Sv: Bettfunderingar
Tja, i ärlighetens namn så vet jag inte. Solvindarna på mars gjorde att poletten trillade ner eller något?
Det har ju varit som innan fortsatt, dvs på samma sätt som det varit i flera år nu. Dvs han går emot tygeltag, blir allmänt upprörd osv. Trasslar och tragglar och får det att lossan hyfsat - men nästa pass är allt som bortblåst och tillbaka på noll.
Hade ju lite framgång vid hand med peewee, men det gick över.. Kört mest med bettlöst (S-hack) men har inte varit bra-bra där heller. Utan vissa dagar bra, andra katastrof.
Faktiskt varit så illa att jag seriöst började fundera på om det inte MÅSTE ligga någon form av smärta/liknande bakom. Hästen är ju ingalunda ointelligent, och det är ju inget som är svårt att fatta heller. Dessutom alldeles för stora och starka reaktioner på alldeles för små saker. Så jag var i princip inne på att lyfta luren, ringa kliniken och tycka 'nåt är knas i mun/huvud/nacke/hals med min häst, vi måste försöka hitta vad'.
Och sen en dag här för några veckor sedan, så mitt i ett pass bara släppte det. Jag kunde styra, och han gav efter för bettet, inget slå upp huvudet, flippa ur, gå emot eller liknande. Det är ironiskt nog (var tvärtom alla år innan) svårare åt vä än åt höger, men det är okej, han är ung och ännu yngre sett till utbstp.
Var skeptisk till en början, en gång är ingen gång vet jag ju så väl. Funkade gången efter med, trots att det var en vecka mellan passern. Och funkade idag med, idag gjorde vi serpentiner i trav över vägen utan besvär, gjorde halt utan minsta slå upp huvudet och flippa ur. Jag tömkörde alltså, inte hunnit testa om det fungerar uppsuttet med, men 'bara' att det fungerar i tömkörningen är ju ett enormt genombrott! Och ffa att resultatet 'håller'.
Han är fortfarande inte helt förtjust i tränsningen, och han tuggar och fipplar en del på bettet än samt är inte riktigt så övertygad om att han vill ha jämnt stöd på det. Men som sagt, jag kan styra/svänga/ställa precis som på en helt vanlig unghäst, utan knasigheter och härdsmälta.
Har ett tredelat smalt bridongbett, bettskivor samt engelsk nosgrimma med snokrem. Men - han har sagt 'dra åt helvete!' åt det bettet förr, jag har provat bettskivor och snokrem osv förr utan minsta succé. Så tror inte 'lösningen' är att jag hittat 'rätt' utan just att av en eller annan anledning så efter tre (?) års jävla tragglande utan att eg komma någonvart så trillade poletten ner.