Q
qrumelur
Kan man använda vanligt tränsbett för att formge hästen istället för stång? eller "måste " man ha stång?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen formger du med rumpan, halsen formger du med stången.
I de allra flesta människors hand förstör faktiskt stången formen.
Håller med. Jag undrar också vart alla dessa finns. I fantasin kanske? Det pratas om det här hela tiden, men ser aldrig detta irl.
Håller med. Jag undrar också vart alla dessa finns. I fantasin kanske?
Övertolka inte. Jag har aldrig sagt att det inte finns ekipage som rider på stång, men vad som ofta påpekas här i forumet är att nästan alla som tränar enligt AR gör det. Det stämmer inte. Det är väldigt många som använder helt vanliga tränsbett. Min häst är grundutbildad på tränsbett. Jag sätter inte ett stångbett på en häst som inte är redo för det. Grunden ska sitta bra först. Jag använder fortfarande tränsbett ibland och när jag rider på stång är det nästan alltid med dubbla tyglar. Mycket sällan blank stång. (4-5 ggr i år) Nu har jag det på mina senaste bilder och det är som sagt ovanligt, men det händer.Tja, bara i bildtråden finns det t ex cirka åtta ekipage, och om jag inte ser helt fel så är du och din häst ett av dem. Och då har jag bara räknat dem som rider på blank stång.
Klart man ser ryttare rida på stångbett, men inte flertalet. (att inte nästan alla gör det var vad jag menade med att jag inte ser det irl)Då kan man väl knappast säga att man "aldrig ser det IRL"?
Om jag åker och tittar på "vanlig" dressyrträning har många ryttare kandar, men jag kan ju inte säga att nästan alla dressyrryttare rider på kandar för det.
ja det har du nog rätt i.Jag tror det är det gamla vanliga "man ser det man vill se". I början såg jag också bara en massa stångridning inom AR. Nu när jag sett lite mer inser jag att det är ganska ovanligt.
Jag har sett rena nybörjare inom AR rida på kandar med skarp stång.tränsbett och kapson blir lite tokigt i kombination för när man har stång+kapson så ersätter kapsonen tränsbettet. Kortfattat kan man säga att man länger överlinjen med stångtygeln och ställer osv med kapsonen.
Att rida på en stång med stöd är förkastligt.
Har sett flera här som ser ut att rida just så o ngn har kedjan hårt spänd- skänkeln ger iofs ingen hävstång mer
.För att kunna rida sin häst på max med den energin som tävlingshästar har- MÅSTE man vara fri från hästens mun- varav de snabba avstämmningarna.
Man kan bruka energin utan att bromsa den- hästen törs vara "stolt"
tränsbett och kapson blir lite tokigt i kombination för när man har stång+kapson så ersätter kapsonen tränsbettet. Kortfattat kan man säga att man länger överlinjen med stångtygeln och ställer osv med kapsonen.