Träns..hjälp mig :)

M

miiaaa89

ska till falsterbo nu några dagar o hade tänk att införskaffa mig ett träns om jag hittar något som passar...

min häst har ett ganska litet huvud.. jag har ett jacson full nu o har på översta hålen på sidostyckerna, nosgrimman vet jag inte redigt men tror det är längst upp också..

jag har provat mitt jacson cob på honom och det passar, förutom att där sidostyckerna går ner till nosgrimman sitter sidostyckerna för långt fram. dom ligger på kindbenen istället för bakom.

så har någon tips om små Full-träns eller typ stora, normala cob-träns där sidostyckerna går långt ut på nosgrimman om ni fattar?

gärna tips på märken , lägg in bilder, vad som.. vill inte lägga över 1000 kr. dressyrträns som sagt med lite bredare nosgrimma, inte jättebred men typ 3-4 cm där nånstans annars drunknar han nog..:D

hoppas att någon kan hjälpa mig :)

Sv: Träns..hjälp mig :)

Personligen kan jag inte peka ut nåt särskilt märke, tycker de sitter så olika på olika hästar, hur hästen fyller ut det osv. Sen är ju lite av det roliga med mässor att man kan hitta märken som inte är så vanliga :laugh:
Men lite övriga funderigar...
Det är inte så att pannbandet är för kort på cob-tränset och därför drar fram sidostyckena? Har det problemet ibland på min.
Om det köper ett cob och det visar sig vara för kort över nosryggen är det väldigt enkelt för en skomakare att flytta bak remmarna lite för en billig peng.
Fast med tanke på att utbudet är större på full-sidan så kanske det är enklare att hitta nåt snyggt där, skulle det sen vara för stort så är det ju lätt för en skomakare att flytta spännena så att det blir mindre.
Svårt med "mittemellan-hästar" :p

äntligen nån som svarar :D :bow:

det har jag inte tänkt på med pannbandet där men det kan kanske varit en orsak o sen vet jag att sidostyckerna satt lite långt fram på nosgrimman också...

men tänkte jag skulle mäta det ikväll så man inte köper på ren chansning eftersom han just är mittemellan. då kanske jag hittar nån cob modell som sidostyckerna sitter längre ut på nosgrimman på.. eller nån mindre full...

tack så mycket...

kan inte någon lägga in bilder eller nåt, för alla borde ju ha träns till sina hästar :p då kan jag ju se vad ni har för modeller o sånt.

puttar upp lite.. snälla släng in bilder på era snygga träns :)

*knapplån*

Bumpar gärna tråden lite, för jag har också en mitt emellanhäst :) Svårt att hitta ett fullträns som passar och cob ligger inte alltid bra på honom.

Alltså är det nackremmen på nosgrimman som sitter för trångt eller är det sidostyckena (som bettet sitter i)?

alltså den är inte för kort i knäppet men står du framför hästen o tittar på nosgrimman så sitter nackstycket på sidorna för långt fram.

alltså nackstycket är sytt för nära mitten eller hur jag ska förklara.. det passar ju till en cob häst men inte till min som är lite mittemellan.
det funkar inte när ja ska lägga in bilder men jag kan ju försöka..

det funkar inte att lägga in och jag gör som det står :mad:
men hoppas att du förstår min förklaring hehe..är inte så bra på det.

Menar du nackremmen till nosgrimman att den blir för trång?
Förstår vi varandra? För jag kan tänka mig att du har en häst som har för brett huvud. Har samma problem själv med min häst som har stor snok men han ligger mellan full/xfull så jag köper den större storleken.

Annars är stübben stora i storleken.

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 039
Senast: Gulis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 594
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar