Träns till kallblod??

N

nalle

Letar efter ett westernträns som kan passa min grova travnordis och som kostar max 500:- och ska helst vara rödbrunt.
Det ska vara helt "vanligt", alltså inte nå silver eller så och helst nåt slags snabbspänne så man lätt kan byta bett.
Förstår inte riktigt vitsen med skruvar, måste vara krångligt om man måste ha en skruvmejsel varje gång man ska byta bett, är det verkligen så eller är jag helt ute och cyklar??
Har ett gammalt w-träns som jag tänkte använda men pannbandet var för kort så sidoremmarna låg nästan i ögonen på honom. Och W-träns säljs ju alltid i bara en storlek men kan tänka mig att det skiljer en del mellan olika märken.
Ni som har kallblod av något slag, vilket märke har ni, var har ni köpt dem och vad kostade de?
Tacksam för svar

Sv: Träns till kallblod??

Jag har en kallblodstravare som jag rider western med och alla träns i stl:full funkar! Så man kan ju köpa vilket träns som helst..:)

nalle skrev:
Letar efter ett westernträns som kan passa min grova travnordis och som kostar max 500:- och ska helst vara rödbrunt.
Det ska vara helt "vanligt", alltså inte nå silver eller så och helst nåt slags snabbspänne så man lätt kan byta bett.
Förstår inte riktigt vitsen med skruvar, måste vara krångligt om man måste ha en skruvmejsel varje gång man ska byta bett, är det verkligen så eller är jag helt ute och cyklar??
Har ett gammalt w-träns som jag tänkte använda men pannbandet var för kort så sidoremmarna låg nästan i ögonen på honom. Och W-träns säljs ju alltid i bara en storlek men kan tänka mig att det skiljer en del mellan olika märken.
Ni som har kallblod av något slag, vilket märke har ni, var har ni köpt dem och vad kostade de?
Tacksam för svar

finns ett bettlöst på b*rjes

Har han full eller X-full?
Full är ganska lätt att hitta har jag märkt, X-full som min kille har är lite värre...

Han har full på grimmor och vanliga träns men han har ganska bred panna så det gäller ju att pannbandet är långt nog.
Någon som vet om hööks w-träns är rymliga nog?

Hola,
H**ks och B*rjes brukar ha hopplöst stora grejjer. Tycker dom alltid har allt i full etc. Likaså bett är ofta megastora.

Skicka efter från USA till din stora pålle tror jag inte på. Där är det mesta anpassat till qh, typ cob, så man skall ha tur att hitta något snyggt i rätt storlek.

mvh Eva *som alltid köper cob*

Har din häst strlk full i grimma hittar du nog lätt träns som passar:) Kolla runt i olika butiker (finns på nätet) efter något fint träns i stlk full, eller hör med personalen om passande träns.

Jag har en kallblodstravare med xfull på grimma och han har jag träns åt. Men käkremmen var ju naturligtvis för kort så den har jag tagit bort bara;)

Weaver Enöras har jag, inköpt på Börjes för ca 500:- (då är det dock utan tyglar och bett så det blir dyrare om man ska ha komplett;) ). Passar cobdamen och fullstorgrabben med mer plats för ev. större häst framöver (dock inte troligt:rofl: )
Bild på den stora killen i det nämnda tränset:
hast06a3.jpg

Det går nog att hitta extra stora på ebay i USA, kolla efter draft headstall

Skulle just säga det... enöras borde ju kunna passa, om bara sistyckena är tillräckligt långa

Jag letar efter samma sak som du. Har häst som har väldigt grovt huvud. Träns i full passar på längden, men pannbanden är nästan alltid för korta. Jag vill inte ha enöras heller för jag tycker inte det är snyggt. Får du ett bra tips så PM:a gärna.

bigganl skrev:
Jag letar efter samma sak som du. Har häst som har väldigt grovt huvud. Träns i full passar på längden, men pannbanden är nästan alltid för korta. Jag vill inte ha enöras heller för jag tycker inte det är snyggt. Får du ett bra tips så PM:a gärna.
Be någon kunnig att göra ett enöras av det du har. Behövs bara korta pannbandet och forma det lite rundare. Titta på bilden jag la in så ser du hur det ser ut. Funkar utmärkt!

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 623
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar