Sv: Träns!

okej slobber straps o rope rein...okej...hm
sen var det ju det, får mant ävla med dem?
aja, vi får se, ska tävla imorrn o tar med tyglarna för att fråga dommaren :bump:

Ser ut att vara en mecate av antingen bomull eller någon annan textil, kombinerat med slobber leathers. Inom WRAS får mecate endast användas med bosal.

/Ida

hejhej!
Någon som vet var man kan hitta en snyggt mörkbrunt träns med V i pannan? Jag vill ha ett sånt till vardags...:)

Inte i några kosseklasser vad jag kan hitta (pratar fortfarande enbart om WRAS, är inte insatt i övriga organisationers regelverk så den som vet får gärna komplettera).

Däremot "I Timed events (dummyroping, dummy tying, dummy stopping, teampenning, teamsorting, pole bending och barrel race) skall utrustning av westerntyp användas dock får valfri typ av betsling, tyglar och tygelfattning användas. Likaså är det tillåtet att valfritt byta tygelhand under pågående ritt enligt gällande regelbok. Domaren får dock förbjuda användning av bett eller utrustning, som han bedömer vara inhuman." (WRAS regelbok 2007-2008 sid 22 punkt 176) Den formuleringen borde öppna för slobbers och mecate till alla bett i de klasserna, såvitt jag kan bedöma.

Är så jädra inkörd på ridklasserna, så det är lätt att glömma resten av grenarna...

/Ida

tog med tränset till dommaren igår i strängnäs, hon tyckte det var jätte kul att se sådanna tyglar, då man sellan kommer att få se sådana, (det är ingen mecate) men han tyckte att det var helt OK för honom att tävla med dem, men som sagt står ingen om dem i Regelboken så,...det var enligt honom upp till var dommare att bestämma hur man ska göra. men funderar på att maila WRAS pesonligen o bifoga bild så får de ta ett beslut :)

Tycker ändå det ser ut som en textil-mecate... Är det ett helt långt rep där tygeln består av en ögla och du har en lös ände som ledrep?

De enda tyglar som är godkända till tränsbett är "split reins", dvs två tyglar som var för sig är fästa i bettet och som ej får fästas i varandra eller knytas ihop på något sätt. Det finns ingen angivelse om vad de ska vara i för material eller dimensioner.

/Ida

Ingen som har nåt tips på var jag kan hitta ett V-träns till vardags, mörkt?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka