Träns och bett för ridtravare

Sv: Träns och bett för ridtravare

Det spelar ingen roll egentligen vad du sätter i munnen på hästen utan hur du utbildar den och låter den slappna av

Tänderna är bra.
Hur fungerar bettlöst. Känns som dom skulle rusa ännu mer då.
Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.

Fördelen med bettlöst är framförallt två saker:
1. Det ger inte samma tryck som påverkar underkäke/nacke/hals/rygg, har hästen låsningar/snedheter/känningar av något där så slipper den känna av det på samma sätt.
2. Det är mer logiskt med tryck framifrån än I munnen.

Man får tänka på att aldrig på samma sätt rida med stöd i handen, då blir man för inkonsekvent. Vill man ha hästen "på tygeln" bör man använda olika kommandon för "på tygeln" (eftergift/avslappning) och förhållningar. Jag brukar göra så att ett konstant tryck betyder slappna av och kramningar betyder sakta ner. Men från början är det bra att befästa förhållningar innan man börjar lära in att det kan betyda andra saker :p

Börja gärna från marken, det går bra i grimma om man inte har något bettlöst ännu. Lär hästen backa/stanna/följa med i sidled/uppåt/ åt sidorna med huvudet för tryck. Träna mycket på det, både från stillastående och i rörelse. Ge först ett lätt tryck och öka successivt tills manfår en reaktion, då får man vara snabb att släppa efter för att hästen ska veta att den gör rätt. Som en sista åtgärd i en situation där hästen inte lyssnar kan man rycka till rejält en gång, då får man garanterat en reaktion, men det bör inte missbrukas utan hästen ska lyssna på små signaler i första hand.
När man sen börjar rida kan jag rekommendera sidepull (gärna lite skarpare variant, men har man med rep över nosen bör man sätta dit ett nosludd eller dylikt för att det inte ska skava) eller en ridkapson. Ridkapsonen är ganska skarp, och därför bra att börja med för att man själv ska känna sig tryggare mentalt. Även så är det lätt att ställa i nacken med jämfört med sidepull där ringarna sitter långt på sidorna. Men sidepullet är snällare, känner man sig osäker men har en snäll och känslig häst kan det vara bäst att börja med.

Se till att vara konsekvent, du ska alltid mena något när du tar i tyglarna och du ska alltid få resultat dvs hästen får inte ignorera. Jag skulle vilja påstå att alla hästar kan ridas bettlöst, men alla ryttare kan inte rida med det :p sen kräver vissa hästar mer förarbete än andra.

har pessoa bett med tygeln på mittenringen & nosgrimma. Funkar bra på honom. Tävlas fortfarande i trav dock..

De ridtravare jag ridutbildade, bytte jag huvudlag på, det första jag gjortd. Jag bytte från pelham, pessoa, hackamore, graman... till vnligt tränsbett, med martingal och möjligen lätt inspänd halsförlängare, för att slippa värsta "ångloksvisslan".

Sen lade jag ner MYCKET tid på att få hästen att slappna av. Det kunde ta en månad, det kunde ta ett halvår, det kunde ta ett år. Men det fick TA DEN TIDEN.

Bakslagen kom när ägaren ringde sina kompisar och erbjöd dem rida. Kompisarna som var "proffs" letade genast fram graman, hackamor och olika stångbetslingar och red hästen EN ENDA gång och sen fick jag börja om med mitt tragglande igen.

Det jag vill ha sagt, är att det FINNS INGA universalbett och genvägare, speciellt anpassade till ridtravare. Det är SAMMA utbildningsgång, som en välstammad ridhäst. Det är bara FEMTIOELVA gånger så mkt mer arbete, som ligger bakom en välriden ridtravare.

Skriver under!!! Bra formulerat:bow:

rider en fd travtränat varmblod och då har vi ett sånt här bett på honom. dock är han ingen som drar iväg med den. han har haft lite problem med skavsår från bettet men det här ligger otroligt bra i munnen på honom o har inte gett skav heller.
30000.jpg

Senast ändrad av en moderator:

kimblekvick bett eller jaktkandar som det också kallas har en ridlärare tipsat mig om då vi ville ha ett bett till våran förra häst som var stor och tung och då vi ville ha ett medelskarpt bett i skogen.

500421.jpg

finns raka också ifall hästen inte har så hög gom. dock hittade vi inget rakt jaktkandar så det vart inget köp. men ska de finnas så finns de väll om man letar mycket?

Jag har ett travar sto.. har haft applemouth bett som jag tkr funkar bäst ( min häst har en tendens att '' Leka med bettet '' så nu suger hon på det)
Ehm.. ett tag red jag med hackamore, och har även ridit med pessoa.
applemouth bettet tkr jag funkar bäst, men hackamore går också jätte bra :)

Ett tips: När det går för fort, ta inte tillbaka hästen untan ge den lite längre tyglar, Det är en reflex för travarna att springa fortare ju kortare tygel dom får.

Hoppas att det funkar bra :)

Tänderna är bra.
Hur fungerar bettlöst. Känns som dom skulle rusa ännu mer då.
Finns olika bettlösa alternativ, från att bara rida i grimma till sidepull, bosal, kapson el "specialare" som robert cook. Varför skulle hon rusa mer? Bettet är ingen broms (möjligtvis nödbroms), det är utbildning som saknas isf. Dom flesta travare trivs utmärkt och lugnar sej betydligt med bettlöst.

Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.
Har aldrig hört talas om westernbett som är äpplebett...är det nån nyhet?

*KL*
kom att tänka på en liten sak.. som man gärna glömmer ang travare.. har dom gått på banan har dom i många fall fått skallen uppspänd och mkt stöd i munnen - dvs - tryck i munnen betyder huvudet upp och iväg. Tänk på att aldrig blåhålla eller tjuvhålla din pålle... likadant, fundera på vilket kommando kusken/arna som kört hästen har använt vid avsaktning vs ökning. De travare jag stött på har gått mkt på röst..

Vår grabb går på ett tvådelat skänkelbett... men oftast på helt lös tygel nuför tiden. Red honom på vanligt oringsbett, tvådelat, från början men bytte sedan till skänkelbett..

Prata ner din häst och ta det lungt med honom.. och du, jag är hemskt jag vet, ge sjutton i hjälptyglar och skarpa bett.. det är handen som gör bettet - struntar han i sk snälla bett sabbar du honom bara mer genom att sätta på ett skarpare och fortsätta rida likadant med dina händer som i nuläget.

Sätt inte på en nosgrimma i första taget - stjäl han bettet för dig så visst - snärj inte igen käften på honom.. gapar han så finns det en anledning och den anledningen behöver du hitta.

Kolla igenom nacke/rygg/höfter efter låsningar.. har stött på travare med bla. ihopväxta nackband.. sånt behöver man lixom känna till...

Lycka till och jag hoppas verkligen dt går bra för dig och din häst!

Ihopväxta nackband? :eek: :confused:
Bör man ens rida en sån häst?

Nej det bör man Verkligen inte... inte mer än möjligtvis små totalt kravlösa turer i skogen i lungt å sansat typ... Mkt hemsk historia faktiskt. Hon hade även sneda ryggkotor och förstörd i hela vänster sida... den hästen skickade travkusken till en gymnasieskola som lektions travkörhäst >.< Grattis.

Travare är mkt känsliga i munnen precis som du säger, men samtidigt mkt starka då dom är tränade att hela tiden ha stöd i munnen.

Jag rider mitt 5åriga travsto på stång (kimblewick) hon gillar det skarpt, tidigare trixade hon mkt med munnen men på stång fungerar hon bra då hon inte störs så mkt i munnen. Hon körs även på samma bett.

Min andra grabb, en 10åring som gått trav tills han var 9år honom rider/kör jag däremot på hissbett, ett tvådelat bett med hävstång, detta för att han är så pass stark.

Men prova dig fram, jag rider på skarpa bett som du läst, men detta för att kunna ta mjuka tag i tyglen o inte behöva slita. Då räcker det iaf på mina att ta lätt så förstår dom. I ett vanligt tränsbett exvis så blir det lätt en dragkamp då travaren nästintill alltid är på hugget o vill springa. Det blir det inte med ett skarpare bett, MEN JAG REKOMMENDERAR INTE ATT RIDA PÅ SKARPT BETT OM DU NYLIGEN BÖRJAT RIDA/FÅTT EGEN HÄST DÅ DET KAN GÖRA MER SKADA ÄN NYTTA. Du måste absolut veta vad du gör. För ett hårt tag/ryck med skarpt bett kan göra illa din häst.:crazy:

hmm.. ä det någon skillnad på en ridtravare och ett halvblod som drar iväg?

min regel är så lätt bett som möjligt och sen träna lydnad...! nått mer när det gäller min travare än att han saktar in (från att dra iväg) så fort jag lättar på tyglarna, kanske värt att prova?
har funkat väldigt bra för mig...

det beror på hur travaren har blivit tränad. En del (dom flesta??) travare får ju lära sig att ju mer kusken tar i tömmarna, desto fortare ska det gå. Inte så roligt om en liten unge får en travare som första häst, som sedan sticker när dom rider ut :smirk: (en av anledningarna till varför jag anser att travare inte är några nybörjarhästar :angel: )

Jag upptäckte att min förra gillade sidepull väldigt bra,rusade inget och gillade det..blev mycket lugnare:)

Kan berätta en liten kul historia från när min hästägare var ute och red med en som hade halvblod, och så skulle de galoppera, först galoppera de i ett lagomt tempo, sen så ökade hon på Nisse, och halvblodet hängde på, så hon ökade lite till, och halvblodet hängde på, och lite till, och halvblodet hängde kvar, och hon tänkte att hon hade underskattat halvbloden...

Fast det visa sig att halvblodet stack...
Fast jag skulle bli rasande om nån gjort så med mig... :angel:

Travare är mkt känsliga i munnen precis som du säger, men samtidigt mkt starka då dom är tränade att hela tiden ha stöd i munnen.

Men det är en lydnadsfråga. Blir hästen så "stark" att man inte klarar av den så bör man gå tillbaka till grundlydnaden innan man utsätter sig för en sån situation.
Som exempel så tar det åtminstone ett par månaders uteritter i skritt innan jag skulle få för mig att trava på uteritter. Först måste den lära sig att GÅ. Om hästen lär sig att hålla sig i skritt så är sannolikheten att den drar inte stor, man hinner säga ifrån innan den hunnit få upp farten (förutsatt att den inte blir apskraj för något och skenar, men då hjälper sällan något bett). Ger man inte hästen något att dra emot så blir den inte heller "stark", snabba tygeltag och långa tyglar däremellan brukar göra susen.
Och har man en häst som man inte ens med träning lyckas hålla i skritt vid någon situation, då skulle jag starkt överväga att undvika den situationen tills lydnaden är mer befäst, om det så betyder att man enbart kan träna från marken.

Visst finns det hästar som verkligen inte lyssnar, men efter att ha ridit många varmblods- och kallblodstravare så är det ETT ynka kallblod som man frestats att betsla upp pga grov felinlärning och att den "vet sin styrka", inget varmblod jag någonsin ridit har varit så felinlärd/svårinlärd/okänslig att man behövt betsla upp, även om de är felinlärda och "starka" så brukar de ändå vara såpass lättlärda och känsliga i grunden att det hyfsat snabbt går att lära om.

Den stora nackdelen med skarpa bett är att hästen undviker bettet. Särskilt stångbett t ex är mycket svåra att få ärlig framåt/nedåtsökning med och att be om ställning. Ju skarpare bett, desto mer spännignar skapas så snart man har kontakt med munnen. En travare behöver få hjälp att bli av med spänningar, därför bör grovjobbet göras med så milt bett som möjligt.

Kan berätta en liten kul historia från när min hästägare var ute och red med en som hade halvblod, och så skulle de galoppera, först galoppera de i ett lagomt tempo, sen så ökade hon på Nisse, och halvblodet hängde på, så hon ökade lite till, och halvblodet hängde på, och lite till, och halvblodet hängde kvar, och hon tänkte att hon hade underskattat halvbloden...

Fast det visa sig att halvblodet stack...
Fast jag skulle bli rasande om nån gjort så med mig... :angel:

Nisse? Vart finns den hästen? :p

Jag hade ridtravare tidigare och red henne bettlöst nästan hela första året. Det fick henne att slappna av och stressa mindre... Jag red på sidepull oftast, ibland bitless bridle.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama