Träns och bett för ridtravare

Sv: Träns och bett för ridtravare

Min ridtravare hade först ett tre-delat bett, men sen så bytte jag till ett rakt gummibett. Han trivdes så mycket bättre på det och jag upplever honom som att han är enklare att kontrollera. Har även provat bettlöst utan någon större framgång :p Men det är skiljer ju sig från häst till häst. Många ridtravare trivs jättebra på bettlöst och blir lättare att kontrollera. Lycka till!

:smirk:jag har en travare som gärna bara vill skena fram om hon så fick, när jag köppte hnne direkt från travbanan förra året så red jag med vanligt tådelat bett, men sen när hösten å vintern kom så åkte jag på hööks å köppte ett pessoa-bett, stång med äppel smak, hade alldrig kunna ridit henne på vanligt bett i vintras, det vart typ skarpaste ringen på engång mä..men nu till våren sommaren så åkte det vanliga på igen, å nu så e hon mjuk att rida, får se igen till hösten då hur det blir..men va inte för hård i handen om du skaffar dig ett pesso, dom e väldigt väligt starka!:)

:smirk:jag har en travare som gärna bara vill skena fram om hon så fick,

Det är lite det här som är grejen, hästar vill normalt sett inte "bara skena iväg", då är något fel. Det är det felet man ska komma tillrätta med, och ibland är det en nackdel med skarpt bett eftersom det kan bidra till stressen. Ibland kan man känna att det är ett "måste" för ens egen trygghets skull, och då tycker jag såklart det är ok att ha det (känner man sig själv trygg kanske man bidrar med lugn till hästen) men man bör ändå jobba med orsaken till det, inte bara dra på ett skarpare bett för att kunna kontrollera rusherna :p
OFTAST är det dock smartare och snällare både mot en själv och hästen att istället gå tillbaka till de absoluta grunderna och undvika det som triggar hästen att bli stressad tills lydnaden/kommunikationen blivit bättre och stressen börjar lägga sig. Som sagt, hästen ska kunna GÅ först och främst... :angel:

min gubbe sprang mycket när vi köpte honom och i okunskap satte vi på honom skarpare bett och sånt där tjafs de första åren. tillslut kom jag underfund med att dressyr var/är lösningen för honom och han går idag sen många år tillbaka på 3delat ridbett med ett enkelt huvudlag, han behöver ingen nosgrimma.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama