Bettfunderingar

Sv: Bettfunderingar

Har beställt bett därifrån flera gånger men varje gång har säljaren slutat höra av sig efter några månaders tjat om vad som hänt med min beställning :mad: Mkt irriterande! För de har flera bett jag vill ha som jag inte sett ngn annanstans.

Såhär ser mitt specialbeställda mundel ut från bombers bits

14640559.jpg

Kostade antingen 580:- eller 680:- för några år sedan....

Hästen ÄLSKAR det bettet men det passar inte alltid att ha en kimblewick... Skulle därför behöva något annat också....

nova då?
milt rakt bett som är lite smalare på mitten och get lite tungfrihet...
ja har ingen erfarenhet av så gröna hästar så jag kanske är helt fel ute.
passa storlekarna bara... dom har skiftat när jag köpt dem..

Palle - Var det det jag fick prova på fbldamen, eller var det ngt annat?

Apollo - nova har jag tänkt på, men sen han bet sönder syntetbettet är jag lite mer tveksam, de är inte direkt gratis novabetten ;)

Bara en fundering..

Eftersom han lyckades tugga sönder bettet, sitter det inte lite långt ned då?
Kanske är det han tycker är obekvämt? På mitt ena sto så måste man spänna upp bettet till öronen känns det som annars tycker hon att det är jätte obekvämt med bett i munnen och det går inte alls att rida, medan min valack där ska det sitta super långt ned för att han ska trivas..

Ännu en tanke som slog mig, har du provat betten i olika storlekar? Det kanske är en häst som trivs med ett rymligt och lite stort bett, alt att ha det lite trångt?

Bara lite funderingar förutom specialbett hit och dit... Men du kanske har provat att höja och sänka och massor med olika storlekar för olika bett verkar du ju ha provat iaf :)

Han är faktiskt en sådan (fast det tycker jag många unghästar är) som vill ha bettet lite högre alltså så att det är några rynkor. Fast de kan ju ändå få ett bett högre än så om de vill (ang tugga på). Nu provade jag ju (iom det gick sönder) inte att höja/sänka det, tror iofs höja blivit svårt.

Olika storlekar har jag provat en del, inte alla bett i olika storlekar, har ju so far försökt hålla mig till det jag 'har hemma', men jag har ju bett i 10.5 och 11.5 cm, och rent generellt så inte sett skillnad. Enda bett jag kunnat verkligen prova 'alla möjliga' varianter på är ju det tredelade, där har jag exakt samma mundel med olika ringar, och i båda 10.5 och 11.5. Inte sett skillnad där. Där har jag också mixtrat med högt/vs lågt och där har han föredragit '2 rynkor', fast det tycker jag är det vanligaste med unghästar.

Det 2-delade han hitills fungerat bäst med är 10.5 och i tightaste laget, han har 11.5 eg. Men där har jag just tänkt införskaffa ett likadant i 11.5 cm och se om det blir skillnad åt något håll.

Myler MB33:an har han ju bara haft i munnen, men där släppte jag det ett hål och fick bättre effekt, det har ju lite annan mundel, ffa 'kurvningen' ut mot läppen.

Helst hittar jag ju ett 'helt vanligt tränsbett, helst tävlingsgodkänt', och förr så 'vägrade' jag eg prova utom det, men nu känns det som att det får kvitta, huvudsaken är att han är nöjd.

Nu verkar det funka! (Det förra inlägget var för gammalt för att kunna ändras, så fick lägga in ett nytt :)

Såhär ligger bettet format i hans mun:
31440045.jpg

Gångjärnen jag pratade om:
31440049.jpg

Lilla tungfriheten, om man kan kalla den så. (Dock uppochnedvänd på bilden)
31440046.jpg

Sidan går att vrida uppåt:
31440051.jpg

Bettet viker sig såhär, som vanligt tredelat:
31440048.jpg

Såhär ser bettringarna ut. Vill inte ha "pessoaeffekt" på bettet, därav vill jag inte ha tygeln i den nedersta ringen. Pappa ska hjälpa mig att skära bort de innersta ringarna.
31440047.jpg

Ursäkta bildbomb :o Bettet är riktigt svårt att beskriva...

Senast ändrad:

tror du han lyckas bita av ett nova verkligen? jag tänker att det borde va så mjukt att han inte kan bita av bitar av det.. kanske bita märken i de...
va har han för storlek.. ja kanske har ett du kan få köpa billigt.

11,5 cm, 10.5 kan funka med.

Och jag vet faktiskt inte. Med tanke på att bettet han bet sönder, alltså bet bit ur, är ett som 'stresstuggande' fullblodet, som plockade upp bett och 'knaprade' på, inte gjorde ett MÄRKE i det, och det här skrället på 20 min tuggade en stor bit ur det - så jag vet inte. Vet inte vad ett novabett 'tål' helt enkelt?

Nu är ju jag ingen ridmänniska, utan håller på med trav, men spontant funderar jag om inte en herrn skulle gilla en xylofoniagrimma?

det ser ut som en spärrgrimma (hm nosgrimma på ridhästspråk tror jag), men har två remmar som går från sidorna längst ner (alltså där nackremmen fäster in i nosremmen) som man fäster i bettet. Sedan sätter man tömmen (tygeln) i den ögla som bildas mellan xylofoniagrimman och bettet, på det sättet minskar man tryck av bettet i munnen. en del av trycket tas istället upp av nosryggen. en sådan här med bettet han gillade bäst kanske skulle vara något att prova?

Kan du fixa bild på hur det ser ut ?

AW:
Ja det är det Bombers Bits bettet du provat tidigare....
Ett lass bett är på väg, hoppas du får paketet i morgon fredag.....

Novabett:
Jag fick jobba "livet ur mej" när jag skulle tunna ut ett sådant med en mattkniv. Det var det som tillverkaren rekomenderade då materialet är så himla segt att skära i...
Det ligger i paketet till AW....
Så skulle han bita itu det gör det inte så mycket för jag behöver nog det ändå inte just nu i alla fall.....
Det nya Novabettet jag köpte för ca 2 veckor sedan och använt på 2 olika hästar ser helt nytt ut fortfarande... Trots att bägge hästarna har lyckats "nappa" löv och barr m.m. från träna vi gått förbi... Den ena hästen är en notorisk bettuggare om han inte gillar betten han har i munnen, men detta gillar han och bara går och suuuuger på det... Han blev rent ut sagt skiit förbannad häromdagen när han fick ha det 3d sötmalmsbettet i munnen för jag skulle ha Novabettet på unghästen jag köpte det åt..... Så nu måste jag köpe ett till Novabett... Ja ja vad gör man inte för dom små liven...

kan det inte bara vara att han behöver längre tid på sig för att lära sig bettets inverkan/vad du vill etc?
Min häst är kollad av enligt mig en av de bästa tandisarna i europa, men ändå så var hon inte tillfreds med bettet. På henne funkade tvådelat kort smalt hansbo-bett med fasta ringar bäst, andra blev för rörliga. Hon var tvungen att ha nosgrimma (remont), och fortsatt utbildning.

Palle - :love:

Lydia - Tja, jag kan ju inte garantera det, men då han inte upplevs som efterbliven i övrigt känns det lite underligt om han på 2 år inte fått poletten att trilla ner permanent. Och det går utmärkt på bettlöst, och hitills så så tvådelat och myler MB33:an så han är inte helt nöjd, men han går inte 'rakt emot' som han gör med tredelat (dvs jag leder med vä tygel t ex, han kör upp huvudet och tar det åt höger). Så definitivt att han ju inte är skolad på bett som en vuxen, även när/om jag hittar det bettet han vill ha, så lär det nog vara lite vingligt etc. Men det man ser på te x det tredelade är inte 'oförstånd' även om jag länge kände så, utan det 'gör' något i munnen han inte tycker om.

Igår promenixade jag med MB33:an igen, och stängd mun hela tiden, tuggade kanske 4 - 5 tugg i ren irritation när jag sa att han inte fick bita mig i armen, men i övrigt stängd mun, och jag 'styrde' lite med armarna på var sida halsen, och då joxade han en del med bettet, men inget slå upp huvudet eller gå emot.

SVarar flera, nu när jag återuppväckt datorn från de döda igen.

Palle - bettpaketet kom idag, rena julafton, supertack. Bilden ang peewee funkade på mailen, men var inte 'tydbar', men får försöka googla ang hur man ska sätta det. Iaf fattat så mkt som att jag haft HELT fel 'tro' kring det. Jag har sett dte på Hööks och så, och trott det varit ett 'skarpt bett'/ett korrigeringsbett, men efter dels googlat och dels nu tittat på det så inser jag att det ju snarast är motsatsen. Är bomberbettet så vad skiljer specialbeställningen du gjorde från 'standard'?

Pommery - är det där verkligen ett Myler? Inte sagt som kritik, utan bara lite förvånad då jag aldrig sett den mundelen förr och den avviker en del från hur Mylers mundelar brukar se ut. Du har ingen aning vilken mundel det är (i bokstäver/siffror alltså?). Himla dumt att de inte skriver det på betten för övrigt..

Filantropisk - säger som palle, du har ingen bild? Inte säker på jag fattar riktigt, känns åt samma håll som en 'bettlyftare' de har inom t ex galoppen, men får inte ihop det riktigt heller så misstänker jag feltänker någonstans i beskrivningen?

nej nej, ingen bettlyftare. den länkar ihop sig själv med bettet så att tömmarna verkar både via bettet och x-grimman (som ser ut som en nosgrimma).
ska pm'a en som jag vet är lite mer fotografisk av sig, jag vet att hon har en xylofonia...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar