L
Lill Malin
Sv: Bettfunderingar
Testa ett tunt rakt med tungfrihet
Miss shire: Inga vargtänder, de rök innan han ens fick bett i munnen. Vad gäller mjölktänder så iom att han är 4 år så har han ju inte fällt klart, men det har varit lika under såpass lång period (ang bettet alltså) att jag har svårt tro det beror på tandväxling. Tänderna kollade regelbundet.
Så, jag tror helt enkelt att jag 'bara' inte hittat rätt åt honom, dvs ett bett han tycker är behagligt/accepterar både bara att ha i munnen och när det används.
Dubbelbetsling med hack + bett hade jag en hel del på 'slutet' när jag red (slutet = innan konv), med tränsbettet bara i munnen. Men är ju det där att han kan acceptera att ha ett visst bett i munnen, men inte att man använder det för ställande/ledande.
Tömkör gör jag inte gärna med hack, det blir för trubbigt tycker jag, jag är inte skicklig nog.
Hästen är inte typen som 'protesterar' annars, så jag vill hellre försöka 'förstå vad han försöker säga mig' och hitta ett bett han säger 'äntligen, trodde aldrig du skulle fatta matte!' om, än att nöta med att försöka få honom att acceptera något han så tydligt (som med det tredelade) talar om att han inte är belåten med. Även om jag inte riktigt har förstått den än så är jag övertygad om att han har en fullgod anledning när han 'trasslar'.
Jag har ju dock ingen panik, det är ett bra tag tills något bett behöver blandas in igen, men den här tiden mer promenader känns som ett bra tillfälle att i lugn och ro och utan press kunna försöka räkna ut vad han vill ha.
Skogstokig - pelham med tungfrihet har jag aldrig sett, även om jag letade mig fördrävad efter det åt fblstoet jag hade. Jaktkandar så den lilla tungfrihet som är tror jag inte räcker riktigt, men jag har ett myler till, med port, skulle ju kunna se om det är bättre eller sämre så att säga, och ta det därifrån.
Tredelat med tungfrihet gav ingen skillnad btw, alltså ett där mittdelen är lite uppåtböjd. Samtidigt så förstår jag det, eller snarare förstår jag inte hur så pass lite ska ge ngn tungfrihet, en hästtunga är ju tjock och bred, och en liten svag upphöjning mitt på tar ju inte bort trycket från bettet på övriga tungan.
Hade ett fblsto förr som veritabelt hatade tungtryck. Hon ville ha låg men BRED tungfrihet, just så 'hela' tungan fick plats i den. Sådana bett är i princip utrotningshotade märkte jag. Det ENDA jag hittade som hon tyckte om var en kandarstång. I övrigt så var det 'tomt' vad gällde bett med låg, bred tungfrihet, om man inte specialbeställde. KOnstigt det där egentligen.
Testa ett tunt rakt med tungfrihet