Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänderna är bra.
Hur fungerar bettlöst. Känns som dom skulle rusa ännu mer då.
Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.
De ridtravare jag ridutbildade, bytte jag huvudlag på, det första jag gjortd. Jag bytte från pelham, pessoa, hackamore, graman... till vnligt tränsbett, med martingal och möjligen lätt inspänd halsförlängare, för att slippa värsta "ångloksvisslan".
Sen lade jag ner MYCKET tid på att få hästen att slappna av. Det kunde ta en månad, det kunde ta ett halvår, det kunde ta ett år. Men det fick TA DEN TIDEN.
Bakslagen kom när ägaren ringde sina kompisar och erbjöd dem rida. Kompisarna som var "proffs" letade genast fram graman, hackamor och olika stångbetslingar och red hästen EN ENDA gång och sen fick jag börja om med mitt tragglande igen.
Det jag vill ha sagt, är att det FINNS INGA universalbett och genvägare, speciellt anpassade till ridtravare. Det är SAMMA utbildningsgång, som en välstammad ridhäst. Det är bara FEMTIOELVA gånger så mkt mer arbete, som ligger bakom en välriden ridtravare.
Finns olika bettlösa alternativ, från att bara rida i grimma till sidepull, bosal, kapson el "specialare" som robert cook. Varför skulle hon rusa mer? Bettet är ingen broms (möjligtvis nödbroms), det är utbildning som saknas isf. Dom flesta travare trivs utmärkt och lugnar sej betydligt med bettlöst.Tänderna är bra.
Hur fungerar bettlöst. Känns som dom skulle rusa ännu mer då.
Har aldrig hört talas om westernbett som är äpplebett...är det nån nyhet?Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.
har stött på travare med bla. ihopväxta nackband.. sånt behöver man lixom känna till...
Ihopväxta nackband?
Bör man ens rida en sån häst?
hmm.. ä det någon skillnad på en ridtravare och ett halvblod som drar iväg?
hmm.. ä det någon skillnad på en ridtravare och ett halvblod som drar iväg?
Travare är mkt känsliga i munnen precis som du säger, men samtidigt mkt starka då dom är tränade att hela tiden ha stöd i munnen.
Kan berätta en liten kul historia från när min hästägare var ute och red med en som hade halvblod, och så skulle de galoppera, först galoppera de i ett lagomt tempo, sen så ökade hon på Nisse, och halvblodet hängde på, så hon ökade lite till, och halvblodet hängde på, och lite till, och halvblodet hängde kvar, och hon tänkte att hon hade underskattat halvbloden...
Fast det visa sig att halvblodet stack...
Fast jag skulle bli rasande om nån gjort så med mig...