Sv: Bettfunderingar
Han är faktiskt en sådan (fast det tycker jag många unghästar är) som vill ha bettet lite högre alltså så att det är några rynkor. Fast de kan ju ändå få ett bett högre än så om de vill (ang tugga på). Nu provade jag ju (iom det gick sönder) inte att höja/sänka det, tror iofs höja blivit svårt.
Olika storlekar har jag provat en del, inte alla bett i olika storlekar, har ju so far försökt hålla mig till det jag 'har hemma', men jag har ju bett i 10.5 och 11.5 cm, och rent generellt så inte sett skillnad. Enda bett jag kunnat verkligen prova 'alla möjliga' varianter på är ju det tredelade, där har jag exakt samma mundel med olika ringar, och i båda 10.5 och 11.5. Inte sett skillnad där. Där har jag också mixtrat med högt/vs lågt och där har han föredragit '2 rynkor', fast det tycker jag är det vanligaste med unghästar.
Det 2-delade han hitills fungerat bäst med är 10.5 och i tightaste laget, han har 11.5 eg. Men där har jag just tänkt införskaffa ett likadant i 11.5 cm och se om det blir skillnad åt något håll.
Myler MB33:an har han ju bara haft i munnen, men där släppte jag det ett hål och fick bättre effekt, det har ju lite annan mundel, ffa 'kurvningen' ut mot läppen.
Helst hittar jag ju ett 'helt vanligt tränsbett, helst tävlingsgodkänt', och förr så 'vägrade' jag eg prova utom det, men nu känns det som att det får kvitta, huvudsaken är att han är nöjd.