Tränsbett ist. för stång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Q

qrumelur

Kan man använda vanligt tränsbett för att formge hästen istället för stång? eller "måste " man ha stång?

Sv: Tränsbett ist. för stång?

Ja. De flesta klassiska mästare från 1800-talet och framåt är dessutom överens om att man inte ens ska börja använda stång innan man har en god grundformgivning. Stången är i utbildningssituationen tilll för finlir, och ska även då användas sparsamt.

Instämmer med Svea.
Jag rider mitt äldre sto på stång när jag tränar akademiskt, men ofta på tränsbett i skogen. Stången började jag använda när hon var 13 år gammal, och jag kunde forma henne för säte och skänkel.
Unghästen (nåja, hon är 7 men inte riden) rids på tränsbett och kapson. Jag ser ingen som helst anledning att sätta en stång på henne på länge än.

:idea: Jaha!

Jag får nästan intrycket att det är kapson+stång som gäller så fort man ska börja träna AR.
Tycker väldigt många verkar ha bråttom med det men det är såklart också mitt skrivbordsperspektiv!! :o
.

Det är inte bara du vid skrivbordet som tycker det, ganska många av de som tillbringar många timmar i sadeln ställer sig lika frågande.

Förmodligen handlar det om att det känns bedrägligt lätt att rida på stång, och att det kan ta lång tid innan man fullt ut förstår fullt ut vad stången kan ställa till med.

Fast jag undrar ständigt var alla dessa AR-utövare som rider på stång finns? Ute i bushen, kanske?
Inte på de kurser jag är med på, i alla fall.
I söndags, t ex. Då var vi sex ryttare och fyra red på enkla tränsbett. Det var jag och en annan ryttare som kommit lite längre som red på stång.
Jag har heller aldrig ridit för någon riddare som förespråkat stång under grundutbildningen.

Hästen formger du med rumpan, halsen formger du med stången.
I de allra flesta människors hand förstör faktiskt stången formen.

Klart du kan ha ett tränsbett. Du bör ha ett tränsbett för grundträning. Tycker inte du ska anvnda en stång förrän både häst och ryttare är redo för det. Inte i det grundläggande arbetet alltså. Stången är till för finlir.
När man kommit en bit i hästen utbildning kan man ju använda ett stångbett med dubbla tyglar för att få fler möjligheter, men hästen måste vara redor. Aldrig stång för tidigt tycker jag.
Stången är fö inte till för att formge halsen. Med stången vill man påverka hela överlinjen.

Senast ändrad:

Håller med. Jag undrar också vart alla dessa finns. I fantasin kanske? Det pratas om det här hela tiden, men ser aldrig detta irl.

Jag har en islandshäst på sju år. Jag har ridit in henne själv och bara använt vanliga tränsbett, två-delat, tre-delat och ett enkelt rakt. Nu på senare tid har jag börjat fått upp ögonen för AR och läst lite om det. Jag har varit livrädd för stångbett, kandar och liknande då jag har uppfattningen att det är lätt att förstöra hästen med ett sådant om man inte har kunskap nog om det hela. Men min förra häst reds på ett stångbett med D-ringar, det följde med henne när vi köpte henne men då var jag lite liten för att förstå så i början red jag mycket på det innan jag valde att byta till ett vanligt tränsbett igen. Men det jag tänkte säga var att jag nu testat att rida med just det bettet på min sjuåriga lilla islänning och hon har reagerat ruskigt bra på det. Jag vet inte vad det är men hon har lättare att slappna av med det bettet och verkligen komma igång och jobba. Men jag rider inte ut med stången då jag är rädd att använda det fel. Det jag vill komma fram till är att man alltid kan testa och känna efter själv. Jag anser att många rider på skarpare bett av fel anledning, dvs; de vill lösa ett problem med ett skarpare bett, men det löser inga problem. Man måste hitta anledningen till problemet och fixa det, inte hitta en "lösning" på problemet. Men mitt tips till dig är att testa dig fram, känns det bra och naturligt så är det antagligen bra men känner du dig minsta lilla osäker kan det vara bra att prata med en tränare eller så, eller fortsätta med vanliga bett. Det finns inga hundraprocentiga rätt eller fel, bara man har hästens välmående i fokus! :)

Håller med. Jag undrar också vart alla dessa finns. I fantasin kanske? Det pratas om det här hela tiden, men ser aldrig detta irl.

Från mitt skrivbordsperspektiv är det väldigt vanligt med stång.
Men som sagt: SKRIVBORDSPERSPEKTIV. Ta det för vad det är.

Följdfråga:
Ska/kan man kombinera bett+kapson??
Eller är det antingen eller då?
när man grundarbetar tänker jag nu.

Jag tror det är det gamla vanliga "man ser det man vill se". I början såg jag också bara en massa stångridning inom AR. Nu när jag sett lite mer inser jag att det är ganska ovanligt. Men kommer man från vanlig ridning är man inte van vid stång (jag är trots allt westernryttare och ser inget konstigt i stångbett). Om man är ovan vid något lägger man märke till det överallt. Och tittar man på "eliten" rider de ju många gånger på stång.

Skit samma. Man kan rida precis lika gärna på ett vanligt tränsbett.

Håller med. Jag undrar också vart alla dessa finns. I fantasin kanske?

Tja, bara i bildtråden finns det t ex cirka åtta ekipage, och om jag inte ser helt fel så är du och din häst ett av dem. Och då har jag bara räknat dem som rider på blank stång.

Då kan man väl knappast säga att man "aldrig ser det IRL"?

(Kan tillägga att jag i det närmaste likställer ridning på stång med dubbla tyglar med ridning på träns, så länge det är slack på tyglarna och dessa inte är så tunga/skänklarna så långa att stången ligger och inverkar hela tiden.)

Sen är det glädjande många som rider på tränsbett också i bildtråden.

Senast ändrad:

tränsbett och kapson blir lite tokigt i kombination för när man har stång+kapson så ersätter kapsonen tränsbettet. Kortfattat kan man säga att man länger överlinjen med stångtygeln och ställer osv med kapsonen.

Tja, bara i bildtråden finns det t ex cirka åtta ekipage, och om jag inte ser helt fel så är du och din häst ett av dem. Och då har jag bara räknat dem som rider på blank stång.
Övertolka inte. Jag har aldrig sagt att det inte finns ekipage som rider på stång, men vad som ofta påpekas här i forumet är att nästan alla som tränar enligt AR gör det. Det stämmer inte. Det är väldigt många som använder helt vanliga tränsbett. Min häst är grundutbildad på tränsbett. Jag sätter inte ett stångbett på en häst som inte är redo för det. Grunden ska sitta bra först. Jag använder fortfarande tränsbett ibland och när jag rider på stång är det nästan alltid med dubbla tyglar. Mycket sällan blank stång. (4-5 ggr i år) Nu har jag det på mina senaste bilder och det är som sagt ovanligt, men det händer.
Då kan man väl knappast säga att man "aldrig ser det IRL"?
Klart man ser ryttare rida på stångbett, men inte flertalet. (att inte nästan alla gör det var vad jag menade med att jag inte ser det irl)
Om jag åker och tittar på "vanlig" dressyrträning har många ryttare kandar, men jag kan ju inte säga att nästan alla dressyrryttare rider på kandar för det.

tränsbett och kapson blir lite tokigt i kombination för när man har stång+kapson så ersätter kapsonen tränsbettet. Kortfattat kan man säga att man länger överlinjen med stångtygeln och ställer osv med kapsonen.
Jag har sett rena nybörjare inom AR rida på kandar med skarp stång.
Kapsonen ersätter inte tränsbettet eftersom man vill att hästen ska kunna få ett litet stöd på tränsbettet.
Först när hästen är starkare o högre utbildad o formen är högre gör stången ngn nytta. Den ska inte behöva stöd längre, men med kandaret har man möjligheten att kunna rida bara på bridongen om hästen finner det bäst.

Att rida på en stång med stöd är förkastligt.

Har sett flera här som ser ut att rida just så o ngn har kedjan hårt spänd- skänkeln ger iofs ingen hävstång mer

.För att kunna rida sin häst på max med den energin som tävlingshästar har- MÅSTE man vara fri från hästens mun- varav de snabba avstämmningarna.

Man kan bruka energin utan att bromsa den- hästen törs vara "stolt"

Att rida på en stång med stöd är förkastligt.

Har sett flera här som ser ut att rida just så o ngn har kedjan hårt spänd- skänkeln ger iofs ingen hävstång mer

.För att kunna rida sin häst på max med den energin som tävlingshästar har- MÅSTE man vara fri från hästens mun- varav de snabba avstämmningarna.

Man kan bruka energin utan att bromsa den- hästen törs vara "stolt"

Sorry Axel, måste fråga dig - om de saker jag citerat ovan.

Tänkte för mig själv att javisst, Axel och jag är helt överens, igen. Men sen läste jag igen, och då måste jag be om förklaring/utveckling.

- Menar du att hävstången försvinner när kedjan är hårt spänd?

OCH

- Menar du att tävlingshästar går med fri mun - "descente de main" i i den klassiska ridläran - för det är verkligen inte vad skänlarna på deras stångbett säger.

Men jag kanske missförstod dig?

Hej!

Min tränare säjer tvärt om. Kapsonen påverkar sökningen framåt/neråt och tränsbettet påverkar ställningen. Iaf på min funkar det så. Bara ridning på kapsonen har vi inte lyckats få nån ställning.

Jag rider på kapson + tränsbett eftersom min rara häst inte fixade påverkan i munnen så bra från början (det är fritt att läsa att jag hade väldigt hårda händer). Nu tror jag egentlingen att vi skulle klara oss på bara bettet, men jag gillar tanken på att slippa rida på mycket med mun"kontakt" när pållan inte riktigt gillar det.

/Lavinia, som bara jobbar från marken just nu- det behövs det med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar