Träningsupplägg

Habina

Trådstartare
Hur lägger ni upp träningen på era hopphästar? Veckovis? Eller kanske i olika perioder? Skriv gärna vilken nivå ni tävlar på också. :)

Jag behöver inspiration då jag inte får till något vettigt träningsschema. :arghh:

Vår planering är uppdelad på två sätt:

En generell planering mot säsongens mål, låt oss säga att debutera 120 under våren. Utefter det målet planeras träningar för instruktör in, för hela säsongen.

När säsongens/vårens planering är klar så bryts den ned veckovis. Och detta är alltså vad jag planerar in för varje vecka.
Veckorna planeras också in efter träningar eftersom jag är så mån om att rida varierat. Alltså vet jag tex. i början på veckan att det är hoppträning på tisdag eller dressyrträning på torsdag. Då vet jag att jag ofta trimmar måndag, rider ut på onsdag och rider dressyr på egen hand på fredagen, just för att optimera träningarna och samtidigt ge hästen variation. :)

Jag gör lite liknande tror jag, dvs. jag planerar in vilka "stora" tävlingar jag vill rida, därefter planerar jag in mindre tävlingar, och sedan träningar, pay & jumps etc. utefter det.

Normalt så hopptränar vi en gång i veckan för tränare, om det inte blir av, eller om jag känner att vi behöver träna lite extra så brukar jag hoppa hemma. Nästa dag (efter hoppträning eller tävling) brukar jag tömköra eller ta en lugn uteritt. Om möjligt får hästen ledigt 2. dan efter en tävling eller hård träning. Övriga dagar rider jag dressyr eller kodistränar (uteritter).
Borde egentligen haft en markarbetsdag varje vecka med, men har tyvärr nästan inga bommar hemma (bara plankhinder) så det är lite svårt att få till rent praktiskt.

Jag brukar också göra en plan efter träningar och tävlingar som jag vill vara med på.
Vintern blir det tyvärr mycket ridhus så då ligger fokus på dressyr, hopptränar en gång per vecka normalt. Försöker rida ut på helgerna om det inte är träning/tävling.
Så fort det är tillräckligt ljust för att jag ska hinna hem innan det är svart rider jag mest ut. Dels kondition/flåsträning men även dressyrpassen läggs i skogen. Kan jag få min häst att slappna av och fokusera i skogen fungerar det även på banan (oftast, bromsen är det sämre med men vi jobbar på det. :meh:)

Jag brukar lägga in en lugn vecka efter en tid med intensivt arbete eller om han känns lite matt. På sommaren och vid jul brukar han få ett par veckor med träningsvila för att få återhämta både kropp och knopp. Då blir det bara kravlöst och ut.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka