Träns vid utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
M

Madelene

En fråga som jag inte hittar något svar på.

Fick frågan om det är okej att visa sin häst med westernhuvudlag och jag antar att det är tillhörande stångbett.

Har bara hittat att det står att hästen ska visas i träns opch inget annat.

Rasen är nordsvensk brukshäst om det har någon betydelse.

/M

Sv: Träns vid utställning

jag skulle gissa att det är alla typer av tränsbett som gäller men ring arrangören annars om det inte står i proppen!

Själva huvudlaget gör nog inget men bettet tror jag inte på och varför vill man visa upp i stångbett? Det krånglar ju till allting att hålla reda på skänklarna och att tyglarna inte "viker sig" osv...

Bara för att det är ett westernhuvudlag så måste de inte vara stångbett. Vi rider massor på tränsbett också:)

Jag håller med seabaz, det blir nog bara krångligt att visa i stång, och varför?

Tack för era svar :)

Vet inte om det är tänkt att vara med stång eller "vanligt" bett. Fick endast frågan om westernträns var okej att använda och när jag tänker westernträns tänker jag mig alltid att man har dessa stångbett.
Men nu vet jag vad jag ska svara!

Tack!

Vad du har för träns spelar ingen roll, det ska bara fylla sin funktion o va snyggt. Käkrem är en fördel om det har eftersom det blir lite svårare för hästen att dra av sig det... (vet inte om det är ett måste)

Bett ska EJ vara stångbett. Det ska vara ett tränsbett men där finns ju olika varianter ledade oledade osv, ett vanligt snällt tränsbett o ett snyggt träns så ska du se att det blir bra:)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
950
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka