?????Träns+Tyglar+Bett=Sant????

E

Eldorado

Hej alla Hästtokar !!!
Jag ska som sagt köpa träns åt mitt underbara arabsto och behöver lite hjälp.
Alltså jag ska då antagligen ha cob ´som storlek på tränset ?!!!?? och så bettet, Jag läste att man ska ta ett bett som man redan har och det gjorde jag, min shettis bett, och det skulle jag tro är 12.1/2 cm, och det såg ut som hon(araben) behöver 1 cm kortare !!
Alltså hur kan det vara möjligt att en på 160 cm ska ha mindere bett änn en på 108 cm ??????
Ni får gärna skriva vad för stolek era araber har på Träns/Bett och vad som är normalt för en arab??
+ ni får super gärna tippsa om träns/bett som ni köpt och som passat unmärkt. p.s hon har normal stor mule.
p.s 2. har tängt köpa på hööks.

Mvh Emma Elvira & Wilda
:banana:

Sv: ?????Träns+Tyglar+Bett=Sant????

Att en shettis har 12.5cm tycker jag låter helt sjukt, inte ens mina största hästar (storhästar dvs) har större än 10.5cm-11.5cm.
Är du säker på att betten passar bra? Dom ska ju inte sticka ut mer än max nån mm på sidan, och ringen ska inte åka in i munnen och vinklas.
Du har ingen bild på hästen i träns och bett? :laugh:

min häst har lite arabstuk på huvudet (bred panna och smal nos)
han har 10,5cm i bettstorlek (10cm skulle även gå men det är inte det lättaste att hitta)
och han har cob i tränsstorlek.. (ibland skulle ponny nosgrimma vara bättre)

hur stor mun har din shettis om den kan ha 12,5cm bett??

min häst har lite arabstuk på huvudet (bred panna och smal nos)
han har 10,5cm i bettstorlek (10cm skulle även gå men det är inte det lättaste att hitta)
och han har cob i tränsstorlek.. (ibland skulle ponny nosgrimma vara bättre)

Syrrans arab ligger på 10,5 - 11,5 (kommer inte ihåg) unghästen ligger på det med. Mitt halvblod på 1.63 har grovnat. Haft 12,5 sedan inridning men nu får jag gå upp till 13,5. Mitt fullblod ligger på 12,5.

Jag tycker 12,5 på en arab låter stort som attan.

hur stor mun har din shettis om den kan ha 12,5cm bett??

12,5 på en shettis kan jag aldrig tro passar bra. Skulle gärna vilja se foto på det.

Mina araber har 11.5 i bett och cob i träns, men jag kan tycka att tyglar som följer med cob-träns är lite korta:p

Min arabkorsning har faktiskt 13,5 på bett, mendan min stora har 12,5, så det är jätte individuellt.

Att passa in träns till araber är ett spännande pussel :)

Mitt sto har 10.5 i bett, cobträns med full storlek på pannband och tyglar.
Valacken har 11.5 i bett, cobträns, full pannband och tyglar.

Hade en valack till låns förut som hade 12.5 i bett, ponnyträns, full pannband och tyglar. Tjejen i affären undrade vad jag hade skaffat mig för missfoster ;)

Cobtränsen är väldigt olika. På vissa är det stora pannband och långa tyglar. På vissa inte.
Nosgrimmorna kan behöva vara i ponnystorlek ibland.

Mitt råd är, som pusslat med detta ett tag, att låta grejjer av Gud och alla människor. Prova och mät, släpa med dig redan passande saker när du handlar och ha mått på lapp i plånboken eller i huvudet om du har bättre minne än mej. Man vill ju inte ta med sig en hel sadelkammare till Falsterbo och Globen t ex ;)

Och ett varmt lycka till !

jag har cob till min arab o 12,5 cm på betten

Träns cob
Pannband full
Tyglar full
Bett längd 9,5 cm-mkt smalt(viktigt)

FPL

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 910
Senast: dpmatte
·
E
  • Låst
Träning Hej alla Hästtokar !!! Jag ska som sagt köpa träns åt mitt underbara arabsto och behöver lite hjälp. Alltså jag ska då antagligen ha...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: IngelaH
·
Dressyr Vad har ni för tips på kandar och bett till Izzy? För någon dag sen så bestämdes det att jag ska fortsätta rida och tävla Izzy istället...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 417
Senast: DressyrPower
·
D
Hästvård Hej. Jag har en fråga som ja jätte gärna vill ha svar på. Jag har ett fullblod på foder. Har både ett pullarnosträns och ett...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: _DiseL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama