Tränsbett som inte viker sig, Billy Allen...

HannaZ

Trådstartare
Är inte westernryttare men jag har förstått att dessa bett främst används av er så jag provar att lägga min fråga här.

Har en dam som fipplar med bettet ganska mkt. Hon lyssnar fint ändå och tror inte att hon är så störd av bettet utan att det mest är en dålg vana. När hon får koncentrera sig riktigt mkt blir hon lugnare i munnen kortare stunder. Ingen skillnad på tvådelat och tredelat.

Vill inte rida med stång + kapson eller enbart stång och har därför kikat på dessa bett som inte kan vika sig. Ev att det även hade varit bra med ett anatomiskt format så hon inte får tag i det med tänderna så lätt. Hon lägger inte tungan över eller sticker ut tungan men hon drar bak bettet med tungan och tuggar på det.

Pratade med en försäljare som rekommenderade detta
http://www.westernsaddle.de/product_details.php?id=1328

Erfarenheter?

Sv: Tränsbett som inte viker sig, Billy Allen...

Jag har bara haft bra erfarenheter av Pullman Lazer Bit serien... Du har en bättre delning i munnen som gör att varje sida rör sig individuellt och på så vis tar du inte i högern när du tar i vänstertygel. Det kommer man aldrig ifrån på ett "vanligt" delat bett.
Det är inte bara pullman som har sånna här bett, utan Myler med bland annat... Men jag tror stenhårt på dessa bett. Har själv ett 10-tal bett hemma, och inget med den "vanliga" delningen. För mig så är det stenåldern. Dessutom är de här lite mer anatomiskt formade så de lägger sig mycket bättre i munnen på hästarna.

Säger bara Kör hårt! :smirk:

Tycker inte att det verkar som om det bettet du visade bild på ger någon annan effekt än ett vanligt rakt tränsbett med fasta ringar eftersom mundelen är så rak och tygeln löper fritt i ringen. Vill du kunna inverka med en sida i taget så tror jag att t.ex. mylerbetten är bättre. De har modeller som är "tydligare" i den "ensidiga" inverkan om du vill ha en sådan.

Jag har ett exakt sådant bett som på bilden och både jag och hästen älskar det.
Det enda som jag inte gillar är att om man tar i ena sidan av betten så rör sig hela bettet, jag vill kunna röra bara ena sidan..

Tycker inte att det verkar som om det bettet du visade bild på ger någon annan effekt än ett vanligt rakt tränsbett med fasta ringar eftersom mundelen är så rak och tygeln löper fritt i ringen. Vill du kunna inverka med en sida i taget så tror jag att t.ex. mylerbetten är bättre. De har modeller som är "tydligare" i den "ensidiga" inverkan om du vill ha en sådan.

Okej, ska kika på dem också. Tack för tipset.

Hade ju gärna velat att sidorna rör sig oberoende av varandra. Tycker du att ett vanligt bett rör sig mer oberoende av den andra sidan eller är det samma?

Jag har tidigare använt ett stångbett med Billy Allen-mundel, och nu har jag precis beställt ett tränsbett med likadan mundel.

Billy Allen-bettet är det bett min häst har fungerat bäst på hittills, men han har munproblem som ska kollas upp. Förhoppningsvis kommer han fungera bättre på andra bett då också, när vi har kommit till rätta med munproblemen.

Jag antar att du kollat hästens tänder 1st, för det gjorde jag, när min började "tjaffsa" m bettet...
Köpte för nån månad sen ett BA-bet:
BAsnaffle.jpg

.....men som inte fungerade till en början...varken jag el hästen var vana vid sådan...
Men när vi/jag väl kom underfund m den, så är det den bästa bett, jag nånsin haft:banana:
Då båda sidorna är rörliga var för sig, behöver man inte mer lyfta lite, så reagerar hästen...
Men ett tips är åxå...att alternera med olika bett, typ vart 3-4X...
Det har jag märkt är kanon på min häst iaf....
Alternerar m bettlöst (sidepull i skinn o grimma), 2-del och 3delat...:)
Lycka till..

Tack! Tänderna är kollade men det börjar bli dags igen. Hon blir vass främst på höger sida av molarerna. Dock ät inte tänderna hela sanningen i hennes fall.

Jag tänker mig att jag skulle vilja ha ett bett som inte viks bakåt och med rulle i mitten för att det ligger mer stilla och inte ligger an så mkt på tungan. Det blir förhoppningsvis mindre kul att joxas med när det inte går att böja det bakåt med tungan. Ska prova med vanligt rakt bett först för att se om teorin stämmer men jag vill sen ha ett bett där man kan påverka båda sidorna oberoende av varandra och kikade därför på Billy Allen.

Kan verkligen rekomendera mylerbetten, har själv två olika typer av dem med Billy Allen-mundel och tungfrihet och möjlighet att sätta tyglarna i ringar så det blir aningen hävstångseffekt på det ena av dem.... :D

enligt "min" massör så "biter" ofta hästarna i bettet om de har någon spänning i kroppen.

Min pålle är masserad, kollad tänderna hos speciallist etc etc och hon går och gnager även om man bara rider henne i grimma. hon är hos tidigare ägare riden med nosgrimma/achen osv utan resultat..
tips?

ursäkta trådkapning

Min häst var väldigt orolig i munnen när jag köpte henne. Det var fipplande med bettet hela tiden, hon drog upp bettet bakåt så det vek sig och tungan åkte över stup i ett. Kommunikationen blir rätt dålig då. Jag provade massor av olika bett tills jag hittade ett Billy Allen tränsbett. Det gillade hon och jag red på detta i ett år. Under tiden blev hon av med gamla ovanor och nu kan jag stoppa nästan vad som helst i munnen på henne.
Fördelen med bettet är att det är ledat så man kan påverka de olika sidorna samtidigt så det är stabilt och inte går att vika.
Prova!

Tack för dina erfarenheter! Ska definitivt testa.

Träffade en australiensare i Portugal förra veckan. Han driver ett stuteri för en miljonärs räkning. Ridit för Kottas mfl. Vi kom att språkas och gick och åt lunch ihop och jag passade då på att fråga om han hade nåt förslag på bett. Han tyckte att jag (förutom att kolla tänderna) skulle dra åt nosgrimman för att hon lättare skulle lära sig av med ovanan (han red alltid unghästarna med ganska tight nosgrimma). Helst rida med aachen och ha den så pass åtdragen att jag fick in tre fingrar på sidan av nosen. Dessutom tyckte han att jag skulle ha ett ganska tjockt bett. Jag brukar ha nosgrimmorna väldigt löst, oavsett sort så sitter de där mest för syns skull. Hur som haver så provade jag att dra åt remontgrimman några hål till när jag kom hem och faktum är att hon inte verkar det minsta störd av att den sitter tightare, och är naturligtvis inte lika joxig med munnen. Vi får se vad det kan ge i kombination med ett billy allen.

Har bestämt mig för att prova detta bettet
http://www.yatego.com/digger-store/p...540a07ead2f774

Undrar lite om storlekarna dock.

Detta finns bara i 5" = 12,7 cm. Nu har jag 11,5 i alla bett. Det med lösa ringar är aningen för smalt tycker jag men med fasta ringar är 11,5 lagom, definitivt inte åt det stora hållet. Är det skillnad på dessa bett? Kan de vara lite bredare för att de inte viker sig?

Det verkar logiskt att en häst inte kan joxa med munnen om man spänner nosgrimman tillräckligt hårt???!! Vad hästen sedan tycker om arrangemanget är ju en annan historia.

Tänk att jag väntade mig just detta svar.... :angel:

Om du är uppmärksam ser du att jag skrivit "och är naturligtvis inte lika joxig med munnen"...

Poängen var att om man inte ger hästen möjlighet att lära sig ett oönskat beteende så slipper man arbeta bort det. Skulle tro att det är betydligt trevligare att ha en nosgrimma som sitter någorlunda tight än att senare behöva gå med korrektionsbett, behöva tjafsa med den som sitter på ryggen varje ridpass etc. Mitt sto joxar mest och lyssnar ganska bra ändå men det är naturligtvis så att signalerna jag ger går fram bättre om hon låter bettet ligga stilla, dessutom är det inte så bra för tänderna att gnaga på stål...

Tänk att jag väntade mig just detta svar.... :angel:

Om du är uppmärksam ser du att jag skrivit "och är naturligtvis inte lika joxig med munnen"...

Poängen var att om man inte ger hästen möjlighet att lära sig ett oönskat beteende så slipper man arbeta bort det. Skulle tro att det är betydligt trevligare att ha en nosgrimma som sitter någorlunda tight än att senare behöva gå med korrektionsbett, behöva tjafsa med den som sitter på ryggen varje ridpass etc. Mitt sto joxar mest och lyssnar ganska bra ändå men det är naturligtvis så att signalerna jag ger går fram bättre om hon låter bettet ligga stilla, dessutom är det inte så bra för tänderna att gnaga på stål...

Plus att hästen inte kan tala om när något verkligen inte är bra......:angel:
Superbra lösning......NOT.....:crazy:

Det är väl inget som säger att man alltid måste rida med nosgrimman spänd men jag kan se att det finns en poäng i att ha det för det mesta på unghästar för att förhindra ett oönskat beteende. Jag har ridit min häst på kapson under mer än ett år just för att hon var väldigt överaktiv i munnen (fick henne som 4-åring).
Tänderna kollas regelbundet och jag har flera olika nosgrimmor.

Om man inte är uppmärksam på sin häst så är det risk för alla möjliga skador, men då kanske man inte ska ha häst alls...

Kan vi nu lämna den här diskussionen och återgå till Billy Allen-betten?

Vad säger ni om böjd mundel kontra rak (typ mullenmouth, inte med port) . Tänker mig att det är svårare att bita tag om ett böjt bett och att det blir mindre tryck på tungan. Bra eller dåligt med lite mer tungfrihet?

Senast ändrad:

Du är nog inne på rätt linje. Min häst ville ha nosgrimman spänd just så det fick plats 3 fingrar mellan den och nosryggen. Aachennosgrimma använde jag. Jag red med den i ca 6 månader, sen kunde jag ta bort aachenremmen. Efter ytterligare några månader med enbart engelsk nosgrimma kunde jag knäppa upp den ett par hål så att den satt mest som prydnad. Nu kan jag lika gärna rida utan. Det verkade som om hästen blev lugn av att känna att det fanns "stöd" runt munnen och det gick att plocka bort gradvis.
Jag vill förtydliga för att ingen ska missuppfatta att nosgrimman INTE ska dras åt utan knäppas utan att hänga löst.
Tror det är helt rätt att ge hästen tid och låta problemet avta i lugn takt så hästen "är med"

Om hästen tjafsar på något sätt, försöker den säga dig nåt. Min åsikt är då att man ska lyssna istället för att försöka gömma det. Jag har inte nosgrimma, varken på äldre eller yngre hästar.

Billy Allen snaffle är en variant som jag tycker är bra som övergångsbett. Jag har märkt att de yngre känner sig stadigare med rakt bett som första bett, därefter går jag över på ett Billy Allen och sen till ett vanligt efter det. En del unghästar upplever det som "för mycket" om bettet är för rörligt i början. Alla är individer så det gäller inte generellt men har funkat för mig.:cool:

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 910
Senast: Ace
·
Western Tjenare bukewestern, jag har en fundering som jag suttit på länge nu, min dam fipplar med bettet, jag har för länge sedan haft en tråd...
Svar
10
· Visningar
1 570
Utrustning Minnesgoda läsare vet jag under inridningen (som nu står still) hade problem med ponnyn och bett. Han accepterade att ha bettet i munnen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 649
Ridning Hade ut vet att kolla tänderna på min olycka i veckan våran vet är grymt noggran, kunnig och bra på att informera på "ren svenska" vad...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 193
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar