går lite illa åt hans ärr på tungan med tvådelat, då det nästan åker in i hacket eller vad man ska säga.

Haha, ja. Lindar man det runt leden (inut typ som ett O genom båda delarna av bettet hårt och så många varv att det inte går att trä igenom de två bettdelarnas "öglor" som utgör leden så blir bettet väldigt stabilt :)

Det kan det ju göra, jag har väldigt svårt att se framför mig hur hans tunga ser ut, undra vad han gjort egentligen?

Steksnöre är nog inget att rekomendera... använd Sealtex i stället.... mycket snällare mot hästens tunga.......

Tycker du ska testa en annan mundel som heter MB 32-3.
Det var det första bettet jag på 4 år kunde använda mer än 2 ggr i rad utan katastrof...
5252851.jpg

Sen fick jag hjälp av Bombers Bits med att göra ett bett som inte gav något tungtryck alls, vilket senare visade sej vad var han bäst gillade:
14640560.jpg

Ytterligare 2 helt olika bett han gillar är dels detta Nathe:
31559130.jpg

Fick ta bort bettskivorna innan han han tugga i sej dom, men sen är det hans absoluta favoritbett.

Men han gillar även detta bett, konstigt nog då det ligger på tungan men tydligen INTE ger tungtryck som vanliga bett...
24706302.jpg

Som du ser så är det en salig blanding av bett min häst gillar, men jag sk***ter högaktningsfullt i vad andra tycker för det är min häst som har bestämmanderätten på SIN sida...

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag är helt av samma åsikt, mina hästar väljer själva sadlar, nosgrimmor och bett.

Nu har jag ridit andra gången på ett tredelat med fasta ringar, funkade riktigt bra första gången men idag var det katastrof. Och när jag kollade idag så har han typ bitmärke nästan mitt på tungan och som ett skavsår. Fattar inte hur det har uppkommit då mittdelen var väldigt "mjuk" och rundad, men det spelar ju ingen roll, ska inte vara i hans mun fler ggr :crazy:

Han funkar ju inte på nova bett och därför vågar jag inte köpa ett nathe bett om han bara säger usch..
Jag tror att han vill ha tungan helt fri, men det myler bett jag har med port tror jag har för hög port efter det jag kan se när han har det i munnen. Men jag får väl prova.

Hade väldigt gärna provat nått liknande ditt bett på andra bilden, men jag har både mailat och ringt agenturen utan att få svar nån gång.

Fortsätter leta i djungeln, nu blir det bettlöst till tungan ser bättre ut.

Du ska inte ha ett bett med HÖG tungfrihet, utan ett med BRED tungfrihet när hästen inte gillar tungtryck....
Men det måste ha "plan" yta där lanerna är så trycket blir där och inte på tungan i alla fall som det blir om det bara är en bred tungfrihet och inget annat.....

till AW: Hur går det med bettprovandet ? Har inte hört något på länge.....

till AW: Hur går det med bettprovandet ? Har inte hört något på länge.....

Det kom av sig lite när det blev en period med intensivt jobb (för matte alltså) och mitt liv gått väldigt inrutat. Då har det bara blivit peewee för att få allt att rulla så smidigt som möjligt. Men har faktiskt en notering i kalendern idag att 'skicka bett till 'palle' ;)

Han tyckte INTE om novat, jag provade aldrig promenera i det då han var så tuggig och dan på det redan i stallet och ville inte riktigt testa om han KAN tugga sönder det ;) Det smala tredelade var okej att ha i munnen men helst inte ta i.

Så han får väl ha peewee:t sålänge då, konstiga lilla hästen =)

Är det i stil med spentejp? Min tränare sa iaf att jag kunde köpa spentejp likväl som den svindyra bettejpen. Och spentejpen fungerade ok om man bytte minst var tredje ridtur samt lyckades dra åt den finurligt utan att det blev många varv alls. För annars blev den toktjock och bred och hjälpte inte mycket. Steksnöret ligger ju halvvägs inne i leden sas och lindas liksom inte runt bettet på samma sätt. Om någon fattar :o Min pålles tunga ser iaf helt normal ut, förutom allt det svarta på sommaren såklart :D

Hittade den här stången när jag letade lite på nätet: http://grand-prix.se/oscthumb.php?src=lMzVwtXM2I600dLK1uHG0MDbycTazN3Z2Y3X1co.&w=160&h=127.36&f=jpg&q=95&zc=1&hash=cf71fb8099922cd3a864354057d2b4f7

Låg bred tungfrihet och korta skänklar men... går det att på nått sätt fixa till ett sånt bett så man kan rida på det som pelham med en ring till högre upp? Om det inte går att svetsa till så kanske det går att trä på nånting som går att fästa tygeln i och sätta bettplattor innanför. Hmm?

Just det! Fanns även som vippkandar, vad är skillnad den för hästen med det?

Senast ändrad:

Tror inte din häst kommer gilla vippvarianten då det är mer "instabilt"/rörligt än ett mer konventionellt stångbett.

Dessutom är bredden på tungfriheten inte tillräckligt stor utan den kommer i stället att trycka ihop tungan och klämma på utsidorna av den samma.
Jämför med min jaktstång från BB.....
Där är det stor bredd och mer normal höjd, med plan yta uppepå för att det inte ska ge punkttryck uppe i gomtaket, ner runt utsidorna på tungan utan att ge tryck- eller klämpunkter , sen en mer rak bit där det ska ligga på lanerna och först DÄR ge tryck innan själva utsidorna tar vid.

Varför skulle du ha en ring mitt på kandarstången för att få det som ett pelham ?

Okej.... tror du att du skulle kunna ta en bild på steksnörsvarianten så jag ser hur du har gjort ?

Sealtex är nästan som spentejp, fast du behöver inte byta det mer än 1-2 ggr/ÅR om nu inte hästen tuggar sönder den förståss...

Ja, det är nog så när jag jämförde med ditt BB.
Jag tänkte att man skulle ha en ring till precis vid stången så du kan sätta en tygel där också precis som på ett vanligt pelham, tror bara en stång blir väl skarpt.

*KL*

Väcker en gammal tråd. Och kan ÄNTLIGEN rapportera att efter tre jäkla års slit och frustration och seriösa funderingar på vad fasiken det egentligen är som är fel på/hos hästen så har vi fått ett genombrott.

Och kan nu 'plötsligt' både styra, svänga och ställa!

:bow: :bump:

Tja, i ärlighetens namn så vet jag inte. Solvindarna på mars gjorde att poletten trillade ner eller något?

Det har ju varit som innan fortsatt, dvs på samma sätt som det varit i flera år nu. Dvs han går emot tygeltag, blir allmänt upprörd osv. Trasslar och tragglar och får det att lossan hyfsat - men nästa pass är allt som bortblåst och tillbaka på noll.

Hade ju lite framgång vid hand med peewee, men det gick över.. Kört mest med bettlöst (S-hack) men har inte varit bra-bra där heller. Utan vissa dagar bra, andra katastrof.

Faktiskt varit så illa att jag seriöst började fundera på om det inte MÅSTE ligga någon form av smärta/liknande bakom. Hästen är ju ingalunda ointelligent, och det är ju inget som är svårt att fatta heller. Dessutom alldeles för stora och starka reaktioner på alldeles för små saker. Så jag var i princip inne på att lyfta luren, ringa kliniken och tycka 'nåt är knas i mun/huvud/nacke/hals med min häst, vi måste försöka hitta vad'.

Och sen en dag här för några veckor sedan, så mitt i ett pass bara släppte det. Jag kunde styra, och han gav efter för bettet, inget slå upp huvudet, flippa ur, gå emot eller liknande. Det är ironiskt nog (var tvärtom alla år innan) svårare åt vä än åt höger, men det är okej, han är ung och ännu yngre sett till utbstp.

Var skeptisk till en början, en gång är ingen gång vet jag ju så väl. Funkade gången efter med, trots att det var en vecka mellan passern. Och funkade idag med, idag gjorde vi serpentiner i trav över vägen utan besvär, gjorde halt utan minsta slå upp huvudet och flippa ur. Jag tömkörde alltså, inte hunnit testa om det fungerar uppsuttet med, men 'bara' att det fungerar i tömkörningen är ju ett enormt genombrott! Och ffa att resultatet 'håller'.

Han är fortfarande inte helt förtjust i tränsningen, och han tuggar och fipplar en del på bettet än samt är inte riktigt så övertygad om att han vill ha jämnt stöd på det. Men som sagt, jag kan styra/svänga/ställa precis som på en helt vanlig unghäst, utan knasigheter och härdsmälta.

Har ett tredelat smalt bridongbett, bettskivor samt engelsk nosgrimma med snokrem. Men - han har sagt 'dra åt helvete!' åt det bettet förr, jag har provat bettskivor och snokrem osv förr utan minsta succé. Så tror inte 'lösningen' är att jag hittat 'rätt' utan just att av en eller annan anledning så efter tre (?) års jävla tragglande utan att eg komma någonvart så trillade poletten ner.

Haha du har en synnerligen speciell häst :)

Och en smula trögtänkt...

Men vad roligt att han äntligen fattat vinken :) GRATTIS! :banana: :bump:

Jo, det ironiska är att han är allt annat än trögtänkt i allt annat, så lite knepigt det här satt *så* himla långt inne. Men men, huvudsaken är ju att det lossnat nu! (och jag slipper oroa mig för vad det kan bero på).

Kan meddela att genombrottet 'följde med' uppsuttet med. Inte riktigt lika bradå men det begär jag heller. Men jag kunde bestämma var på vägen vi skulle gå i alla fall, och även om det inte var så följsamt och ibland tog en stund så var det full styrning även uppsuttet - men några serpentiner hade vi inte kunnat prestera ens i skritt om jag så hade försökt.

Så, nu är det 'bara' att finslipa och hoppas det inte 'går över' ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar