Bett till trasiga travarmunnar?

Sv: Bett till trasiga travarmunnar?

Min vän gjorde misstaget att rida på jaktkandar/kimblewick ett tag på en häst, det misstaget gör hon inte om sa hon . Låsning i nacken trots att hon inte krävt någon samling osv utan enbart pga bettet och känslig häst bakom öronen, vissa fungerar det utan problem vissa inte.

Det vore intressant att höra lite fler vinklingar av storyn, för det låter rätt långsökt att ett bett bara pga typen av bett skulle ge en låsning.
Snarare så upplever jag att du "kommer åt" mindre ju snällare bett du har. Med ett snällt bettlöst inverkar man inte särskilt hårt på nacke/ryggrad och det är mycket det jag upplever gör de mindre oroliga. Hästar som har lite problem med ryggen kan bli oroliga i munnen redan på t ex kapson, för att man "kommer åt" ett jobbigt läge.
Då blir det också att ju skarpare bett, desto mer påverkar man nacke/ryggrad. Däremot har jag som sagt svårt att se att det skulle skapa en låsning, utan att där redan finns problem som blottas eller att bettet ligger åt skogen fel i munnen, eller kanske att man använt det rejält fel.

Novabett och vanligt tre-delat :) funkar jättebra på min, rider bettlöst ibland också :)

Jag har då provat så gott som allt på min travardam, ingenting verkar funka...:( Det går varken med bett eller bettlöst..:crazy:

Jag har då provat så gott som allt på min travardam, ingenting verkar funka...:( Det går varken med bett eller bettlöst..:crazy:

Hur är det om man tänker i olika grader istället? Vad som är minst illa och mest kommunicerbart.

Funkar inget så måste man ju ändå börja någonstans och träna upp kommunikationen. Funkar inte bettlöst är det ju inte trasig travarmun det är fel på! :p

har aldrig fått nått sådant utlåtande öht och båda regelbundet kollade i munnen av vet.
Båda mina går på tvådelat vanligt bett med rörliga ringar..Den ena dock på tvådelat bridong då han har lite trångt i munnen. han har gått gått på travet fram tills han var 8 år och då väldigt uppbetslad där (såg ut som en pansarvagn) enligt vet, inga som helst problem med munnen trots att kuskarna låg i vagnen bakom eller ville helst inte köra honom alls för han var så het.
Den andra vet jag tyvärr inte så mycket om.Mer än det vet sa sist..Inga tidigare skador i munnen och helt normal munstatus.
Båda mina ogillar dock bettlöst.Enda gångerna mina hästar har problem med bettet är när piloten gör fel :o Hänger mina hästar i bettet, rider jag helt enkelt dåligt. tragiskt men sant.Hästen blir vad man gör den till.

Senast ändrad:

Nu letar jag ett rakt bett, med tungfrihet, D-ringar eller eggbett. Finns det ens? Vore skönt för min medryttare att ha ett vanligt tränsbett, då hon inte är van att rida på stång med två tyglar, som jag gör.

en kompis till mig ville ha precis det till sin travare.
hon köpte ett jaktkandar och satte tygeln runt hela ringen ist för i ett av "hålen" tror vi hittade någonstans att sprenger hade raka med tungfrihet.. men de kostar ju lite väl bara för att prova...

Båda mina ogillar dock bettlöst.Enda gångerna mina hästar har problem med bettet är när piloten gör fel :o Hänger mina hästar i bettet, rider jag helt enkelt dåligt. tragiskt men sant.Hästen blir vad man gör den till.

Precis, och bettet blir vad man gör det till :)
Men inte bara, klart gamla skador i munnen ställer till det.
Tänkte på det du skrev om att dina inte "gillar" bettlöst. Det blir ju också vad man gör det till. ;) Och då tänker jag i det här fallet att om inte du som ryttare "gillar" bettlöst lär inte hästen göra det heller, och vice versa. Lustigt fenomen.

en kompis till mig ville ha precis det till sin travare.
hon köpte ett jaktkandar och satte tygeln runt hela ringen ist för i ett av "hålen" tror vi hittade någonstans att sprenger hade raka med tungfrihet.. men de kostar ju lite väl bara för att prova...

Intressant! :) Tråkigt som sagt att det är svårt att prova utan att riskera att kasta pengar i sjön, men trevligt att det finns iaf!

googlade lite och titta vad jag hittade... aödrig sett förut
ett tredelat från pessoa med tungfrihet! (pessoa magic)

(bilden lånad av http://peplis.blogg.se)
16_1192520823_10476952.jpg

Sen googlade jag vidare och kom in på en bukesida.. den här bilden har någon lagt upp och sagt att det står PRIME på
764891.jpg

Hittade detta på Lyckås
Ett KK Conrad Korrekturbett för bara 899 kr ;)

Jag har inget direkt imot bettlöst..Och önskar att jag kunde rida mer med det. Men jag tycker att vad min häst har att säga mig är viktigare .Så jag låter bli..dock skrittar jag ut med ponnyhack eller repgrimma i bland. Orka spänna remmar och fjolla. Äh!.trä på ...klart ut.. :D
fast under dessa turer ställer jag inga krav på hästen heller direkt.

Har ingen travare men en fd galoppör som va sönder rykt i munnen efter banan. Dom förra ägarna satte på henne en massa skarpa bett för att hon va så okänslig, o visst hon kanske lyssnade på betten ett tag till hon blev trasig av dom med. Nu rids hon på ett rakt gummibett med fasta D-ringar o de funkar hon utmärkt på, när hon rids i skogen och hoppar har hon ett hackamore som hon också funkar utmärkt på.
Så de rekomenderar ja :)

Aaah, flera tänkbara alternativ! :d Tack för att du orkar leta! :D

Quodrofenia: intressant att höra en häst som inte gillar bettlöst! Hur uttrycker det sig?

Min gillar iofs inte ridkapsonen, men det handlar mer om att det blir "fel" inverkan utifrån vad jag behöver på min kuse, och då blir det såklart onödig frustration när man får korrigera för sin egen hjälp :crazy: dock tror jag garanterat den kan lära om, men det skulle ta enormt med tid och tålamod med tanke på hur mycket av den varan vi redan försökt lägga ner (och jag är ju väldigt van vid bettlöst sen innan, så det handlar inte om att helt enkelt inte veta hur man gör eller vara för opedagogisk).

Köpte min som 5 åring, aldrig startad men däremot tränad i trav.
Han går inte att rida på varken två eller tre delat. Han bli för stark och han trivs inte med dessa bett. Han provat massor av gånger men samma visa varje gång.
Nu rider jag honom på Kimblewick med tungfrihet och han funkar super på det. Suger fint på bettet och han en fin framåtbjudning. Ute i skogen rids han på hackamore och även det funkar super!

Hade en vet ute för 3 år sen som raspade hans tänder och denne sa att hans mun var jätte fin.

Senast ändrad:

vet påstod sedan att detta är vanligt fenomen på fd travare, att de är lite nötta i munnen, oftast har man svårt att hitta bett som passar och att travare som ridhästar i överlag inte funkar på tvådelade bett och oftast ej heller på tredelat (biter fast, lägger över tungan, blir oroliga i munnen), så hon tyckte absolut att jag var rätt ute med ett rakare bett

Detta var nog det dummaste jag hört! Nog för att det finns många travare med trasiga munnar, men det lär finnas lika många "halvblod" och ponnys som är söndersågade också. Det har ju inte till rasen eller "yrket" hur de ser ut i munnen, det har ju med piloten att göra.

Vet flera som köpt fd travare och sen har köpt vanliga bett till dem, men de var säkert 2 storlekar större än vad de brukar gå på, då kan de också bli "tjafsiga" i munnen.

Våra 20 travare har haft prickfria munnar, trots att de gått på trav i 8 år, isisen jag hade var dock lite problem med, "halvblodet" har jag ännu större problem med - dock inte för att hon är trasig i munnen utan för att hon är extremt kräsen.

Men till frågan, sprengerbetten brukar vara omtyckta bland hästar som har bettskador eller helt enkelt bara är kräsna. Även novabett! :idea:

Senast ändrad:

Detta var nog det dummaste jag hört! Nog för att det finns många travare med trasiga munnar, men det lär finnas lika många "halvblod" och ponnys som är söndersågade också. Det har ju inte till rasen eller "yrket" hur de ser ut i munnen, det har ju med piloten att göra.

Vet flera som köpt fd travare och sen har köpt vanliga bett till dem, men de var säkert 2 storlekar större än vad de brukar gå på, då kan de också bli "tjafsiga" i munnen.

Våra 20 travare har haft prickfria munnar, trots att de gått på trav i 8 år, isisen jag hade var dock lite problem med, "halvblodet" har jag ännu större problem med - dock inte för att hon är trasig i munnen utan för att hon är extremt kräsen.

Men till frågan, sprengerbetten brukar vara omtyckta bland hästar som har bettskador eller helt enkelt bara är kräsna. Även novabett! :idea:

Jag tror inte heller alla travare är trasiga i munnen, och jag tror det beror mycket på hur de körs.
Men, jag tror ändå det är svårare att skola om en häst som är van att gå på ett sätt med en typ av bett och sen få den reagera helt annorlunda på bettet när man skolar om. (Svårare, inte omöjligt.) Även tror jag tyvärr det är lättare hänt att göra för mycket med händerna när man inte har så många verktyg och signaler att ta till. När du rider har du tusen varianter av sits-inverkan, OCH röst/smackningar/skänklar/olika tygelhjälper.
När du kör har du ev. pisk, töm-tag som bara kan tas i en riktning, röst, smackningar. Färre verktyg att ersätta bakåt-tömtag med.

:bow: mitt ovastående inlägg var alltså citerat vet och ingenting som jag själv uttryckt, fast jag tror som totola att med färre hjälpmedel att förstärka med inom körning så lär yrkestravare vara överrepresenterade vad gäller munskador.

Daredevil, du får gärna ta numret till min vet om du behöver diskutera detta vidare då det är OT ;)

Quodrofenia: intressant att höra en häst som inte gillar bettlöst! Hur uttrycker det sig?
Han är lite kinkig överlag.Och kan bli likadan med en grimma han anser sitter fel.Sitter det för löst och rör på sig för mycket blir han märkbart irriterad.Han är ju fullt styrbar på bettlöst det är lixom inte det.Men han gillar inte tryck runt huvudet.Hack inverkar tex på nosryggen under hakan och nacken.Känslan jag får är att han nästan blir lite klastrofobisk och han blir nästan lite panikartad.Det har hänt att han panikbackat rest sig och även försökt klia av sig huvudlaget och då utan att jag knapt ställt några krav på honom öht.Han är jäkligt tydlig när han inte gillar nått.tragglar jag vidare med honom i det här läget backar han av fullständigt från huvudlaget helt och hållet och kryper ur skinnet nästan.Det hjälper inte hur mycket jag rider med sätet/skänkeln och vikten till slut backar han av även därifrån och vi tappar all ärlig bjudning.
Han går och kastar med huvudet upp och ner.ruskar grejar och blir spänd och håller på .På helt lång tygel går det bra om vi bara skrittar och tränset sitter fast ordentligt.På vanligt träns gör han aldrig på det här viset så jag har dragit slutsatsen att han inte gillar inverkan på nacke nosrygg osv.

Finns fler hästar som är sådär! En kompis till mig hade ett gammalt hoppsto som gjorde allt för att klä av sig grimman i hagen om den på morgonjouren glömde den på. Jag red den någon gång i veckan, och en längre period när ägaren brutit benet. Jag kom på den briljanta idén att leda ut henne med grimskaftet som halsrem. Synd att dom andra i stallet inte vågade prova detta, eftersom hon uppfattades som "svår" att leda, just för att hon uppfattade detta obehag. Ägaren däremot, ledde henne med ett fast mantag på hemma plan.

Ah, det lät ju lite speciellt! :p
Å andra sidan känns det egentligen inte "konstigt" eller "onormalt", klastrofobi och obehaget från något som ligger och inverkar är ju något som alla behöver lära bort, någon gång. Blir lite som pållarna som lärt sig gå emot trycket och bli hårda tänker jag, att har det väl gått ganska långt är det en lång väg att lära om jämfört med att lära in rätt från början, men ändå något som borde vara en del i att lära in det bettlösa.

Min kuse kan bli rätt irriterad över grimman om man försöker ta ett hårdare tag pga att det glider/blir friktion, och allmänt missnöjet över att något trycker hårt på nosryggen, samma sak med kapsonen. Men för honom är det rätt lätt avhjälpt genom att göra sig icke-mottaglig för det och helt enkelt fortsätta som han ville :angel: Så att försöka sig på inlärning genom superkonsekvent tryck/eftergift är lönlöst, mina händer skulle vara blodiga av tyglarna (rycken) till slut och eftersom kusen skulle vara stark nog att ta sig ur situationen stundvis ändå om han är nog motiverad till det så skulle det inte bli någon konsekvens att tala om. Man får lägga om strategi och köra ett betydligt mer långsiktigt upplägg.. Jämfört med kusen som redan var ganska "lättsam" och väl inlärd tryck/eftergift i grimma som det tog 10 minuters förberedelse på och sen ut och rida som vanligt :p

Blir gissningsvis lite för dig med bettlöst som för mig med "vanligt" bett. Visst, det vore trevligare om man kan rida på många olika, men i dagsläget och beroende på situation så väljer jag det som hästen visar minst missnöje med och är mest kommunicerbar med. Sen kan jag förstå att man inte bryr sig så mycket huruvida pållen fungerar bra att dressyra bettlöst på, jämfört med att t ex vilja att hästen ska fungera bra på "vanligt" om man t ex vill tävla eller allmänt foga sig till hur det borde vara ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama