E
ecila
Rider ni era hästar med tränsbett? och isf hur går dom med tränsbett jmf med hur dom går på stång och kapson?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har egentligen lättare rent allmänt för att rida på tränsbett. Tycker det känns tydligare "statusen" i handen alltså kvittot på jobbet jämfört med stången där man inte kan ha så tydlig kontakt utan att det blir skarpt, och jämfört med kapsonen där man inte känner på samma sätt - utanpå nosen istället för i munnen, inte lika direkt kontakt med överlinjen. Och att man kan inverka på en sida i taget och får just denna "direkta" kontakt utan att den blir lika skarp som stången som hästen riskerar att fly undan för. Visst kan de fly undan från ett tränsbett också, men på stång tycker jag det kan vara skitsvårt att avgöra hur långa tyglar man ska ha utan att råka få för kort hals på hästen eller tvinga den bakom lod! nybörjarfel, men men.
Ja det är väl ett bra skäl för att man inte ska rida på stång innan häst och ryttare är färdiga för det. Om alla fattade det, ändå.....
Min häst roas inte av tränsbett, eller ledade bett öht då han skramlar omkring med det i munnen, tuggar som en galning och vippar omkring med sin tunga, det ser ut som att han försöker peta bort bettet med tungan, och detta stör självklart koncentrationen både hos häst och ryttare. jag har testat det mesta i ledade bett på honom med olika nosgrimmor, med eller utan, olika grader spänt osv. Och jaaa, jag har kollat tänderna, han gillar helt enkelt inte bara ledade bett.
Med stångbett däremot är han helt still i sin mun, tuggar någongång sådär när han koncentrerar sig men är i övrigt lugn. Helt klart en grym förbättring.
Nybörjare kommer alla vara någon gång. Vill inte påstå att ett tränsbett är särskilt "snällt" heller med en grön ryttare på ryggen. Framförallt måste man någon gång lära sig bettet om man vill kunna rida med det. Ärligt talat tror jag det tar längre tid att verkligen LÄRA sig rida med ett tränsbett på det sätt jag skulle kunna vilja använda mig av det.
(Observera, ingen promotion för stång - snarare bettlöst! )
Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.
Kan det bero på handen som håller i detPrecis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett
Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett
Kan det bero på handen som håller i det
Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.
Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett